Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Gebruik privévliegtuigen in Nederland en rest EU flink toegenomen

Door ANP
schedule 5 min
location_on [xx]km
Gebruik privévliegtuigen in Nederland en rest EU flink toegenomen
Het gebruik van privévliegtuigen is vorig jaar sterk toegenomen, zowel in Nederland als de rest van de Europese Unie. Volgens een inventarisatie die het onafhankelijke onderzoeksbureau CE Delft heeft gemaakt in opdracht van Greenpeace, is het aantal privévluchten in de EU met 64 procent toegenomen. In Nederland was de stijging nog groter: volgens het rapport steeg vanaf Nederlandse luchthavens 12.176 keer een privévliegtuig op in 2022. Dat is een stijging van 87 procent ten opzichte van het jaar ervoor.

De Nederlandse route top-3 wordt gevormd door Amsterdam-Londen, Rotterdam-Londen en Amsterdam-Parijs. Vanuit Nederland zijn Londen en Parijs ook goed bereikbaar per hogesnelheidstrein. Ook gaan dagelijks tientallen lijnvluchten. De organisatie Transport & Environment heeft eerder berekend dat een privévlucht per passagier tussen de vijf en veertien keer zo vervuilend is als een commerciële lijnvlucht en vijftig keer zo vervuilend als de trein.

Minder gevolgen tijden coronacrisis

Door de coronacrisis werd een tijdje minder gevlogen. Wie had gehoopt dat bestuurders en vermogenden daarna het vliegtuig massaal zouden laten staan, komt dus bedrogen uit.

De CO2-uitstoot van alle privévluchten vanuit Nederland bedroeg in 2022 bijna 53.000 ton. Dat is meer dan twee keer zoveel als een jaar eerder en bijna acht keer zoveel als in coronajaar 2020. Toen werden 'slechts' 2484 privévluchten ondernomen vanuit ons land.

Tientallen keren per jaar vliegen privéjets extreem korte stukjes. Zo werd de 46 kilometer die tussen Rotterdam en Amsterdam ligt, vorig jaar 149 keer afgelegd per privévliegtuig. Op de nog kortere route Maastricht-Luik (en vice versa) vloog volgens het rapport in totaal 62 keer een privéjet. In hoeverre die vluchten passagiers vervoerden is onbekend, zegt onderzoeker Jasper Faber. "Extreem korte vluchten zijn vaak herpositioneringsvluchten", legt hij uit. Dan wordt bijvoorbeeld een passagier afgezet in Maastricht en een volgende opgepikt in Luik.

Parijs-Londen

De populairste Europese route voor privévluchten was vorig jaar Parijs-Londen, gevolgd door Nice-Londen en Parijs-Genève. Londen-Amsterdam was goed voor een tiende plaats op de Europese ranglijst.

De cijfers die CE Delft heeft gebruikt komen van Cirium, een bedrijf dat is gespecialiseerd in luchtvaartdata. Ze gaan niet verder terug dan 2020, maar afgaande op eerdere rapportages van CE Delft zelf lijkt het erop dat het aantal vluchten in 2022 ook beduidend hoger lag dan in 2019, het jaar voor de pandemie. Omdat een andere methodiek is gebruikt, is een goede vergelijking echter niet mogelijk.

Greenpeace noemt de toename "schaamteloos".

13 januari '25 (11:36)

Kjell Kloosterziel nieuwe directeur Strategy & Airport Planning van Royal Schiphol Group

Kjell Kloosterziel is de nieuwe directeur Strategy & Airport Planning van Royal Schiphol Group. Hij volgt Richard Emmerink op, die in november afscheid nam. Naast zijn nieuwe functie blijft Kloosterziel directeur van Schiphol International. Dat meldt Schiphol.

13 januari '25 (11:15)

Ook bij Nederlanders populaire vliegveld Brussel-Charleroi schrapt alle vluchten door stakingen

Het vliegveld van Brussel-Charleroi annuleert vanaf het middaguur alle vertrekkende vluchten voor de rest van de dag. Er zijn te weinig beveiligers door protestacties van vakbonden.

10 januari '25 ( 9:18)

Aantal reizigers op Schiphol blijft toenemen

In 2024 reisden 66,8 miljoen reizigers met het vliegtuig van, via of naar Schiphol. Een toename van 8% ten opzichte van 2023. De meesten reisden naar het Verenigd Koninkrijk, Spanje, Italië, de Verenigde Staten en Turkije. Het aantal vluchten van en naar Schiphol was 473.814 in kalenderjaar 2024. Een toename van 7% ten opzichte van 2023. Dit betreft de voorlopige verkeer- en vervoercijfers van Schiphol. De definitieve cijfers volgen bij de publicatie van de jaarcijfers in februari. Dat meldt Schiphol.

06 januari '25 (21:30)

Transavia denkt met extra toestellen problemen te voorkomen

Transavia denkt met de toevoeging van twee extra reservevliegtuigen capaciteitsproblemen dit jaar te kunnen voorkomen. Ook is het volledige vliegschema van de maatschappij later beschikbaar gekomen dan normaal, om er zeker van te zijn dat alle geplande vluchten kunnen worden uitgevoerd. Dat zegt topman Marcel de Nooijer in gesprek met het ANP.

03 januari '25 ( 9:25)

Airbus heeft leveringsdoel 2024 niet gehaald

Airbus heeft zijn leveringsdoel voor 2024 net niet gehaald. De Europese luchtvaartfabrikant wist ongeveer 760 toestellen af te leveren bij klanten, en kwam er daarmee zo'n tien te kort. Dat melden ingewijden aan persbureau Bloomberg. De daadwerkelijke aantallen, die op 9 januari worden bekendgemaakt, kunnen volgens de bronnen nog wel iets afwijken.

31 december '24 ( 9:20)

Dodelijkste jaar voor burgerluchtvaart

Met de recente vliegtuigongelukken in Kazachstan en Zuid-Korea is 2024 het dodelijkste jaar voor de burgerluchtvaart sinds 2018. Het aantal dodelijke slachtoffers aan boord van passagiersvliegtuigen is tot nu toe 318, zo blijkt uit gegevens van luchtvaartanalist Cirium. In 2018 vielen ruim 500 doden.

30 december '24 (10:00)

Vluchten Rotterdam en Eindhoven afgelopen weekend geannuleerd vanwege dichte mist

Meeerdere vluchten zijn vrijdag geannuleerd op Rotterdam The Hague Airport vanwege laaghangende mist. Het gaat om zeven vertrekkende vluchten en zeven binnenkomende vluchten die geschrapt moesten worden. Ook zijn enkele toestellen uitgeweken naar Schiphol.

30 december '24 ( 9:00)

Twee vliegtuigen KLM na vertrek Schiphol teruggekeerd

Twee vliegtuigen van KLM zijn zondagavond na vertrek teruggekeerd naar Schiphol. Ze kampten volgens de vliegtuigmaatschappij met technische problemen aan boord. De toestellen, twee Boeings 777, staan veilig aan de grond. Alle passagiers en bemanningsleden zijn in orde. Het is nog niet bekend wanneer en hoe de inzittenden alsnog naar hun bestemming worden gebracht.

27 december '24 (13:15)

Uitspraken RvS aanleiding om onderzoek naar natuurvergunning Schiphol te heropenen

De rechtbank in Den Haag heeft het onderzoek rondom de natuurvergunning van Schiphol heropend. Aanleiding daarvoor zijn uitspraken van de Raad van State eerder deze maand over het schuiven met stikstofruimte, het zogeheten salderen. De rechter wil nu weten wat deze uitspraken betekenen voor de lopende procedures omtrent de natuurvergunning van Schiphol.

27 december '24 ( 9:45)

NAVO-top in juni zorgt voor flink minder vluchten via Schiphol

In de dagen rond de NAVO-top in juni gaan van en naar Schiphol ongeveer een kwart minder vluchten, meldt de luchthaven. Tijdens de top in Den Haag op 24 en 25 juni worden ruim 8500 mensen verwacht en delegatieleden komen aan op Schiphol.