Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Vakbonden bij KLM willen testverplichting rond vluchten China

Door Johanne Levinsky
schedule 4 min
location_on [xx]km
Vakbonden bij KLM willen testverplichting rond vluchten China
Vakbonden bij luchtvaartmaatschappij KLM willen dat er op Europees niveau regels komen rond vluchten vanuit China vanwege de coronagolf die in dat land is uitgebroken. Volgens de bonden zijn er zorgen bij KLM-personeel over het grote aantal besmettingen in China. Verschillende Europese landen hebben al een testverplichting voor reizigers uit China, maar Nederland nog niet. De lidstaten van de Europese Unie praten woensdag over een gezamenlijke aanpak.

"Het is heel vreemd dat er vanuit de overheid niks komt", zegt bestuurder Ingrid Brama van de Vereniging Nederlands Cabinepersoneel (VNC). "Het is eigenlijk mosterd na de maaltijd als Nederland nu pas iets gaat doen. Kom vanuit Europa met één richtlijn." De VNC wil dat reizigers uit China een verplichte test krijgen waaruit blijkt dat ze coronavrij zijn. Als die test positief is moeten ze in quarantaine. "Wij vinden dat onze mensen beschermd moeten worden", aldus Brama.

Voorzitter Reinier Castelein van vakbond De Unie sluit zich daarbij aan. "Die zorgen zijn er bij mensen. Bijvoorbeeld KLM-werknemers die zich niet veilig voelen omdat ze mantelzorgers zijn voor familieleden." Het is volgens Castelein heel belangrijk dat er centraal Europees beleid komt, waar alle maatschappijen zich aan moeten houden. "Er moet een gelijk speelveld zijn in Europa." Hij vindt wel dat weloverwogen maatregelen moeten worden genomen. "Het moeten genuanceerde maatregelen zijn die niet schadelijk zijn voor de luchtvaart. We moeten niet overhaast te werk gaan."

Verschillende signalen

Ook bij vakbond FNV komen signalen binnen vanuit de achterban bij KLM dat werknemers zich niet prettig voelen op vluchten vanuit China, laat bestuurder Birte Nelen weten. "We moeten hier een brede Europese aanpak voor hebben. Dat wordt hoog tijd, want anders schiet je er niks mee op."

KLM zegt dat de veiligheid van crew en passagiers hoog in het vaandel staat. De maatschappij zegt de richtlijnen te volgen die de overheid uitvaardigt. Op vluchten vanuit China zijn passagiers en crew tijdens de vlucht verplicht een mondkapje te dragen. "We zijn aan het kijken of aanvullende maatregelen moeten worden getroffen." KLM vliegt nu drie keer per week naar China en dat wordt eind deze maand zes keer per week.

Door: ANP

05 september '24 ( 8:45)

Pilotentekort: KLM vraagt parttimevliegers om meer uren te vliegen

KLM gaat parttimepiloten vragen om meer uren te vliegen. De luchtvaartmaatschappij kampt naar eigen zeggen met een groot pilotentekort en denkt dat de parttimers kunnen helpen om komende jaren roosterproblemen te voorkomen.

04 september '24 (15:45)

Schiphol hoeft van kabinet minder te krimpen

Schiphol hoeft van het kabinet minder te krimpen, heeft minister Barry Madlener (Infrastructuur) bepaald. Eerder moest het maximale aantal vluchten nog terug naar 460.000 tot 470.000 per jaar, nu wordt dat waarschijnlijk 475.000 tot 485.000. Madlener vraagt de Europese Commissie om advies over de plannen, meldt zijn ministerie in een persbericht.

03 september '24 (10:45)

Vakbond FNV eist schadevergoeding van KLM om overbelasting werknemers Schiphol

Vakbond FNV eist een schadevergoeding van KLM voor fysieke overbelasting van zijn bagagewerknemers op luchthaven Schiphol. FNV vindt dat KLM aansprakelijk is voor het ziek worden van bagageafhandelaars door die overbelasting. Ook andere werkgevers op Schiphol zullen aansprakelijk worden gesteld, aldus de bond.

03 september '24 ( 8:30)

Poll Corendon: nu al grote vraag naar winterzonbestemmingen

Ondanks het feit dat veel Nederlanders nog maar net de zomervakantie achter de rug hebben, maken velen nu al plannen voor een reis naar een zonnige winterbestemming. Dat blijkt uit een poll van Corendon: een kwart van de respondenten heeft al een winterzonvakantie geboekt en kijkt er erg naar uit. Daarover bericht Corendon.

02 september '24 (10:30)

Inspectie Leefomgeving en Transport dreigt KLM met dwangsom vanwege ongeoorloofde nachtvluchten

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) dreigt KLM een dwangsom op te leggen omdat de luchtvaartmaatschappij drie keer ongeoorloofd is afgeweken van de nachtelijke vertrekroute vanaf Schiphol. Daarmee zou KLM onnodig voor extra overlast hebben gezorgd voor omwonenden.

30 augustus '24 (14:15)

Schiphol wil van krapste Europese luchthaven naar middenmoot

Schiphol wil met de forse investeringen van de komende jaren vooral zorgen dat reizigers meer ruimte krijgen en dat zij kunnen rekenen op betere voorzieningen. "De afgelopen twintig jaar lag de nadruk op groei en goedkoop. Er is niet geschilderd en het dak is niet onderhouden tot het in elkaar stortte, wat nu aan het gebeuren is", zegt topman Pieter van Oord. "En er zijn geen kamers bijgebouwd voor de nieuwe kinderen", helpt financieel directeur Robert Carsouw de problemen te schetsen.

30 augustus '24 (12:45)

Schiphol verwacht volgend jaar meer passagiers dan voor corona

Schiphol denkt volgend jaar voor het eerst meer passagiers te hebben dan voor de coronacrisis. Dat zegt de nieuwe topman Pieter van Oord tijdens een persconferentie na een ruwe schatting op basis van de passagiersaantallen van de afgelopen tijd. Dit jaar rekent de luchthaven nog op 65 miljoen tot 68 miljoen reizigers, tegenover net geen 72 miljoen in 2019.

30 augustus '24 (10:45)

Maatschappijen kijken gespannen naar budgetdiscipline Schiphol

Luchtvaartmaatschappijen begrijpen dat Schiphol moet investeren, maar roepen de luchthaven op budgetten beter te beheersen. Daarnaast moet Schiphol de tarieven voor het gebruik van het vliegveld "in redelijkheid" verhogen. Dit zegt de belangenorganisatie voor Nederlandse luchtvaartmaatschappijen BARIN na de bekendmaking van een investeringspakket van 6 miljard euro van Schiphol.

30 augustus '24 ( 8:45)

Flinke winst voor Schiphol door meer passagiers

Schiphol heeft in de eerste helft van het jaar flink meer winst geboekt, doordat meer mensen met het vliegtuig reisden. In totaal pakten 36 miljoen mensen het vliegtuig via de drie vliegvelden die onder de Koninklijke Schiphol Group vallen: Amsterdam Airport Schiphol, Eindhoven Airport en Rotterdam The Hague Airport. Op die laatste twee vliegvelden is het niveau van voor corona zelfs weer bereikt.

30 augustus '24 ( 7:42)

In juli meer passagiers voor Schiphol

In juli van dit jaar reisden 6,3 miljoen passagiers van, naar of via Schiphol. Een toename van 5% ten opzichte van 2023. De meeste passagiers reisden naar Spanje, Groot-Brittannië, de Verenigde Staten, Italië en Griekenland. Het aantal vluchten van en naar Schiphol was 42.452, een stijging van bijna 4% ten opzichte van 2023. Daarover bericht Schiphol.