Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Inspectie ziet nog altijd veel veiligheidsrisico's bij afhandelaars op Schiphol

Door ANP
schedule 4 min
location_on [xx]km
Inspectie ziet nog altijd veel veiligheidsrisico's bij afhandelaars op Schiphol
Bij het werk van grondpersoneel op Schiphol is nog veel mis met de veiligheid. Regels die het werk rond gelande vliegtuigen veiliger moeten maken, werden vorig jaar vaak niet nageleefd. Ook meldden betrokkenen lang niet alle risicovolle situaties bij een bureau dat deze voorvallen analyseert, terwijl dit wel verplicht is.

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT), die deze conclusies trekt in een nieuw rapport over Schiphol, zegt het toezicht op het werk bij grondafhandelaars aan te scherpen. Volgens de toezichthouder kwam het onder meer voor dat brandblussers geblokkeerd waren. Ook reden voertuigen te dicht bij geparkeerde vliegtuigen en stonden karretjes geparkeerd op plekken waar dat niet mocht.

Werknemers bij grondafhandelaren, die bijvoorbeeld verantwoordelijk zijn voor het laden en lossen van bagage of het wegduwen van een vliegtuig van de gate, wijten de problemen aan de hoge tijdsdruk. Daarbij speelt ook het gebrek aan personeel een rol, gaven ze aan in interviews met het ILT. Ook is er volgens hen soms te weinig ruimte om alle veiligheidsvoorschriften na te leven en zijn werknemers vaak nog onervaren.

Onvoldoende effect

Het is niet de eerste keer dat de ILT klaagt over onveilige werkomstandigheden op de platforms van de nationale luchthaven. Maar een eerder opgesteld verbeterplan voor Schiphol heeft volgens de toezichthouder onvoldoende effect gehad. De kans op ongelukken is daarnaast groter geworden doordat het in 2022 in korte tijd veel drukker werd op Schiphol, door het verdwijnen van coronabeperkingen voor het internationale reisverkeer.

Als er sprake is van een gevaarlijk voorval rond een geparkeerd vliegtuig, moeten betrokkenen dit volgens Europese regels altijd melden aan de autoriteiten. Maar het analysebureau van het ILT kreeg van een aantal ernstige incidenten geen melding. Dat maakt het ook moeilijker om de veiligheid bij de grondafhandeling te vergroten op Schiphol. Bedrijven beoordelen mede op basis van die meldingen namelijk of risico's rond bepaalde werkzaamheden te groot zijn of acceptabel.

Door: ANP

15 januari '25 ( 8:30)

Mist: tientallen vluchten geannuleerd op Schiphol om mist

Op Schiphol zijn woensdagochtend enkele tientallen vluchten geannuleerd vanwege de mist. Dat meldt een woordvoerder van de luchthaven. Reizigers moeten ook rekening houden met vertragingen.

15 januari '25 ( 8:15)

Mist hindert vliegverkeer

Eindhoven Airport heeft last van de mist waarmee een groot deel van Nederland woensdagochtend kampt. Door de mist, waarvoor het KNMI voor negen provincies code geel heeft afgegeven, kunnen vertragingen en annuleringen ontstaan, waarschuwt Eindhoven Airport op de eigen website.

13 januari '25 (11:36)

Kjell Kloosterziel nieuwe directeur Strategy & Airport Planning van Royal Schiphol Group

Kjell Kloosterziel is de nieuwe directeur Strategy & Airport Planning van Royal Schiphol Group. Hij volgt Richard Emmerink op, die in november afscheid nam. Naast zijn nieuwe functie blijft Kloosterziel directeur van Schiphol International. Dat meldt Schiphol.

13 januari '25 (11:15)

Ook bij Nederlanders populaire vliegveld Brussel-Charleroi schrapt alle vluchten door stakingen

Het vliegveld van Brussel-Charleroi annuleert vanaf het middaguur alle vertrekkende vluchten voor de rest van de dag. Er zijn te weinig beveiligers door protestacties van vakbonden.

10 januari '25 ( 9:18)

Aantal reizigers op Schiphol blijft toenemen

In 2024 reisden 66,8 miljoen reizigers met het vliegtuig van, via of naar Schiphol. Een toename van 8% ten opzichte van 2023. De meesten reisden naar het Verenigd Koninkrijk, Spanje, Italië, de Verenigde Staten en Turkije. Het aantal vluchten van en naar Schiphol was 473.814 in kalenderjaar 2024. Een toename van 7% ten opzichte van 2023. Dit betreft de voorlopige verkeer- en vervoercijfers van Schiphol. De definitieve cijfers volgen bij de publicatie van de jaarcijfers in februari. Dat meldt Schiphol.

06 januari '25 (21:30)

Transavia denkt met extra toestellen problemen te voorkomen

Transavia denkt met de toevoeging van twee extra reservevliegtuigen capaciteitsproblemen dit jaar te kunnen voorkomen. Ook is het volledige vliegschema van de maatschappij later beschikbaar gekomen dan normaal, om er zeker van te zijn dat alle geplande vluchten kunnen worden uitgevoerd. Dat zegt topman Marcel de Nooijer in gesprek met het ANP.

03 januari '25 ( 9:25)

Airbus heeft leveringsdoel 2024 niet gehaald

Airbus heeft zijn leveringsdoel voor 2024 net niet gehaald. De Europese luchtvaartfabrikant wist ongeveer 760 toestellen af te leveren bij klanten, en kwam er daarmee zo'n tien te kort. Dat melden ingewijden aan persbureau Bloomberg. De daadwerkelijke aantallen, die op 9 januari worden bekendgemaakt, kunnen volgens de bronnen nog wel iets afwijken.

31 december '24 ( 9:20)

Dodelijkste jaar voor burgerluchtvaart

Met de recente vliegtuigongelukken in Kazachstan en Zuid-Korea is 2024 het dodelijkste jaar voor de burgerluchtvaart sinds 2018. Het aantal dodelijke slachtoffers aan boord van passagiersvliegtuigen is tot nu toe 318, zo blijkt uit gegevens van luchtvaartanalist Cirium. In 2018 vielen ruim 500 doden.

30 december '24 (10:00)

Vluchten Rotterdam en Eindhoven afgelopen weekend geannuleerd vanwege dichte mist

Meeerdere vluchten zijn vrijdag geannuleerd op Rotterdam The Hague Airport vanwege laaghangende mist. Het gaat om zeven vertrekkende vluchten en zeven binnenkomende vluchten die geschrapt moesten worden. Ook zijn enkele toestellen uitgeweken naar Schiphol.

30 december '24 ( 9:00)

Twee vliegtuigen KLM na vertrek Schiphol teruggekeerd

Twee vliegtuigen van KLM zijn zondagavond na vertrek teruggekeerd naar Schiphol. Ze kampten volgens de vliegtuigmaatschappij met technische problemen aan boord. De toestellen, twee Boeings 777, staan veilig aan de grond. Alle passagiers en bemanningsleden zijn in orde. Het is nog niet bekend wanneer en hoe de inzittenden alsnog naar hun bestemming worden gebracht.