FNV bezorgd over problemen bij bagageafhandelaar Skytanking
FNV heeft namelijk gepleit voor regulering van de markt voor bagageafhandelaars. Op het moment dat een luchtvaartmaatschappij een contract sluit met een afhandelaar, worden deze op de markt toegelaten, legt Jansen uit. "Daarbij wordt niet gekeken of deze bedrijven hun beloftes waar kunnen maken, hoe zij voldoende personeel kunnen vinden of hoe zij mensen opleiden."
Skytanking
Skytanking is sinds een paar maanden verantwoordelijk voor de bagageafhandeling van Ryanair. Voor die tijd werkte de luchtvaartmaatschappij samen met Viggo, tot dan de enige afhandelaar op Eindhoven Airport. Jansen denkt dat Viggo te duur was voor Ryanair, dat diensten zo goedkoop mogelijk wil uitonderhandelen. "Om zo tickets te kunnen aanbieden voor een zo laag mogelijke prijs", aldus de FNV-bestuurder.
FNV wil minimumeisen
Voordat Skytanking aan de slag ging op Eindhoven, was het bedrijf nog een onbekende op de Nederlandse markt. Dat betekende dat het bedrijf de operatie op Eindhoven Airport in een paar maanden tijd moest opbouwen, zegt Jansen. "Als dat goedkoper moet dan elders, dan betekent dat met minder mensen hetzelfde werk doen. Dan neemt de werkdruk toe."
De vakbond wil dat de overheid en luchthavens minimumeisen gaan stellen aan bedrijven die actief willen zijn in de afhandeling van passagiers en bagage. "Daarin moeten eisen staan over het salaris, aantal vaste contracten en scholing. Daarnaast moeten er ook minimumbezettingseisen komen, waarbij er normen komen met hoeveel mensen de werkzaamheden gedaan moeten worden", stelt Jansen.
Onderzoek
De Nederlandse Arbeidsinspectie meldde eerder onderzoek te doen naar Skytanking. De inspectie wilde niet zeggen wat de aanleiding daarvoor is; wel dat de afhandelaar in juni een officiële waarschuwing kreeg om de arbeidsomstandigheden. Ryanair en Skytanking waren niet bereikbaar voor commentaar.