Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

ILT: Consument kan bij geannuleerde vlucht geld altijd terugvragen

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 10 min
location_on [xx]km
Consumenten moeten bij annulering van hun losse vlucht voor terugbetaling altijd direct bij de luchtvaartmaatschappij terecht kunnen. Dit geldt ook wanneer de vlucht is geboekt via een (online) reisbemiddelaar. Dit meldt de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT).

Als de reisbemiddelaar namens de consument de terugbetaling afhandelt, moet zij vooraf bij de boeking transparant zijn over de eventuele kosten die ze in rekening brengt voor het regelen van deze terugbetaling. Bij niet-naleving kunnen de ILT en de Autoriteit Consument & Markt (ACM) handhavend optreden.

Vluchten geannuleerd door corona 

De ILT en de ACM hebben veel meldingen gekregen van consumenten wiens vlucht vanwege de coronamaatregelen was geannuleerd. Consumenten klaagden dat zij niet bij de luchtvaartmaatschappij terecht konden voor de terugbetaling als er niet rechtstreeks bij hen was geboekt. De luchtvaartmaatschappij verwees hen door naar de reisbemiddelaar waar zij hun vlucht hadden geboekt. Dat mag niet.

Luchtvaartmaatschappijen moeten consumenten bij annulering van de vlucht volgens Europese regelgeving de keuze bieden tussen terugbetaling binnen zeven dagen of omboeking van de vlucht. Dit geldt ook als consumenten hun vlucht hebben geboekt bij een reisbemiddelaar. De ILT kan handhavend optreden tegen luchtvaartmaatschappijen die consumenten toch doorverwijzen naar de reisbemiddelaar voor terugbetaling. Of als ze consumenten niet binnen zeven dagen terugbetalen. Consumenten kunnen klachten hierover melden bij de ILT.

Consument moet bij annulering losse vlucht voor terugbetaling bij #luchtvaartmaatschappij terecht kunnen. Ook als vlucht via (online) reisbemiddelaar is geboekt. Bij niet-naleving kunnen #ILT en #ACM handhavend optreden. https://t.co/9jcczZ9xh5 pic.twitter.com/qSFO9BGcrX

— Inspectie Leefomgeving en Transport (@InspectieLenT) March 29, 2021

Onverwachte kosten rekenen mag niet

In de praktijk hebben veel online reisbemiddelaars geprobeerd de terugbetaling voor de consument te regelen. Consumenten klaagden dat de terugbetaling via de reisbemiddelaar vaak erg lang duurde en dat sommige reisbemiddelaars hiervoor onverwacht kosten rekenden. Dit mag ook niet. Online reisbemiddelaars mogen consumenten aanbieden om de terugbetaling door de luchtvaartmaatschappij voor hen te regelen. Maar als zij daar kosten voor rekenen, moeten zij daar vooraf bij de boeking transparant over zijn. De consument kan dan kiezen om zelf de luchtvaartmaatschappij om terugbetaling te vragen, of de reisbemiddelaar te vragen om dit te doen. Consumenten moeten er daarbij rekening mee houden dat de 7-dagen termijn voor terugbetaling niet geldt voor reisbemiddelaars. De ACM kan handhavend optreden als reisbemiddelaars niet vooraf transparant zijn over kosten die zij in rekening brengen voor het afhandelen van de terugbetaling. Consumenten kunnen klachten over onverwachte kosten melden bij de ACM.

Alleen handhaven bij stelselmatige overtredingen

ILT en de ACM kunnen alleen bij stelselmatige overtredingen handhavend optreden. De ILT en de ACM kunnen niet optreden in individuele gevallen. Die bevoegdheid ligt in Nederland bij de rechter. Daarnaast geldt de Europese regelgeving alleen voor Europese luchtvaartmaatschappijen en andere luchtvaartmaatschappijen die vertrekken vanaf een Europese luchthaven.

Door: Nationale Transportgids

Lees ook: ACM let scherp op afhandeling reisvouchers en annuleringen

15 januari '25 (12:45)

Voorspelde mist: KLM schrapt donderdag veertig vluchten op Schiphol

KLM annuleert donderdag uit voorzorg veertig vluchten op Schiphol om de mist die dan is voorspeld. Dat meldt een woordvoerder. De luchtvaartmaatschappij moest woensdag ook al veel vluchten schrappen, eveneens door de mist.

15 januari '25 ( 8:30)

Mist: tientallen vluchten geannuleerd op Schiphol om mist

Op Schiphol zijn woensdagochtend enkele tientallen vluchten geannuleerd vanwege de mist. Dat meldt een woordvoerder van de luchthaven. Reizigers moeten ook rekening houden met vertragingen.

15 januari '25 ( 8:15)

Mist hindert vliegverkeer

Eindhoven Airport heeft last van de mist waarmee een groot deel van Nederland woensdagochtend kampt. Door de mist, waarvoor het KNMI voor negen provincies code geel heeft afgegeven, kunnen vertragingen en annuleringen ontstaan, waarschuwt Eindhoven Airport op de eigen website.

13 januari '25 (11:36)

Kjell Kloosterziel nieuwe directeur Strategy & Airport Planning van Royal Schiphol Group

Kjell Kloosterziel is de nieuwe directeur Strategy & Airport Planning van Royal Schiphol Group. Hij volgt Richard Emmerink op, die in november afscheid nam. Naast zijn nieuwe functie blijft Kloosterziel directeur van Schiphol International. Dat meldt Schiphol.

13 januari '25 (11:15)

Ook bij Nederlanders populaire vliegveld Brussel-Charleroi schrapt alle vluchten door stakingen

Het vliegveld van Brussel-Charleroi annuleert vanaf het middaguur alle vertrekkende vluchten voor de rest van de dag. Er zijn te weinig beveiligers door protestacties van vakbonden.

10 januari '25 ( 9:18)

Aantal reizigers op Schiphol blijft toenemen

In 2024 reisden 66,8 miljoen reizigers met het vliegtuig van, via of naar Schiphol. Een toename van 8% ten opzichte van 2023. De meesten reisden naar het Verenigd Koninkrijk, Spanje, Italië, de Verenigde Staten en Turkije. Het aantal vluchten van en naar Schiphol was 473.814 in kalenderjaar 2024. Een toename van 7% ten opzichte van 2023. Dit betreft de voorlopige verkeer- en vervoercijfers van Schiphol. De definitieve cijfers volgen bij de publicatie van de jaarcijfers in februari. Dat meldt Schiphol.

06 januari '25 (21:30)

Transavia denkt met extra toestellen problemen te voorkomen

Transavia denkt met de toevoeging van twee extra reservevliegtuigen capaciteitsproblemen dit jaar te kunnen voorkomen. Ook is het volledige vliegschema van de maatschappij later beschikbaar gekomen dan normaal, om er zeker van te zijn dat alle geplande vluchten kunnen worden uitgevoerd. Dat zegt topman Marcel de Nooijer in gesprek met het ANP.

03 januari '25 ( 9:25)

Airbus heeft leveringsdoel 2024 niet gehaald

Airbus heeft zijn leveringsdoel voor 2024 net niet gehaald. De Europese luchtvaartfabrikant wist ongeveer 760 toestellen af te leveren bij klanten, en kwam er daarmee zo'n tien te kort. Dat melden ingewijden aan persbureau Bloomberg. De daadwerkelijke aantallen, die op 9 januari worden bekendgemaakt, kunnen volgens de bronnen nog wel iets afwijken.

31 december '24 ( 9:20)

Dodelijkste jaar voor burgerluchtvaart

Met de recente vliegtuigongelukken in Kazachstan en Zuid-Korea is 2024 het dodelijkste jaar voor de burgerluchtvaart sinds 2018. Het aantal dodelijke slachtoffers aan boord van passagiersvliegtuigen is tot nu toe 318, zo blijkt uit gegevens van luchtvaartanalist Cirium. In 2018 vielen ruim 500 doden.

30 december '24 (10:00)

Vluchten Rotterdam en Eindhoven afgelopen weekend geannuleerd vanwege dichte mist

Meeerdere vluchten zijn vrijdag geannuleerd op Rotterdam The Hague Airport vanwege laaghangende mist. Het gaat om zeven vertrekkende vluchten en zeven binnenkomende vluchten die geschrapt moesten worden. Ook zijn enkele toestellen uitgeweken naar Schiphol.