KLM en Schiphol testen zelfrijdende pendeldienst voor vliegtuigcrew
Crew van KLM Cityhopper die aankomt op Schiphol kan gebruikmaken van de pendeldienst. Eerder dit jaar heeft Schiphol al een succesvolle eerste proef met deze zelfrijdende bussen van leverancier Ohmio gedaan.
Technologie en gebruikersgemak
Tijdens de eerste fase van de proef lag de focus op het testen van de technologie en het gebruikersgemak. Tijdens deze testfase is een nog complexere omgeving, het platform, de hoofdlocatie van de proef. Op en rond het platform gebeurt veel tegelijkertijd: van vliegtuigen die aankomen en vertrekken tot het afhandelingsproces en het vervoeren van crew van luchtvaartmaatschappijen.
Vliegtuigcrewleden
De bus haalt de komende weken enkele keren per dag KLM Cityhopper-crew op van het A-platform. Hier staan KLM Cityhopper-vliegtuigen geparkeerd voordat ze vertrekken van of nadat ze zijn aangekomen op Schiphol. De zelfrijdende bus zet de vliegtuigcrewleden vervolgens af bij de terminal.
Camera's en sensoren
Het voertuig is uitgerust met sensoren en speciale camera's en maakt gebruik van gps-signalen om te lokaliseren. De bus heeft een 360 gradenview doordat deze is uitgerust met LIDAR-technologie. Hiermee kan het voertuig op dertig meter afstand objecten detecteren en hierop anticiperen.
Door: Nationale Transportgids / Richard Heeres