Wereldprimeur op luchthaven Schiphol: eerste GPU op waterstof getest

Door Richard Heeres
3 min
Schiphol heeft als eerste luchthaven een op waterstof aangedreven Ground Power Unit (GPU) in de operatie getest. De H2-GPU is ingezet om toestellen van KLM Cityhopper op het platform te voorzien van stroom. Bijvoorbeeld voor verlichting en stroom in de cockpit. Deze wereldprimeur is onderdeel van het door Schiphol geïnitieerde samenwerkingsverband TULIPS, dat mede wordt gesubsidieerd door de Europese Commissie. Dat meldt KLM.

Schiphol werkt samen met grondafhandelaren en de luchtvaartsector aan een uitstootvrije operatie. Sommige vliegtuigen aan de gate worden al voorzien van elektriciteit door e-GPU's (electrical Ground Power Units). Deze e-GPU's moeten voor het opladen naar laadpunten worden verplaatst.

Ter plaatse bijtanken

De nieuwe H2-GPU kan ter plaatse worden bijgetankt. Dat bespaart tijd en voertuigbewegingen. Ook hebben e-GPU’s soms onvoldoende capaciteit, waardoor diesel-GPU’s nog nodig zijn. Naast het schonere HVO100 voor diesel zoeken de partijen naar een uitstootvrije oplossing, zoals de waterstof-GPU.

Ambitie: in 2030 uitstootvrij

Sybren Hahn, Executive Director Infrastructure: 'Ik ben enorm trots dat we op Schiphol deze innovatie als eerste luchthaven wereldwijd kunnen testen. De op waterstof aangedreven GPU past binnen onze ambitie om in 2030 uitstootvrij te willen zijn met onze eigen activiteiten op de grond. Door constant te blijven innoveren en verbeteren dragen we bij aan het verbeteren van de luchtkwaliteit voor onze medewerkers en de directe omgeving.'

Door: Nationale Transportgids / Richard Heeres