Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Studenten TU Delft claimen mijlpaal hyperloop: eerste baanwissel

Door ANP
schedule 5 min
location_on [xx]km
Studenten TU Delft claimen mijlpaal hyperloop: eerste baanwissel
Studenten van de TU Delft hebben de ontwikkeling van de hyperloop weer een stap verder gebracht: ze zijn erin geslaagd hun prototype van baan te laten wisselen. Dat was volgens het studententeam wereldwijd nog niet eerder vertoond.

De studenten hebben op de campus in Delft een testbaan gebouwd van 42 meter. In de stalen constructie zweeft hun kleine, onbemande versie van de hyperloop, volgens de studenten een veelbelovend vervoermiddel om in de toekomst lange afstanden snel af te leggen. Ze hebben er de afgelopen tijd hun baanwisselsysteem getest.

Elektromagnetisme

Hyperloops zweven door gebruik te maken van elektromagnetisme door vacuümbuizen. De capsules raken de buizen niet en in het kunstmatige vacuüm is ook vrijwel geen luchtweerstand. Daardoor kan de 'vacuümtrein' met relatief weinig energie heel snel gaan: ontwikkelaars wereldwijd streven naar vliegtuigsnelheden, van ongeveer 1000 kilometer per uur.

Baanwissels cruciaal

Zo snel gaat het testmodel van de Delftse studenten bij lange na niet, maar de nieuwe techniek die ze nu op kleine schaal hebben aangetoond kan volgens hen wel van pas komen bij het maken van echte hyperloops voor passagiers. "Dankzij deze innovatie kan de hyperloop tijdens het zweven een afslag maken naar een andere baan en komt de realisatie dichtbij", stellen ze. Baanwissels zijn volgens het team "cruciaal" voor de verdere ontwikkeling van het vervoermiddel. Een baanwissel maakt immers een netwerk met meerdere aftakkingen mogelijk.

Alternatief voor korte vluchten

Teamcaptain Cem Celikbas ziet veel voordelen van hyperloops als duurzaam alternatief voor relatief korte vluchten, bijvoorbeeld binnen Europa. Het vervoermiddel zou de reisduur naar Parijs bijvoorbeeld tot een halfuur kunnen verkorten. Dat is sneller dan het vliegtuig. "Ook ben je minder geld kwijt aan je reis, aangezien relatief korte vluchten steeds duurder worden door alle uitstoot." De hyperloop heeft geen fossiele brandstoffen nodig; het systeem draait op elektriciteit, die duurzaam kan worden opgewekt.

Zelfs voor Schiphol ziet het studententeam voordelen: wat nu nog een luchthaven is, kan met een hyperloopstation erbij "duurzaam doorgroeien".

De studenten denken dat het rond 2030 mogelijk zou moeten zijn om de baanwissel te testen met een opgeschaalde hyperloop met passagiers aan boord.

04 februari '25 (14:45)

Studie: minder vluchten Schiphol schaden vestigingsklimaat niet

Het aantal vliegbewegingen via Schiphol kan fors omlaag, zonder dat het Nederlandse vestigingsklimaat in het geding komt. Dat schrijven onderzoekers Walter Manshanden en Hans Buursma in het economenblad ESB. Volgens hen kan het aantal vliegbewegingen naar 345.000 in plaats van de 452.500 waar het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat nu naar streeft.

03 februari '25 (13:15)

Provincie Utrecht uit bij minister zorgen over vierde aanvliegroute Schiphol

De provincie Utrecht maakt zich grote zorgen over de gevolgen van de luchtruimherziening, en dan vooral over het plan een vierde aanvliegroute naar Schiphol in te stellen. In een brief aan minister Barry Madlener (Infrastructuur en Waterstaat) schrijft gedeputeerde Huib van Essen dat het "niet acceptabel" is als er door de extra aanvliegroute meer hinder ontstaat voor de huidige en toekomstige bewoners van de provincie. Ongeveer twintig Utrechtse gemeenten hebben hun handtekening onder de brief gezet.

31 januari '25 (11:10)

Raymond Reedijk is de nieuwe Sales Director Indirect Sales bij KLM

Vanaf 1 februari is Raymond Reedijk de nieuwe Sales Director Indirect Sales bij KLM Nederland. Hij is dan verantwoordelijk voor de ticketverkoop via de indirecte kanalen. Daarbij gaat het om zowel de zakelijke als de vrijetijdssector. Dat meldt Travelpro. 

30 januari '25 (16:00)

Belgisch luchtruim dicht door probleem bij luchtverkeersleiding

Het Belgische luchtruim is gesloten door een technisch probleem bij luchtverkeersleider skeyes, meldt het Belgische persbureau Belga. Mogelijk heeft dit ook gevolgen voor vliegverkeer van en naar Nederland, aangezien veel vluchten ook door het Belgische luchtruim gaan.

30 januari '25 (14:30)

Veel minder vakantieboekingen naar de VS: Azië populairder

Het aantal vakantieboekingen naar de Verenigde Staten is vorig jaar met meer dan 12 procent gedaald, meldt brancheorganisatie ANVR. De forse daling komt vooral door de dure dollar en de gestegen vliegtaks. "Mensen zeggen hierdoor vaker, laten we deze keer maar een andere bestemming kiezen", zegt een woordvoerster van de branchevereniging.

30 januari '25 (10:28)

Te weinig aandacht voor drugs- en mensenhandel op Eindhoven Airport

Eindhoven Airport is een makkelijke plek voor criminelen om drugs of mensen te verhandelen. Om dit én corruptie daar aan te pakken, intensiveren Defensie, gemeente Eindhoven, de luchthaven, RIEC en de Marechaussee hun samenwerking. Dit meldt Omroep Brabant.

29 januari '25 (18:15)

Air France vliegt vanaf zaterdag ook weer op Beiroet

Air France vliegt vanaf zaterdag ook weer op de Libanese hoofdstad Beiroet. De aankondiging volgt op het besluit van de luchtvaartmaatschappij om weer naar Tel Aviv te vliegen: die vluchten zijn afgelopen zaterdag hervat. Air France vloog niet langer naar beide steden vanwege de spanningen in de regio, waaronder de oorlog tussen Israël en Hamas.

29 januari '25 (14:59)

Groter aandeel Royal Schiphol Group in Brisbane Airport

Royal Schiphol Group vergroot haar aandeel in Brisbane Airport Corporation Holdings (BACH). Daarvan is het sinds 1997 aandeelhouder. Het belang is met 0,52% verhoogd tot 20,13%. Deze door de aankoop van aandelen van een andere aandeelhouder gerealiseerde stap zorgt ervoor dat Schiphol nu meer dan twintig procent bezit en daarmee recht houdt op een tweede bestuurszetel. Dat meldt Schiphol.

29 januari '25 (12:26)

Overeenkomst tussen Royal Schiphol Group en EIB voor investeringen in infrastructuur

Royal Schiphol Group en de Europese Investeringsbank (EIB) hebben een leenovereenkomst gesloten met een waarde van 175 miljoen euro. Dit betreft het eerste deel van een financiering ter waarde van 400 miljoen euro. Deze lening draagt bij aan de financiële stabiliteit van Schiphol. Een belangrijke mijlpaal om de uitvoering van de grote investeringsopgave van 6 miljard euro mogelijk te maken. Dat meldt Schiphol.

29 januari '25 (10:14)

Honderden kantoorbanen weg bij KLM

KLM kondigde in oktober 2024 een pakket maatregelen aan om de financiële en operationele prestaties van het bedrijf structureel te verbeteren. Vandaag werd bekend dat KLM een reductie van 250 arbeidsplaatsen in niet-operationele functies gaat doorvoeren. Dat meldt KLM.