Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Studenten TU Delft claimen mijlpaal hyperloop: eerste baanwissel

Door ANP
schedule 5 min
location_on [xx]km
Studenten TU Delft claimen mijlpaal hyperloop: eerste baanwissel
Studenten van de TU Delft hebben de ontwikkeling van de hyperloop weer een stap verder gebracht: ze zijn erin geslaagd hun prototype van baan te laten wisselen. Dat was volgens het studententeam wereldwijd nog niet eerder vertoond.

De studenten hebben op de campus in Delft een testbaan gebouwd van 42 meter. In de stalen constructie zweeft hun kleine, onbemande versie van de hyperloop, volgens de studenten een veelbelovend vervoermiddel om in de toekomst lange afstanden snel af te leggen. Ze hebben er de afgelopen tijd hun baanwisselsysteem getest.

Elektromagnetisme

Hyperloops zweven door gebruik te maken van elektromagnetisme door vacuümbuizen. De capsules raken de buizen niet en in het kunstmatige vacuüm is ook vrijwel geen luchtweerstand. Daardoor kan de 'vacuümtrein' met relatief weinig energie heel snel gaan: ontwikkelaars wereldwijd streven naar vliegtuigsnelheden, van ongeveer 1000 kilometer per uur.

Baanwissels cruciaal

Zo snel gaat het testmodel van de Delftse studenten bij lange na niet, maar de nieuwe techniek die ze nu op kleine schaal hebben aangetoond kan volgens hen wel van pas komen bij het maken van echte hyperloops voor passagiers. "Dankzij deze innovatie kan de hyperloop tijdens het zweven een afslag maken naar een andere baan en komt de realisatie dichtbij", stellen ze. Baanwissels zijn volgens het team "cruciaal" voor de verdere ontwikkeling van het vervoermiddel. Een baanwissel maakt immers een netwerk met meerdere aftakkingen mogelijk.

Alternatief voor korte vluchten

Teamcaptain Cem Celikbas ziet veel voordelen van hyperloops als duurzaam alternatief voor relatief korte vluchten, bijvoorbeeld binnen Europa. Het vervoermiddel zou de reisduur naar Parijs bijvoorbeeld tot een halfuur kunnen verkorten. Dat is sneller dan het vliegtuig. "Ook ben je minder geld kwijt aan je reis, aangezien relatief korte vluchten steeds duurder worden door alle uitstoot." De hyperloop heeft geen fossiele brandstoffen nodig; het systeem draait op elektriciteit, die duurzaam kan worden opgewekt.

Zelfs voor Schiphol ziet het studententeam voordelen: wat nu nog een luchthaven is, kan met een hyperloopstation erbij "duurzaam doorgroeien".

De studenten denken dat het rond 2030 mogelijk zou moeten zijn om de baanwissel te testen met een opgeschaalde hyperloop met passagiers aan boord.

05 september '24 ( 8:45)

Pilotentekort: KLM vraagt parttimevliegers om meer uren te vliegen

KLM gaat parttimepiloten vragen om meer uren te vliegen. De luchtvaartmaatschappij kampt naar eigen zeggen met een groot pilotentekort en denkt dat de parttimers kunnen helpen om komende jaren roosterproblemen te voorkomen.

04 september '24 (15:45)

Schiphol hoeft van kabinet minder te krimpen

Schiphol hoeft van het kabinet minder te krimpen, heeft minister Barry Madlener (Infrastructuur) bepaald. Eerder moest het maximale aantal vluchten nog terug naar 460.000 tot 470.000 per jaar, nu wordt dat waarschijnlijk 475.000 tot 485.000. Madlener vraagt de Europese Commissie om advies over de plannen, meldt zijn ministerie in een persbericht.

03 september '24 (10:45)

Vakbond FNV eist schadevergoeding van KLM om overbelasting werknemers Schiphol

Vakbond FNV eist een schadevergoeding van KLM voor fysieke overbelasting van zijn bagagewerknemers op luchthaven Schiphol. FNV vindt dat KLM aansprakelijk is voor het ziek worden van bagageafhandelaars door die overbelasting. Ook andere werkgevers op Schiphol zullen aansprakelijk worden gesteld, aldus de bond.

03 september '24 ( 8:30)

Poll Corendon: nu al grote vraag naar winterzonbestemmingen

Ondanks het feit dat veel Nederlanders nog maar net de zomervakantie achter de rug hebben, maken velen nu al plannen voor een reis naar een zonnige winterbestemming. Dat blijkt uit een poll van Corendon: een kwart van de respondenten heeft al een winterzonvakantie geboekt en kijkt er erg naar uit. Daarover bericht Corendon.

02 september '24 (10:30)

Inspectie Leefomgeving en Transport dreigt KLM met dwangsom vanwege ongeoorloofde nachtvluchten

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) dreigt KLM een dwangsom op te leggen omdat de luchtvaartmaatschappij drie keer ongeoorloofd is afgeweken van de nachtelijke vertrekroute vanaf Schiphol. Daarmee zou KLM onnodig voor extra overlast hebben gezorgd voor omwonenden.

30 augustus '24 (14:15)

Schiphol wil van krapste Europese luchthaven naar middenmoot

Schiphol wil met de forse investeringen van de komende jaren vooral zorgen dat reizigers meer ruimte krijgen en dat zij kunnen rekenen op betere voorzieningen. "De afgelopen twintig jaar lag de nadruk op groei en goedkoop. Er is niet geschilderd en het dak is niet onderhouden tot het in elkaar stortte, wat nu aan het gebeuren is", zegt topman Pieter van Oord. "En er zijn geen kamers bijgebouwd voor de nieuwe kinderen", helpt financieel directeur Robert Carsouw de problemen te schetsen.

30 augustus '24 (12:45)

Schiphol verwacht volgend jaar meer passagiers dan voor corona

Schiphol denkt volgend jaar voor het eerst meer passagiers te hebben dan voor de coronacrisis. Dat zegt de nieuwe topman Pieter van Oord tijdens een persconferentie na een ruwe schatting op basis van de passagiersaantallen van de afgelopen tijd. Dit jaar rekent de luchthaven nog op 65 miljoen tot 68 miljoen reizigers, tegenover net geen 72 miljoen in 2019.

30 augustus '24 (10:45)

Maatschappijen kijken gespannen naar budgetdiscipline Schiphol

Luchtvaartmaatschappijen begrijpen dat Schiphol moet investeren, maar roepen de luchthaven op budgetten beter te beheersen. Daarnaast moet Schiphol de tarieven voor het gebruik van het vliegveld "in redelijkheid" verhogen. Dit zegt de belangenorganisatie voor Nederlandse luchtvaartmaatschappijen BARIN na de bekendmaking van een investeringspakket van 6 miljard euro van Schiphol.

30 augustus '24 ( 8:45)

Flinke winst voor Schiphol door meer passagiers

Schiphol heeft in de eerste helft van het jaar flink meer winst geboekt, doordat meer mensen met het vliegtuig reisden. In totaal pakten 36 miljoen mensen het vliegtuig via de drie vliegvelden die onder de Koninklijke Schiphol Group vallen: Amsterdam Airport Schiphol, Eindhoven Airport en Rotterdam The Hague Airport. Op die laatste twee vliegvelden is het niveau van voor corona zelfs weer bereikt.

30 augustus '24 ( 7:42)

In juli meer passagiers voor Schiphol

In juli van dit jaar reisden 6,3 miljoen passagiers van, naar of via Schiphol. Een toename van 5% ten opzichte van 2023. De meeste passagiers reisden naar Spanje, Groot-Brittannië, de Verenigde Staten, Italië en Griekenland. Het aantal vluchten van en naar Schiphol was 42.452, een stijging van bijna 4% ten opzichte van 2023. Daarover bericht Schiphol.