Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Europese luchthavens niet blij met verplichte coronatest voor Chinese passagiers

Door Johanne Levinsky
schedule 2 min
location_on [xx]km
Europese luchthavens niet blij met verplichte coronatest voor Chinese passagiers
Europese luchthavens zijn niet te spreken over de maatregelen die sommige landen hebben ingevoerd tegen reizigers uit China, waar het aantal coronabesmettingen hard toeneemt. Onder andere Italië, Frankrijk en Spanje eisen van reizigers uit China dat ze zich testen op het coronavirus. Maar zo'n ingreep werkt niet, zegt directeur-generaal Olivier Jankovec van belangenvereniging ACI Europe.

"We moeten duidelijk nog steeds de pijnlijke lessen uit het verleden leren. Deze reisbeperkingen werken niet en de huidige afspraken over afstemming binnen de Europese Unie hebben opnieuw gefaald", zei Jankovec. "We vallen opnieuw terug op een lappendeken van onredelijke en ongecoördineerde beperkingen."

Nieuwe varianten 

ACI Europe schermt met adviezen van het Europees Centrum voor ziektepreventie en -bestrijding (ECDC). Dat meldde dat de testverplichting voor passagiers uit China weinig zin heeft, omdat de daar rondwarende varianten van het coronavirus al in Europa aanwezig zijn. Eurocommissaris Stella Kyriakides (Gezondheid) deed een oproep om vooral in de gaten te houden of nieuwe varianten Europa binnenkomen.

Eerdere coronagolven 

Bij eerdere coronagolven werd de internationale luchtvaart hard getroffen. Doordat landen hun grenzen grotendeels sloten, waren er in een groot deel van 2020 amper internationale vluchten mogelijk.

Door: ANP 

21 februari '25 ( 8:06)

Innovation Route: Transavia doet tests om milieu-impact vliegen te verlagen

Onder de naam ‘Innovation Route’ begint Transavia met een serie tests waarmee wordt onderzocht hoe de impact van vliegen op het milieu is te verlagen. Op verschillende momenten worden op steeds dezelfde route initiatieven getest die een bijdrage leveren aan een lager brandstofverbruik en aan minder afval. Dat meldt Transavia.

21 februari '25 ( 7:56)

Reizigers hebben meer inzicht in tijdsverloop na landing op Schiphol

Dankzij een nieuwe update van de Schiphol-app en -website hebben reizigers vanaf nu realtime inzicht in hun tijdsverloop op de luchthaven na de landing. Door actuele loop- en wachttijden slim te combineren biedt Schiphol een helder en betrouwbaar overzicht van de reis door de terminal: vanaf de landing, naar de bagageband tot het moment van vertrek van de luchthaven. Dat meldt Schiphol.

14 februari '25 (12:45)

Schiphol: geluidshinder neemt af ondanks stijging aantal vluchten

Schiphol heeft de afgelopen jaren naar eigen zeggen al veel gedaan om de geluidshinder van de luchthaven terug te dringen. Dat hebben topman Pieter van Oord en financieel topman Robert Carsouw gezegd tijdens een toelichting op de jaarresultaten. Volgens Carsouw is het aantal ernstig gehinderden teruggelopen van 180.000 in 2000 naar 100.000 in 2024. Tegelijkertijd benadrukken zij dat Schiphol nog niet klaar is.

14 februari '25 (12:00)

Topman: Schiphol prijst zich niet uit markt met tariefverhoging

Schiphol prijst zichzelf niet uit de markt door de havengelden verder te verhogen. Die verwachting sprak topman Pieter van Oord uit in een toelichting op de jaarresultaten. Volgens hem is Schiphol in de afgelopen jaren juist relatief goedkoop geweest voor luchtvaartmaatschappijen. "We waren de goedkoopste en groeiden het hardst, maar in 2022 zijn we tegen een muur gelopen. Binnen die context zijn de tariefstijgingen doorgevoerd", aldus Van Oord.

14 februari '25 ( 8:30)

Schiphol winstgevend in 2024: verbetering resultaat noodzakelijk

Schiphol Group, waar naast de Amsterdamse luchthaven ook Eindhoven Airport, Rotterdam The Hague Airport en Lelystad Airport onder vallen, heeft over 2024 een positief resultaat geboekt. Dat komt naar voren uit de jaarresultaten van het luchthavenbedrijf. Het bedrijf investeert fors in de verbetering van de luchthavens. Volgens financieel topman Robert Carsouw is een verdere verbetering van het resultaat "noodzakelijk om onze ambitieuze investeringen, zowel op korte als lange termijn, mogelijk te maken".

14 februari '25 ( 8:27)

Vrijwilligers Transavia op wintersport met zieke tieners

Afgelopen week is een groep jongeren tussen de 13 en 15 jaar met een nierziekte op wintersport geweest in het Oostenrijkse Flachau. Deze door de Peter Pan Vakantieclub georganiseerde reis bood hun de kans om ondanks hun ziekte te genieten van een vakantie in de sneeuw. Dat meldt Transavia.

12 februari '25 ( 9:45)

Meer passagiers op Europese luchthavens in 2024 dan voor corona

De passagiersaantallen op Europese luchthavens zijn vorig jaar gestegen tot boven het niveau van voor de coronacrisis. Dat meldt ACI Europe, de koepelorganisatie van luchthavens in Europa. Volgens ACI ging het in totaal om meer dan 2,5 miljard reizigers. Dat is 1,8 procent meer dan in 2019, het jaar voordat de pandemie toesloeg en de wereldwijde luchtvaart keihard raakte.

11 februari '25 (11:15)

ACM trekt dreigende dwangsommen tegen pakketreisaanbieders in

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) dreigt niet langer met dwangsommen tegen drie pakketreisaanbieders. Eerder dreigde de toezichthouder daarmee omdat de bedrijven de prijzen van pakketreizen zouden hebben laten stijgen tijdens het boeken. Maar de ACM heeft besloten de lasten onder dwangsom tegen D-Reizen, Prijsvrij en Elmar Reizen in te trekken na een besluit van de rechter.

07 februari '25 ( 6:45)

Vorig jaar meer luchtvaartpassagiers maar minder dan voor corona

Vorig jaar reisden ruim 76 miljoen luchtvaartpassagiers van en naar de vijf luchthavens in Nederland. Dat is bijna 7 procent meer dan in 2023, maar nog altijd 6 procent minder dan in 2019, het jaar voordat de coronamaatregelen van kracht werden. In 2019 bedroeg het aantal reizigers nog meer dan 81 miljoen.

06 februari '25 (15:45)

Madlener: economen onderschatten schade van krimp Schiphol

De conclusie dat Schiphol veel meer kan krimpen zonder het vestigingsklimaat in Nederland te schaden, klopt niet volgens minister Barry Madlener (Infrastructuur en Waterstaat, PVV). Onderzoekers schreven in het economenblad ESB dinsdag dat het aantal vluchten omlaag zou kunnen naar 345.000 per jaar, fors minder dan de overheid heeft berekend. Madlener zegt donderdag tegen het ANP dat ESB de schade van krimp onderschat.