‘Vrachtwagenchauffeurs verdienen de aandacht om in het zonnetje gezet te worden'
Komende donderdag is het de Dag van de Vrachtwagenchauffeur. Waarom is deze dag in het leven geroepen?
"Voor heel veel beroepen zijn er speciale dagen, maar tot twee jaar geleden was die er voor vrachtwagenchauffeurs nog niet. En dat terwijl dit een beroep is dat de aandacht juist zo verdient. Daarom heeft de sector twee jaar geleden besloten dat er een dag, speciaal voor chauffeurs moest komen. Al die hardwerkende chauffeurs willen we op deze dag een keertje extra in het zonnetje zetten en ervoor zorgen dat ze de aandacht en waardering krijgen die ze verdienen. Niet alleen van mensen uit hun eigen werkomgeving zoals werkgevers en distributiecentra, maar ook van medeweggebruikers. Het is echt een initiatief om positieve aandacht en waardering voor het vak te generen."
Missen vrachtwagenchauffeurs die aandacht op dit moment?
"Ja, we hebben gemerkt dat vrachtwagenchauffeurs de waardering voor het vak missen. Heel veel mensen staan niet stil bij het werk wat chauffeurs doen en dat transport echt onmisbaar is. Zeker in coronatijd, nu we veel thuis zitten en bijvoorbeeld veel meer zelf koken en online winkelen. De Nederlandse consument vindt het allemaal heel logisch dat de supermarkten vol liggen met producten, maar die spullen liggen er dankzij de mensen die in het transport werken. Daar staat eigenlijk bijna niemand bij stil. Daarom is de Dag van de Vrachtwagenchauffeur zo belangrijk. Zeker nu."
"De Nederlandse consument vindt het allemaal heel logisch dat de supermarkten vol liggen met producten, maar die spullen liggen er dankzij de mensen die in het transport werken"
Wat voor uitwerking heeft de Dag van de Vrachtwagenchauffeur op chauffeurs zelf?
"De meeste vrachtwagenchauffeurs zijn zelf heel trots op hun vak en spreken er vol passie over, zo is mij opgevallen. Dat is echt opvallend. Maar het gaat er nu echt om dat andere mensen dat ook zien. Wat we met de Dag van de Vrachtwagenchauffeur willen laten zien is dat het eigenlijk echt een supermooi beroep is en dat gebeurt natuurlijk niet elke dag. Die extra aandacht is niet alleen op de dag zelf goed, maar heeft ook een positieve uitwerking voor de rest van het jaar."
Wat kunnen we dit jaar verwachten?
"Wij zorgen voor een centrale campagne waarbij bedrijven zelf hun acties kunnen aanmelden op onze website en daarmee ook kunnen laten zien dat ze meedoen en de Dag van de Vrachtwagenchauffeur ondersteunen. En er zijn inmiddels al heel veel bedrijven die dat, net als twee jaar geleden hebben gedaan. Hoe de acties voor de chauffeurs er precies uit gaan zien, kunnen we niet verklappen, maar je kunt ervan uit gaan dat het een bijzondere dag gaat worden. Ik zou zeggen, houd de media maar goed in de gaten!"
Hoe staat de transportsector er eigenlijk voor op dit moment. In het Verenigd Koninkrijk is er bijvoorbeeld een groot tekort aan vrachtwagenchauffeurs. Hoe is dat bij ons?
"Ook bij ons is dat tekort er en in de komende jaren heeft de sector minstens behoefte aan duizenden chauffeurs per jaar. Dus dat zijn echt enorme aantallen. Dat heeft deels te maken met de vergrijzing, zoals je dat ook in andere sectoren ziet, maar ook omdat er steeds minder jongeren zijn. Dat is echt een probleem."
"De sector heeft behoefte aan duizenden chauffeurs per jaar"
Wat het doet het STL aan het oplossen van die tekorten?
"We zorgen onder andere voor goede begeleiding bij het werven van nieuwe medewerkers voor bedrijven, maar faciliteren ook tweejarige BBL-trajecten waarbij studenten werken en leren tegelijk. Die laatste groep is niet al morgen beschikbaar, maar ze zijn wel al enorm belangrijk voor de aanwas van nieuwe mensen. Daarnaast organiseren we events om mensen te interesseren voor de sector. Sommige mensen worden geboren met een vrachtwagenchauffeursidee of droom, maar er zijn ook genoeg anderen die van buiten de sector komen en ook heel graag in de transportwereld willen werken. En dan is het aan ons om juist ook die mensen te enthousiasmeren, te interesseren en op te leiden voor beroepen in de transportsector."
Door: Nationale Transportgids
Beeld: Sectorinstituut Transport en Logistiek / Dag van de Vrachtwagenchauffeur/Rosoriginal