Maatschappijen kijken gespannen naar budgetdiscipline Schiphol
"De noodzaak van investeren zien we wel, om Schiphol de plek bij de beste drie luchthavens van Europa te geven die het verdient", zegt voorzitter Marnix Fruitema van BARIN. "Maar met de reputatie van Schiphol kijk je wel altijd met samengeknepen billen of het, als ze 6 miljard investeren, daarbij blijft. Ze zullen beter hun best moeten doen om ervoor te zorgen dat als een budget op honderd is gesteld, het ook honderd blijft."
Argwaan
De argwaan over de begrotingsdiscipline van Schiphol is ingegeven door malaise bij de bouw van een nieuwe A-pier. Door vertragingen en problemen met bouwbedrijven zijn de kosten meer dan verdubbeld, tot bijna 1,4 miljard euro.
Pijnpunt
Een ander pijnpunt zijn de havengelden, de tarieven die luchtvaartmaatschappijen betalen om van en naar Schiphol te vliegen. Daarover onderhandelen de maatschappijen en de luchthaven de komende maand. Volgens Fruitema is daarbij een verhoging van meer dan 50 procent besproken, maar dat is in de ogen van de luchtvaartmaatschappijen "ongekend in het Europese landschap".