Schiphol gaat het tekort aan bagageafhandelaars aanpakken

Door Johanne Levinsky
4 min
Schiphol en luchtvaartmaatschappijen trekken samen op om het personeelstekort onder bagageafhandelaars tegen te gaan. Dat laat een woordvoerder van de luchthaven weten. Weliswaar zijn de maatschappijen verantwoordelijk voor de afhandelaars, maar volgens de woordvoerder van Schiphol zijn "alle partijen verantwoordelijk voor een goed proces" op het vliegveld. Vakbond FNV uitte maandag zorgen over de beperkte capaciteit bij de bagageafhandeling.

Die zou volgens de bond kunnen leiden tot nieuwe chaos op Schiphol, in navolging van de problemen die ontstonden door een personeelstekort bij de beveiliging vorig jaar. Daardoor ontstonden lange rijen waardoor sommige reizigers hun vlucht misten.

Personeelstekorten 

Volgens de zegsman van Schiphol is ook het tekort onder bagageafhandelaars "niet nieuw". Hij geeft aan dat de hele luchtvaartsector op zoek is naar personeel, naast beveiligers en bagageafhandelaars bijvoorbeeld ook naar schoonmakers.

Banenmarkt 

Om die tekorten een halt toe te roepen, organiseert Schiphol samen met de luchtvaartmaatschappijen binnenkort een banenmarkt. Dat is opvallend, omdat Schiphol niet direct verantwoordelijk is voor het werven van bagageafhandelaars. Dat zijn de luchtvaartmaatschappijen. Maar de problemen die als gevolg van een tekort aan personeel kunnen ontstaan, hebben wel degelijk invloed op de processen op Schiphol.

Meivakantie 

"Daarom moeten we er gezamenlijk voor zorgen dat de zaken op orde zijn", aldus de woordvoerder. "Momenteel is alles erop gericht om alle reizigers die via Schiphol vliegen in de meivakantie op vakantie te kunnen laten gaan."

Volgende week komt Schiphol samen met luchtvaartmaatschappijen en bagagehandelaars om te bespreken of er tijdens die vakantieperiode opnieuw beperkingen gaan gelden. Maar details over het aantal bagageafhandelaars dat nodig is om de continuïteit op de luchthaven te waarborgen, kan de woordvoerder niet geven.

Door: ANP