Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Overijssel: ‘Natuurvergunning Lelystad Airport moet worden geweigerd’

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 6 min
location_on [xx]km
Het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit kan geen vergunning op grond van de Wet Natuurbescherming verlenen voor de uitbreiding van Lelystad Airport. De onderbouwing in de daarvoor ingediende aanvraag klopt niet. Dit meldt de provincie Overijssel.

Volgens de provincie bestaan zijn er grote onduidelijkheden over de verrekening van de stikstofdepositie met Schiphol. In een gezamenlijke zienswijze stellen de provincie Overijssel en negen betrokken gemeenten dat de vergunning op deze manier niet kan worden verstrekt.

Het grootste struikelblok voor de provincie en gemeenten is dat de vergunning wordt aangevraagd voor de eerste 10.000 vliegbewegingen, terwijl nu al duidelijk is dat Lelystad Airport door wil groeien naar 45.000 vliegbewegingen. Het is wettelijk niet toegestaan om de vergunning in onderdelen op te knippen. De vergunning moet betrekking hebben op het gehele project, en dat zijn in dit geval de 45.000 vliegbewegingen.

Stikstof schadelijk voor Natura2000-gebieden

Ook hebben provincie en gemeenten grote vraagtekens bij de onderbouwing van de stikstofruimte in de ontwerp-vergunning. Elke activiteit die bijdraagt aan emissie van stikstof moet voldoen aan de regels, en vliegtuigbewegingen vormen hierop geen uitzondering. De uitbreiding van Lelystad Airport leidt tot een toename van de depositie van stikstof op kwetsbare Overijsselse Natura2000-gebieden. De neerslag van stikstof is schadelijk voor de natuur. Landelijk is bepaald dat geen extra neerslag van stikstof mag optreden. Nieuwe activiteiten kunnen daarom alleen een vergunning krijgen als op andere plekken activiteiten wordt gestaakt. Dit heet extern salderen.

Veel vragen onbeantwoord 

In de ontwerpvergunning wordt de extra stikstofemissie van Lelystad Airport verrekend met Schiphol. Schiphol heeft nog geen onherroepelijk vastgelegde stikstofruimte, want voor Schiphol is nog geen natuurvergunning afgegeven. De verrekening met Schiphol is strijdig met de regels voor extern salderen.

Omdat ook onduidelijk is welke activiteiten op Schiphol hiervoor worden ingeperkt, kan onmogelijk worden vastgesteld of de uitbreiding van Lelystad Airport kan plaatsvinden zonder grote negatieve effecten op de Natura-2000 gebieden. Daarnaast zijn er mogelijk ongewenste gevolgen voor andere ontwikkelingen in de regio, zoals woningbouw, landbouw en energietransitie die ook een plek moeten hebben in de stikstofpuzzel. Tot slot ontbreekt het effect dat het toenemende wegverkeer van het naar Lelystad Airport zal hebben op de stikstofuitstoot.

Door: Nationale Transportgids
Beeld: Rijksoverheid 

11 maart '25 ( 9:24)

Krant: AF-KLM biedt 300 miljoen voor meerderheid in Air Europa

Air France-KLM heeft 300 miljoen euro geboden voor een meerderheidsbelang in de Spaanse luchtvaartmaatschappij Air Europa. Dat meldt de Spaanse krant El Confidencial op basis van ingewijden.

11 maart '25 ( 8:07)

Schipholfonds reikt 118.000 euro uit aan verenigingen in de regio

Twee bestuursleden van het Schipholfonds hebben een bedrag van ruim € 118.000 uitgereikt aan organisaties die actief zijn op het gebied van sport en bewegen in de omgeving van Amsterdam Airport Schiphol. Dat meldt Schiphol.

10 maart '25 ( 6:00)

Stakingen op Duitse luchthavens: ook vluchten tussen Schiphol en Duitsland geschrapt

De Duitse vakbond Verdi is begonnen met stakingen op dertien Duitse luchthavens. Werknemers uit de publieke sector, grondpersoneel en beveiligingsmedewerkers staken. De reden zijn verschillende cao-geschillen, aldus een woordvoerder van de vakbond.

07 maart '25 ( 8:25)

Corendon viert 25-jarig bestaan met festiviteiten

Corendon bestaat dit jaar een kwarteeuw en gaat dat vieren met tal van festiviteiten. Wat ooit begon als een kleine touroperator met reizen naar Turkije is uitgegroeid tot een reisorganisatie met een eigen luchtvaartmaatschappij en hotels in Nederland, in Turkije en op Curaçao. Dat meldt Corendon.

06 maart '25 (13:45)

Topman AF-KLM: stijging havengelden Schiphol 'belachelijk'

Topman Ben Smith van Air France-KLM had donderdag geen goed woord over voor de "belachelijke" stijging van de havengelden op Schiphol. Volgens hem komt de rekening namelijk bij de reiziger te liggen, waardoor het niet alleen voor KLM, maar ook voor Schiphol moeilijker wordt om aantrekkelijk te blijven.

06 maart '25 (10:59)

KLM gaat reorganiseren om financieel gezond te blijven

KLM gaat maatregelen nemen om weer financieel gezond te worden. Vanwege de stijgende kosten moet de luchtvaartmaatschappij gaan bezuinigen. Een reorganisatie staat op de planning. Dat meldt Travelpro.

06 maart '25 (10:00)

KLM wil compensatie voor gemiste inkomsten door NAVO-top in juni

KLM wil dat de Nederlandse overheid gemiste inkomsten als gevolg van de NAVO-top compenseert. Dat zei topvrouw Marjan Rintel van de luchtvaartmaatschappij donderdag in gesprek met radiozender BNR. Eerder werd bekend dat KLM door die bijeenkomst in juni, als ook baanonderhoud plaatsvindt, een vijfde van de vluchten niet kan uitvoeren.

06 maart '25 ( 8:00)

Jaarwinst Air France-KLM gehalveerd na jaar met tegenslagen

Luchtvaartconcern Air France-KLM heeft vorig jaar zijn winst ruim zien halveren, nadat in 2023 een recordbedrag onder de streep had gestaan. Het luchtvaartconcern had in 2024 te maken met verschillende financiële tegenslagen, zoals kosten voor het compenseren van klanten na verstoringen en de Olympische Spelen in Parijs. Ook de kosten bij KLM waren te hoog, waar de Nederlandse luchtvaartmaatschappij inmiddels actie op heeft ondernomen.

05 maart '25 (16:00)

Brussel sluit zich aan bij kritiek KLM op plannen geluidshinder

Het kabinet moet beter uitleggen waarom maar een deel van de nieuwe vliegtuigen meetelt bij het terugdringen van geluidshinder rond Schiphol. Dat schrijft de Europese Commissie in een reactie op de kabinetsplannen over dit onderwerp. De Commissie sluit zich daarmee aan bij kritiek die KLM-topvrouw Marjan Rintel eerder in de Tweede Kamer uitte.

05 maart '25 (13:15)

Schiphol overschrijdt geluidsnormen maar ontloopt straffen

Luchthaven Schiphol heeft geluidsnormen overtreden, maar ontloopt straffen. De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) zegt namelijk niet te kunnen handhaven door een aanwijzing van de minister. De toezichthouder zelf waarschuwt dat omwonenden daardoor onvoldoende beschermd worden.