Schiphol wil van krapste Europese luchthaven naar middenmoot
Volgens de in juni aangetreden Van Oord is Schiphol daardoor de krapste luchthaven van Europa geworden. "En we willen in de middenmoot staan. Maar we kunnen niet een hele nieuwe luchthaven bouwen, zoals in andere delen van de wereld gebeurt. Daarom willen we vooral de concurrentie aangaan met Europese luchthavens als Heathrow, Frankfurt, Parijs. Maar de laatste jaren, met name na covid, doen we het op het gebied van passagierservaring minder dan die luchthavens. Dat is voor ons onwenselijk."
Pieren
De uitbreiding van de luchthaven gaat vooral zitten in een nieuwe A- en C-pier. "De nieuwe C-pier is bijvoorbeeld twee keer groter dan de bestaande. Maar daarna hebben we nog steeds krapte in de terminals, dus daar zit de volgende uitdaging." Daarvoor denkt de luchthaven nu voorzichtig aan een nieuwe terminal aan de zuidkant, waar ook al een nieuwe bagagekelder komt. Dit gaat echter pas spelen na 2029 en zit dus nog niet in de 6 miljard euro aan investeringen van de komende vijf jaar.