Reisbranche wil oplossingen na Transavia-problemen in hoogseizoen
Het "potje begint redelijk vol te raken" bij reisorganisaties die de dupe worden van de verstoringen bij Transavia, stelt de ANVR. Vorige week moest de luchtvaartmaatschappij door technische problemen met vliegtuigen opnieuw vluchten schrappen. "Je moet de klant geruststellen en je moet op zoek naar een alternatief", somt een woordvoerster van de brancheclub op. "Onze leden hebben zoiets van: midden in het hoogseizoen, poeh. Wanneer houdt het op?"
De reisorganisaties blijven in gesprek met Transavia, maar "nu is het zoeken naar oplossingen en roeien met de riemen die je hebt", stelt de zegsvrouw. "En na de zomer zullen we de wonden gaan likken en kijken hoe het in de toekomst anders kan zodat we het kunnen voorkomen. Dat is wel de hamvraag die wij nu hebben."
Vertrouwen
Het is opvallend hoeveel vluchten de vakantievlieger lastminute annuleert, zegt de ANVR. Vakantiegangers zijn soms al op de luchthaven en krijgen dan te horen dat hun vlucht eruit gehaald is. Reisorganisaties kunnen daar niet op anticiperen, legt de woordvoerster uit. "Dat is wel echt uitzonderlijk en dit jaar ook wel meer dan voorgaande jaren."
Het gaat in zijn totaliteit om een klein percentage van de vluchten dat geschrapt wordt, benadrukt de woordvoerder. Ook is Transavia, dat vliegt op veel verschillende bestemmingen, een grote airline die geliefd is bij reisorganisaties om te boeken. "Als het goed gaat, wat in de meeste gevallen ook zo is, laat ik dat echt vooropstellen, dan is de klant heel tevreden en de reisorganisatie ook."
Toch moet het vertrouwen weer even teruggroeien, merkt ze. "Je maakt een afspraak, je boekt een vlucht en dan ga je ervan uit dat het goed komt. Onze leden hebben nu zoiets van: dat vertrouwen moet ik wel weer even terugkrijgen in Transavia en in het aanbod."