Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Toezichthouder ILT pakt KLM aan vanwege vervuilende hulpmotor op Schiphol

Door ANP
schedule 3 min
location_on [xx]km
Toezichthouder ILT pakt KLM aan vanwege vervuilende hulpmotor op Schiphol
Luchtvaartmaatschappij KLM maakt te vaak gebruik van vervuilende hulpmotoren op luchthaven Schiphol, vindt de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). De toezichthouder sommeert het bedrijf de uitstoot van onder andere stikstofoxiden en fijnstof door die motoren zo veel mogelijk te beperken. Doet KLM dit niet, dan moet het bedrijf dwangsommen betalen die kunnen oplopen tot 50.000 euro.

De ILT valt over het overmatige gebruik van de zogeheten auxiliary power unit, kortweg APU, die de stroom levert als een vliegtuig stilstaat op het vliegveld. Deze hulpmotor werkt op kerosine en stoot ook schadelijke stoffen uit. Daarom mogen luchtvaartmaatschappijen op Schiphol de APU alleen gebruiken als er geen andere schonere opties voorhanden zijn, zoals een vaste stroomaansluiting. De hulpmotor mag ook vlak voor vertrek of na aankomst draaien en bij extreem warm of koud weer.

Dwangsom

Inspecteurs hebben KLM meerdere keren betrapt op het overtreden van die regels, stelt de ILT. Daarover kreeg de luchtvaartmaatschappij al een waarschuwing. Bij iedere nieuwe overtreding moet het bedrijf een dwangsom van 2500 euro betalen, tot een maximaal bedrag van 50.000 euro. Maar de ILT houdt de mogelijkheid open voor een hogere last onder dwangsom.

Zeven andere maatschappijen

Naast KLM kregen zeven andere luchtvaartmaatschappijen waarschuwingen omdat ze te vaak vervuilende hulpmotoren inzetten. De ILT sprak ook een afhandelingsbedrijf aan, omdat dit bedrijf onterecht toestemming gaf voor het gebruik van de APU. Luchthaven Schiphol kreeg ook een waarschuwing omdat de communicatie over de regels rond hulpmotoren volgens de ILT onduidelijk was.

05 september '24 ( 8:45)

Pilotentekort: KLM vraagt parttimevliegers om meer uren te vliegen

KLM gaat parttimepiloten vragen om meer uren te vliegen. De luchtvaartmaatschappij kampt naar eigen zeggen met een groot pilotentekort en denkt dat de parttimers kunnen helpen om komende jaren roosterproblemen te voorkomen.

04 september '24 (15:45)

Schiphol hoeft van kabinet minder te krimpen

Schiphol hoeft van het kabinet minder te krimpen, heeft minister Barry Madlener (Infrastructuur) bepaald. Eerder moest het maximale aantal vluchten nog terug naar 460.000 tot 470.000 per jaar, nu wordt dat waarschijnlijk 475.000 tot 485.000. Madlener vraagt de Europese Commissie om advies over de plannen, meldt zijn ministerie in een persbericht.

03 september '24 (10:45)

Vakbond FNV eist schadevergoeding van KLM om overbelasting werknemers Schiphol

Vakbond FNV eist een schadevergoeding van KLM voor fysieke overbelasting van zijn bagagewerknemers op luchthaven Schiphol. FNV vindt dat KLM aansprakelijk is voor het ziek worden van bagageafhandelaars door die overbelasting. Ook andere werkgevers op Schiphol zullen aansprakelijk worden gesteld, aldus de bond.

03 september '24 ( 8:30)

Poll Corendon: nu al grote vraag naar winterzonbestemmingen

Ondanks het feit dat veel Nederlanders nog maar net de zomervakantie achter de rug hebben, maken velen nu al plannen voor een reis naar een zonnige winterbestemming. Dat blijkt uit een poll van Corendon: een kwart van de respondenten heeft al een winterzonvakantie geboekt en kijkt er erg naar uit. Daarover bericht Corendon.

02 september '24 (10:30)

Inspectie Leefomgeving en Transport dreigt KLM met dwangsom vanwege ongeoorloofde nachtvluchten

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) dreigt KLM een dwangsom op te leggen omdat de luchtvaartmaatschappij drie keer ongeoorloofd is afgeweken van de nachtelijke vertrekroute vanaf Schiphol. Daarmee zou KLM onnodig voor extra overlast hebben gezorgd voor omwonenden.

30 augustus '24 (14:15)

Schiphol wil van krapste Europese luchthaven naar middenmoot

Schiphol wil met de forse investeringen van de komende jaren vooral zorgen dat reizigers meer ruimte krijgen en dat zij kunnen rekenen op betere voorzieningen. "De afgelopen twintig jaar lag de nadruk op groei en goedkoop. Er is niet geschilderd en het dak is niet onderhouden tot het in elkaar stortte, wat nu aan het gebeuren is", zegt topman Pieter van Oord. "En er zijn geen kamers bijgebouwd voor de nieuwe kinderen", helpt financieel directeur Robert Carsouw de problemen te schetsen.

30 augustus '24 (12:45)

Schiphol verwacht volgend jaar meer passagiers dan voor corona

Schiphol denkt volgend jaar voor het eerst meer passagiers te hebben dan voor de coronacrisis. Dat zegt de nieuwe topman Pieter van Oord tijdens een persconferentie na een ruwe schatting op basis van de passagiersaantallen van de afgelopen tijd. Dit jaar rekent de luchthaven nog op 65 miljoen tot 68 miljoen reizigers, tegenover net geen 72 miljoen in 2019.

30 augustus '24 (10:45)

Maatschappijen kijken gespannen naar budgetdiscipline Schiphol

Luchtvaartmaatschappijen begrijpen dat Schiphol moet investeren, maar roepen de luchthaven op budgetten beter te beheersen. Daarnaast moet Schiphol de tarieven voor het gebruik van het vliegveld "in redelijkheid" verhogen. Dit zegt de belangenorganisatie voor Nederlandse luchtvaartmaatschappijen BARIN na de bekendmaking van een investeringspakket van 6 miljard euro van Schiphol.

30 augustus '24 ( 8:45)

Flinke winst voor Schiphol door meer passagiers

Schiphol heeft in de eerste helft van het jaar flink meer winst geboekt, doordat meer mensen met het vliegtuig reisden. In totaal pakten 36 miljoen mensen het vliegtuig via de drie vliegvelden die onder de Koninklijke Schiphol Group vallen: Amsterdam Airport Schiphol, Eindhoven Airport en Rotterdam The Hague Airport. Op die laatste twee vliegvelden is het niveau van voor corona zelfs weer bereikt.

30 augustus '24 ( 7:42)

In juli meer passagiers voor Schiphol

In juli van dit jaar reisden 6,3 miljoen passagiers van, naar of via Schiphol. Een toename van 5% ten opzichte van 2023. De meeste passagiers reisden naar Spanje, Groot-Brittannië, de Verenigde Staten, Italië en Griekenland. Het aantal vluchten van en naar Schiphol was 42.452, een stijging van bijna 4% ten opzichte van 2023. Daarover bericht Schiphol.