Schiphol overschrijdt geluidsnormen maar ontloopt straffen

Op drie meetpunten overschreed Schiphol tussen november 2023 en eind oktober 2024 de lawaainormen, waarbij het geluid tussen de 7 tot bijna 22 procent sterker was dan toegestaan. Dat dit niet tot maatregelen leidt, komt doordat de ILT al jaren de opdracht heeft om "anticiperend" te handhaven op geluidsoverlast volgens nieuwe geluidsnormen.
Minste geluidsoverlast
Volgens dat nieuwe handhavingsstelsel moeten vliegtuigen zoveel mogelijk die banen gebruiken die voor de omgeving de minste geluidsoverlast veroorzaken. De toezichthouder mag daarom geen maatregelen nemen tegen Schiphol als op een specifiek meetpunt in de omgeving van de luchthaven de geluidsnorm wordt overschreden als gevolg van die nieuwe aanpak.
Probleem
Maar de ILT waarschuwt in haar jaarrapportage over het toezicht op Schiphol dat dit "huidige stelsel geen individuele (rechts)bescherming en lokale bescherming biedt voor omwonenden tegen geluidhinder en slaapverstoring". Een probleem is namelijk dat de nieuwe aanpak van handhaving op geluidsoverlast nog niet is verankerd in wet- en regelgeving.