Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Reservering voor nieuwe start- en landingsbaan op Schiphol geschrapt

Door Nationale Transportgids
schedule 7 min
location_on [xx]km
Reservering voor nieuwe start- en landingsbaan op Schiphol
Er komt geen nieuwe start- en landingsbaan op Schiphol. Minister van Infrastructuur en Waterstaat Mark Harbers heeft besloten om de reservering op te heffen op een stuk grond in de gemeente Haarlemmermeer dat bestemd was voor de zogenoemde parallelle Kaagbaan. Dit meldt Rijksoverheid. 

De minister maakte het nieuws maandag persoonlijk bekend in Rijsenhout, een dorp in de gemeente Haarlemmermeer. Door de reservering op de grond – die al uit 2009 stamt – was ontwikkeling in Rijsenhout amper mogelijk. Dit had een groot effect op de leefbaarheid in het dorp. Uit onderzoeken en analyses blijkt dat het aanleggen van een parallelle Kaagbaan maar beperkte voordelen kan opleveren, en wel met hoge kosten en een grote verschuiving van hinder gepaard zou gaan.

Steun

Het besluit om de reservering op te heffen komt voort uit gesprekken tussen het Rijk en de regio. De afgelopen maanden is gesproken met betrokkenen, waaronder de provincie Noord-Holland, de gemeente Haarlemmermeer, verschillende sectorpartijen waaronder Schiphol en KLM, de Bestuurlijke Regie Schiphol (BRS) en de Omgevingsraad Schiphol. De meeste gesprekspartners steunen het besluit om de reservering op te heffen. Schiphol zelf gaf in april aan af te zien van een nieuwe start- en landingsbaan, en vroeg de regering de reservering op te heffen.

NOVEX-gebied

De Schipholregio is als NOVEX-gebied aangewezen. Dat houdt in dat het Rijk, provincies en gemeenten in de omgeving van de luchthaven samen invulling gaan geven aan maatregelen die bedoeld zijn om de leefomgevingskwaliteit in de Schiphol-regio te verbeteren en uitstoot en geluid te verminderen. Het doel is om samen een balans te creëren die ruimte biedt voor een internationale luchthaven, maar die ook de kwaliteit van onze leefomgeving bevordert.

Eén van de manieren om die leefomgeving te verbeteren en geluidshinder te verminderen, is door innovatief te bouwen. Uit onderzoek door de TU Delft en AMS Institute in een zogenoemd ‘field lab’ bleek afgelopen jaar dat door woningen op een bepaalde manier te bouwen, en te positioneren ten opzichte van elkaar, de ervaren geluidshinder fors kan worden teruggedrongen. Voor een vervolgonderzoek, dit keer in een ‘living lab’, wordt gezocht naar een locatie in Rijsenhout.

Opluchting

Wethouder Jurgen Nobel van de gemeente Haarlemmermeer: “Dat de tweede Kaagbaan er definitief niet komt, is een enorme opluchting voor de inwoners van Rijsenhout. In plaats van strijden voor het behoud van het dorp, komt er ruimte voor het maken van plannen. Eén van die plannen is het bouwen van echte huizen als vervolgstap op het onderzoek naar geluidsadaptief bouwen. We gaan op zoek naar een geschikte locatie en hopen zo snel mogelijk te beginnen.”

Door het schrappen van de reservering wordt ontwikkeling in Rijsenhout weer mogelijk. Woningbouw kan daar deel van uit maken. Gekeken wordt of er, stap voor stap, maximaal 400 woningen bij kunnen komen in het dorp. De precieze invulling van de toekomstige ontwikkeling is iets dat verder zal worden uitgewerkt door de NOVEX-partners.

05 september '24 ( 8:45)

Pilotentekort: KLM vraagt parttimevliegers om meer uren te vliegen

KLM gaat parttimepiloten vragen om meer uren te vliegen. De luchtvaartmaatschappij kampt naar eigen zeggen met een groot pilotentekort en denkt dat de parttimers kunnen helpen om komende jaren roosterproblemen te voorkomen.

04 september '24 (15:45)

Schiphol hoeft van kabinet minder te krimpen

Schiphol hoeft van het kabinet minder te krimpen, heeft minister Barry Madlener (Infrastructuur) bepaald. Eerder moest het maximale aantal vluchten nog terug naar 460.000 tot 470.000 per jaar, nu wordt dat waarschijnlijk 475.000 tot 485.000. Madlener vraagt de Europese Commissie om advies over de plannen, meldt zijn ministerie in een persbericht.

03 september '24 (10:45)

Vakbond FNV eist schadevergoeding van KLM om overbelasting werknemers Schiphol

Vakbond FNV eist een schadevergoeding van KLM voor fysieke overbelasting van zijn bagagewerknemers op luchthaven Schiphol. FNV vindt dat KLM aansprakelijk is voor het ziek worden van bagageafhandelaars door die overbelasting. Ook andere werkgevers op Schiphol zullen aansprakelijk worden gesteld, aldus de bond.

03 september '24 ( 8:30)

Poll Corendon: nu al grote vraag naar winterzonbestemmingen

Ondanks het feit dat veel Nederlanders nog maar net de zomervakantie achter de rug hebben, maken velen nu al plannen voor een reis naar een zonnige winterbestemming. Dat blijkt uit een poll van Corendon: een kwart van de respondenten heeft al een winterzonvakantie geboekt en kijkt er erg naar uit. Daarover bericht Corendon.

02 september '24 (10:30)

Inspectie Leefomgeving en Transport dreigt KLM met dwangsom vanwege ongeoorloofde nachtvluchten

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) dreigt KLM een dwangsom op te leggen omdat de luchtvaartmaatschappij drie keer ongeoorloofd is afgeweken van de nachtelijke vertrekroute vanaf Schiphol. Daarmee zou KLM onnodig voor extra overlast hebben gezorgd voor omwonenden.

30 augustus '24 (14:15)

Schiphol wil van krapste Europese luchthaven naar middenmoot

Schiphol wil met de forse investeringen van de komende jaren vooral zorgen dat reizigers meer ruimte krijgen en dat zij kunnen rekenen op betere voorzieningen. "De afgelopen twintig jaar lag de nadruk op groei en goedkoop. Er is niet geschilderd en het dak is niet onderhouden tot het in elkaar stortte, wat nu aan het gebeuren is", zegt topman Pieter van Oord. "En er zijn geen kamers bijgebouwd voor de nieuwe kinderen", helpt financieel directeur Robert Carsouw de problemen te schetsen.

30 augustus '24 (12:45)

Schiphol verwacht volgend jaar meer passagiers dan voor corona

Schiphol denkt volgend jaar voor het eerst meer passagiers te hebben dan voor de coronacrisis. Dat zegt de nieuwe topman Pieter van Oord tijdens een persconferentie na een ruwe schatting op basis van de passagiersaantallen van de afgelopen tijd. Dit jaar rekent de luchthaven nog op 65 miljoen tot 68 miljoen reizigers, tegenover net geen 72 miljoen in 2019.

30 augustus '24 (10:45)

Maatschappijen kijken gespannen naar budgetdiscipline Schiphol

Luchtvaartmaatschappijen begrijpen dat Schiphol moet investeren, maar roepen de luchthaven op budgetten beter te beheersen. Daarnaast moet Schiphol de tarieven voor het gebruik van het vliegveld "in redelijkheid" verhogen. Dit zegt de belangenorganisatie voor Nederlandse luchtvaartmaatschappijen BARIN na de bekendmaking van een investeringspakket van 6 miljard euro van Schiphol.

30 augustus '24 ( 8:45)

Flinke winst voor Schiphol door meer passagiers

Schiphol heeft in de eerste helft van het jaar flink meer winst geboekt, doordat meer mensen met het vliegtuig reisden. In totaal pakten 36 miljoen mensen het vliegtuig via de drie vliegvelden die onder de Koninklijke Schiphol Group vallen: Amsterdam Airport Schiphol, Eindhoven Airport en Rotterdam The Hague Airport. Op die laatste twee vliegvelden is het niveau van voor corona zelfs weer bereikt.

30 augustus '24 ( 7:42)

In juli meer passagiers voor Schiphol

In juli van dit jaar reisden 6,3 miljoen passagiers van, naar of via Schiphol. Een toename van 5% ten opzichte van 2023. De meeste passagiers reisden naar Spanje, Groot-Brittannië, de Verenigde Staten, Italië en Griekenland. Het aantal vluchten van en naar Schiphol was 42.452, een stijging van bijna 4% ten opzichte van 2023. Daarover bericht Schiphol.