Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Aantal claimbetalingen toegenomen door problemen in luchtvaart

Door ANP
schedule 4 min
location_on [xx]km
Aantal claimbetalingen toegenomen door problemen in luchtvaart
Claimorganisaties hebben afgelopen jaar tientallen miljoen euro’s meer proberen terug te krijgen bij luchtvaartmaatschappijen dan in 2019, het laatste ‘normale vliegjaar’ voor de coronacrisis. Dit komt door de problemen die personeelstekorten op Schiphol en bij maatschappijen zelf veroorzaakten. De grote speler Vlucht-vertraagd.nl kreeg tijdens het zomerseizoen van zo'n 130.000 passagiers een claim, twee tot drie keer meer dan in 2019. Dit terwijl het aantal vluchten nog een stuk lager lag.

De compensatieverzoeken bij Vlucht-vertraagd.nl, naar eigen zeggen marktleider, hadden een waarde van 40 miljoen euro. Daarvan is iets meer dan de helft nu uitgekeerd. De cijfers gaan over alle claims die Nederlandse reizigers deden van april tot en met oktober, ongeacht de luchthaven waarvandaan ze vlogen. Directeur Tom van Bokhoven zegt echter dat het grootste deel van deze melders ofwel op Schiphol landde of daarvandaan vertrok.

Concurrent EUclaim noemt zichzelf ook de marktleider. Bij deze hulpdienst meldden zich bijna 83.000 reizigers tussen april en oktober, het zomerseizoen in de luchtvaart, met een probleem op hun vlucht van of naar Schiphol. Dit was goed voor een bedrag van 30 miljoen euro, waarvan ongeveer de helft is opgelost. "Voor het overige deel moeten we nog naar de rechter omdat de maatschappijen het er niet mee eens zijn", aldus vluchtanalist Paul Vaneker. In dezelfde periode in 2019 kwam dit bedrag uit op 20 miljoen euro.

Compensatie bij vertragingen vanaf drie uur

De eventuele compensatie voor tijdsverlies kan bij langeafstandsvluchten oplopen tot 600 euro en komt bovenop het vergoeden van kosten voor eten en een overnachtingsplek. Die kosten moet een maatschappij hoe dan ook vergoeden in geval van annulering of vertraging van meer dan drie uur. De claimclubs helpen reizigers tegen betaling met hun verzoek om compensatie.

Deze claims gaan over vertragingen of annuleringen die veroorzaakt zijn door de maatschappijen zelf. Voor zaken waar Schiphol schuld aan had, bijvoorbeeld reizigers die hun vlucht misten door de lange wachtrijen, was een speciaal compensatiefonds. Schiphol keerde daar 5 miljoen euro voor uit aan 6000 (groepjes) reizigers die zich hadden gemeld, zei de luchthaven vrijdag.

Door: ANP

18 oktober '24 ( 9:06)

Douane onderschept op Schiphol tachtig kilo cannabis

Maandag 14 oktober 2024 heeft de Douane op Schiphol tachtig kilo cannabis onderschept. Douaniers vonden de drugs toen zij een vrachtzending met matrassen en dekens controleerden. Dat meldt de Douane.

15 oktober '24 ( 8:34)

Groep jongeren met Peter Pan Vakantieclub van Transavia naar Mallorca

De stichting Peter Pan Vakantieclub van Transavia organiseerde begin deze maand een reis naar het Spaanse eiland Mallorca voor jongeren die kanker hebben of hebben gehad. Dat meldt Transavia.

11 oktober '24 (17:30)

Schiphol waarschuwt voor extra geluidshinder om baanonderhoud

Schiphol vraagt het kabinet weer om goedkeuring om komende zomer andere start- en landingsbanen extra te gebruiken omdat de Buitenveldertbaan dan groot onderhoud ondergaat. "We realiseren ons dat dit alternatief baangebruik tot extra geluidshinder kan leiden voor omwonenden rondom deze alternatieve banen. We werken aan diverse maatregelen om de hinder daar waar mogelijk te verminderen", staat in een verklaring op de website van Schiphol.

11 oktober '24 ( 8:46)

Transavia vliegt komende zomer naar Triëst en Londen

Transavia introduceert voor het zomerschema van 2025 nieuwe bestemmingen. De Nederlandse luchtvaartmaatschappij vliegt komende zomer vanaf Rotterdam The Hague Airport naar Triëst en Londen Stansted. Dat meldt Transavia.

10 oktober '24 (13:00)

Madlener ontkent druk te hebben gezet op ambtenaren om Schiphol

Minister Barry Madlener (Infrastructuur en Waterstaat) ontkent dat hij ambtenaren onder druk heeft gezet om tot andere berekeningen te komen over het verminderen van geluidsoverlast rond Schiphol. De luchthaven hoeft van de minister minder te krimpen dan het vorige kabinet had bepaald, en volgens NRC komt dat doordat Madlener ambtenaren "onder druk zette" om informatie van Schiphol en KLM te gebruiken.

08 oktober '24 ( 8:48)

Samenwerking Corendon en IAMTORO: fotoshoot in Egypte

IAMTORO zoekt modellen voor een fotoshoot in Egypte. Zondag 20 oktober 2024 organiseert dit ondergoedmerk een open casting bij de Boeing 747 in de tuin van hotel Corendon Amsterdam Schiphol Airport. Vorig jaar hield IAMTORO nog een zomerse casting op het Leidseplein. Maar liefst tachtig mannen streden toen om een fotoshoot op Bonaire. Dat meldt Corendon.

07 oktober '24 (20:30)

Air France schort vluchten Israël en Libanon langer op

Air France heeft vluchten van en naar Tel Aviv in Israël en de Libanese hoofdstad Beiroet langer opgeschort door de aanhoudende spanningen tussen die twee landen. Daarmee volgt het Franse bedrijf onder meer zustermaatschappij KLM en dochtermaatschappij Transavia.

07 oktober '24 (13:30)

Schiphol wijzigt controles niet na walkietalkieverbod Emirates

De controles op Schiphol worden niet aangepast, nadat Emirates heeft aangekondigd dat passagiers geen piepers en walkietalkies mee mogen nemen als zij met de luchtvaartmaatschappij van of naar Dubai vliegen. Recent zijn duizenden van die apparaten van Hezbollahleden in Libanon ontploft.

04 oktober '24 ( 6:00)

Eerste repatriëringsvlucht vanuit Libanon naar Eindhoven

Op de luchtmachtbasis Eindhoven landt vrijdag een eerste toestel met Nederlanders die worden teruggehaald uit Libanon. Hoeveel mensen er in het transportvliegtuig zullen zitten, wordt volgens Buitenlandse Zaken pas kort voor vertrek bekend.

03 oktober '24 (12:15)

Vakbond cabinepersoneel vreest niet voor banenverlies bij KLM

De vakbond voor cabinepersoneel, VNC, maakt zich geen zorgen dat bij KLM mogelijk banen verdwijnen door de maatregelen om kosten terug te dringen en de financiën van de luchtvaartmaatschappij te verbeteren. KLM wil daarbij onder meer de organisatie vereenvoudigen en onderzoeken in hoeverre het mogelijk is dubbele functies samen te voegen.