Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Reizigers hebben meer inzicht in tijdsverloop na landing op Schiphol

Door Nationale Transportgids / Richard Heeres
schedule 1 min
location_on [xx]km
Reizigers hebben meer inzicht in tijdsverloop na landing op Schiphol
Dankzij een nieuwe update van de Schiphol-app en -website hebben reizigers vanaf nu realtime inzicht in hun tijdsverloop op de luchthaven na de landing. Door actuele loop- en wachttijden slim te combineren biedt Schiphol een helder en betrouwbaar overzicht van de reis door de terminal: vanaf de landing, naar de bagageband tot het moment van vertrek van de luchthaven. Dat meldt Schiphol.

Voor reizigers zonder ruimbagage wordt direct de verwachte looptijd en eventuele wachttijd bij de paspoortcontrole van Koninklijke Marechaussee weergegeven. Voor reizigers mét ruimbagage wordt de totale exittijd bepaald door de langste wachttijd: die bij de bagageband of die bij de paspoortcontrole. Hierdoor weten reizigers wanneer ze met hun koffer in de hand buiten staan of welke trein goed aansluit op het vervolg van hun reis. 

Ophalers

Ook voor ophalers is deze nieuwe feature fijn, want door de pagina of app te raadplegen weten zij precies wanneer ze iemand kunnen verwachten. 

21 februari '25 ( 8:06)

Innovation Route: Transavia doet tests om milieu-impact vliegen te verlagen

Onder de naam ‘Innovation Route’ begint Transavia met een serie tests waarmee wordt onderzocht hoe de impact van vliegen op het milieu is te verlagen. Op verschillende momenten worden op steeds dezelfde route initiatieven getest die een bijdrage leveren aan een lager brandstofverbruik en aan minder afval. Dat meldt Transavia.

14 februari '25 (12:45)

Schiphol: geluidshinder neemt af ondanks stijging aantal vluchten

Schiphol heeft de afgelopen jaren naar eigen zeggen al veel gedaan om de geluidshinder van de luchthaven terug te dringen. Dat hebben topman Pieter van Oord en financieel topman Robert Carsouw gezegd tijdens een toelichting op de jaarresultaten. Volgens Carsouw is het aantal ernstig gehinderden teruggelopen van 180.000 in 2000 naar 100.000 in 2024. Tegelijkertijd benadrukken zij dat Schiphol nog niet klaar is.

14 februari '25 (12:00)

Topman: Schiphol prijst zich niet uit markt met tariefverhoging

Schiphol prijst zichzelf niet uit de markt door de havengelden verder te verhogen. Die verwachting sprak topman Pieter van Oord uit in een toelichting op de jaarresultaten. Volgens hem is Schiphol in de afgelopen jaren juist relatief goedkoop geweest voor luchtvaartmaatschappijen. "We waren de goedkoopste en groeiden het hardst, maar in 2022 zijn we tegen een muur gelopen. Binnen die context zijn de tariefstijgingen doorgevoerd", aldus Van Oord.

14 februari '25 ( 8:30)

Schiphol winstgevend in 2024: verbetering resultaat noodzakelijk

Schiphol Group, waar naast de Amsterdamse luchthaven ook Eindhoven Airport, Rotterdam The Hague Airport en Lelystad Airport onder vallen, heeft over 2024 een positief resultaat geboekt. Dat komt naar voren uit de jaarresultaten van het luchthavenbedrijf. Het bedrijf investeert fors in de verbetering van de luchthavens. Volgens financieel topman Robert Carsouw is een verdere verbetering van het resultaat "noodzakelijk om onze ambitieuze investeringen, zowel op korte als lange termijn, mogelijk te maken".

14 februari '25 ( 8:27)

Vrijwilligers Transavia op wintersport met zieke tieners

Afgelopen week is een groep jongeren tussen de 13 en 15 jaar met een nierziekte op wintersport geweest in het Oostenrijkse Flachau. Deze door de Peter Pan Vakantieclub georganiseerde reis bood hun de kans om ondanks hun ziekte te genieten van een vakantie in de sneeuw. Dat meldt Transavia.

12 februari '25 ( 9:45)

Meer passagiers op Europese luchthavens in 2024 dan voor corona

De passagiersaantallen op Europese luchthavens zijn vorig jaar gestegen tot boven het niveau van voor de coronacrisis. Dat meldt ACI Europe, de koepelorganisatie van luchthavens in Europa. Volgens ACI ging het in totaal om meer dan 2,5 miljard reizigers. Dat is 1,8 procent meer dan in 2019, het jaar voordat de pandemie toesloeg en de wereldwijde luchtvaart keihard raakte.

11 februari '25 (11:15)

ACM trekt dreigende dwangsommen tegen pakketreisaanbieders in

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) dreigt niet langer met dwangsommen tegen drie pakketreisaanbieders. Eerder dreigde de toezichthouder daarmee omdat de bedrijven de prijzen van pakketreizen zouden hebben laten stijgen tijdens het boeken. Maar de ACM heeft besloten de lasten onder dwangsom tegen D-Reizen, Prijsvrij en Elmar Reizen in te trekken na een besluit van de rechter.

07 februari '25 ( 6:45)

Vorig jaar meer luchtvaartpassagiers maar minder dan voor corona

Vorig jaar reisden ruim 76 miljoen luchtvaartpassagiers van en naar de vijf luchthavens in Nederland. Dat is bijna 7 procent meer dan in 2023, maar nog altijd 6 procent minder dan in 2019, het jaar voordat de coronamaatregelen van kracht werden. In 2019 bedroeg het aantal reizigers nog meer dan 81 miljoen.

06 februari '25 (15:45)

Madlener: economen onderschatten schade van krimp Schiphol

De conclusie dat Schiphol veel meer kan krimpen zonder het vestigingsklimaat in Nederland te schaden, klopt niet volgens minister Barry Madlener (Infrastructuur en Waterstaat, PVV). Onderzoekers schreven in het economenblad ESB dinsdag dat het aantal vluchten omlaag zou kunnen naar 345.000 per jaar, fors minder dan de overheid heeft berekend. Madlener zegt donderdag tegen het ANP dat ESB de schade van krimp onderschat.