Reisorganisaties over drukte op Schiphol: 'Het is één grote chaos'
De schade wordt veroorzaakt doordat geboekte accommodaties door geannuleerde vliegreizen leeg blijven staan. "De accommodaties zullen zeggen: ‘dat de klant niet komt is niet mijn probleem’", meent Oostdam. De "hevig gefrustreerd en boze" reisorganisaties gaan volgens hem "uiteraard" de schade proberen te verhalen op Schiphol. "Wij hebben de oplossing ook niet, maar hebben dit probleem ook niet veroorzaakt."
Vertrouwen in Schiphol
Ook het vertrouwen in Schiphol dat hierdoor afneemt kan uiteindelijk gevolgen hebben voor het aantal boekingen bij reisorganisaties. "De schade is nog veel meer dan we ons kunnen voorstellen", denkt de ANVR-voorzitter. Als de problemen aanhouden, kan die volgens hem in de tientallen miljoenen euro’s lopen.
"Onze bedrijven worden geconfronteerd met enorme kosten", zegt Oostdam. "Naar aanleiding van de drukte door de staking van KLM-personeel afgelopen weekend is er een enorme hausse aan telefoontjes op ons afgekomen van verontruste mensen die op het punt staan op vakantie te gaan. Er moeten meer werknemers worden ingezet bij callcenters."
Door: ANP