Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Studenten TU Delft claimen mijlpaal hyperloop: eerste baanwissel

Door ANP
schedule 5 min
location_on [xx]km
Studenten TU Delft claimen mijlpaal hyperloop: eerste baanwissel
Studenten van de TU Delft hebben de ontwikkeling van de hyperloop weer een stap verder gebracht: ze zijn erin geslaagd hun prototype van baan te laten wisselen. Dat was volgens het studententeam wereldwijd nog niet eerder vertoond.

De studenten hebben op de campus in Delft een testbaan gebouwd van 42 meter. In de stalen constructie zweeft hun kleine, onbemande versie van de hyperloop, volgens de studenten een veelbelovend vervoermiddel om in de toekomst lange afstanden snel af te leggen. Ze hebben er de afgelopen tijd hun baanwisselsysteem getest.

Elektromagnetisme

Hyperloops zweven door gebruik te maken van elektromagnetisme door vacuümbuizen. De capsules raken de buizen niet en in het kunstmatige vacuüm is ook vrijwel geen luchtweerstand. Daardoor kan de 'vacuümtrein' met relatief weinig energie heel snel gaan: ontwikkelaars wereldwijd streven naar vliegtuigsnelheden, van ongeveer 1000 kilometer per uur.

Baanwissels cruciaal

Zo snel gaat het testmodel van de Delftse studenten bij lange na niet, maar de nieuwe techniek die ze nu op kleine schaal hebben aangetoond kan volgens hen wel van pas komen bij het maken van echte hyperloops voor passagiers. "Dankzij deze innovatie kan de hyperloop tijdens het zweven een afslag maken naar een andere baan en komt de realisatie dichtbij", stellen ze. Baanwissels zijn volgens het team "cruciaal" voor de verdere ontwikkeling van het vervoermiddel. Een baanwissel maakt immers een netwerk met meerdere aftakkingen mogelijk.

Alternatief voor korte vluchten

Teamcaptain Cem Celikbas ziet veel voordelen van hyperloops als duurzaam alternatief voor relatief korte vluchten, bijvoorbeeld binnen Europa. Het vervoermiddel zou de reisduur naar Parijs bijvoorbeeld tot een halfuur kunnen verkorten. Dat is sneller dan het vliegtuig. "Ook ben je minder geld kwijt aan je reis, aangezien relatief korte vluchten steeds duurder worden door alle uitstoot." De hyperloop heeft geen fossiele brandstoffen nodig; het systeem draait op elektriciteit, die duurzaam kan worden opgewekt.

Zelfs voor Schiphol ziet het studententeam voordelen: wat nu nog een luchthaven is, kan met een hyperloopstation erbij "duurzaam doorgroeien".

De studenten denken dat het rond 2030 mogelijk zou moeten zijn om de baanwissel te testen met een opgeschaalde hyperloop met passagiers aan boord.

16 april '25 ( 7:12)

Drukke meivakantie op Schiphol: tips voor een vlot vertrek

Op Schiphol begint vrijdag 19 mei 2025 de meivakantie. Vanaf dan vertrekken gedurende twee weken elke dag tienduizenden vakantiegangers vanaf de luchthaven. Komende vrijdag belooft een van de drukste dagen te worden. 86.000 reizigers beginnen dan hun reis. Dat meldt Schiphol.

15 april '25 (12:10)

Schiphol rekent op drukkere meivakantie

Schiphol rekent dit jaar op een drukkere meivakantie dan vorig jaar. De luchthaven gaat uit van een kleine 3,5 miljoen reizigers in deze vakantieperiode. "We zijn voorbereid op alle reizigers die gaan komen", laat een woordvoerder weten.

15 april '25 ( 7:02)

NAVO-top Den Haag: aangepaste bereikbaarheid Schiphol

Dinsdag 24 juni en woensdag 25 juni 2025 vindt de NAVO-top in Den Haag plaats. Schiphol is aangewezen als ontvangstluchthaven voor tientallen internationale delegaties. Dat leidt tot extra veiligheidsmaatregelen en een aangepaste werkwijze op en rond het vliegveld. Schiphol bereidt zich intensief voor op de komst van alle regeringsleiders en hun delegaties. Dat meldt Schiphol.

14 april '25 (18:27)

Luchtvaart en Staat nog altijd oneens over krimpplannen Schiphol

Luchtvaartmaatschappijen en de Staat liggen nog altijd ver uiteen als het om de krimp op Schiphol gaat om geluidshinder terug te dringen. Dat werd duidelijk tijdens een kort geding dat de rechtbank in Haarlem maandag behandelde. De ondernemingen willen daarmee voorkomen dat vanaf november het maximumaantal vluchten van en naar Schiphol wordt verlaagd van 500.000 naar 478.000.

12 april '25 (19:27)

KLM-vlucht keert terug naar Schiphol om 'vervelende geur'

Een KLM-vlucht die vanaf Schiphol onderweg was naar de Peruaanse hoofdstad Lima is zaterdagmiddag teruggekeerd naar Schiphol. Volgens een woordvoerster van de luchtvaartmaatschappij roken mensen aan boord een "vervelende geur". Alle inzittenden van het toestel zijn in orde, aldus KLM.

11 april '25 (13:59)

Reisbranche wil dat Den Haag verbod fossiele reclames schrapt

Den Haag moet het verbod op fossiele reclames schrappen, stellen reisorganisaties voor de rechtbank in Den Haag. Sinds 1 januari geldt in de gemeente een reclameverbod voor producten die fossiele brandstoffen gebruiken. Daaronder vallen ook vliegreizen. Den Haag is de eerste gemeente die zo'n verbod heeft doorgevoerd.

11 april '25 ( 8:29)

Eerste paal nieuwe hangaar Transavia geslagen

Transavia-CEO Marcel de Nooijer heeft de eerste paal voor de nieuwe hangaar van Transavia op Schiphol-Oost geslagen. Deze handeling markeert het startschot van de bouw van een nieuwe, slimme en duurzame werkplek voor de Transavia-medewerkers. Dat meldt Transavia.

10 april '25 ( 7:19)

Corendon onthult eerste volledig getatoeëerde vliegtuig ter wereld

Corendon heeft het eerste volledig ‘getatoeëerde’ vliegtuig ter wereld onthuld. Ter ere van haar 25-jarig jubileum werkte de reisorganisatie samen met tattookoning Henk Schiffmacher aan dit kunstproject. Hij ontwierp een tattoo die nagenoeg de hele romp van een Boeing 737-MAX9 beslaat: circa tweehonderd vierkante meter. Dat meldt Corendon.

08 april '25 ( 8:32)

Negende Airbus A321neo voor Transavia

Afgelopen zaterdag is de negende Airbus A321neo voor Transavia geland op Amsterdam Airport Schiphol. Komende zomer start de verdere uitfasering van de Boeing 737. Daardoor wordt de vloot van Transavia steeds jonger, moderner, schoner, stiller en zuiniger. Dat meldt Transavia.

07 april '25 (14:24)

Bouwers: Schiphol verzuimde uitgewerkt ontwerp A-pier te leveren

Schiphol heeft gedurende de bouw van de A-pier op de luchthaven door BN/TAV, een bedrijf van Ballast Nedam en TAV, steeds verzuimd een uitgewerkt ontwerp aan te leveren. Daardoor kon de onderneming werkzaamheden niet goed uitvoeren, stelde zij maandag tijdens een zitting in de rechtbank in Amsterdam. BN/TAV heeft Schiphol aangeklaagd omdat het contract met het bouwbedrijf voor de bouw van de A-pier naar eigen zeggen onrechtmatig is opgezegd.