Scheepvaart bij Sluis Grave aan de Maas wekenlang gestremd
Aannemerscombinatie Mourik Swarco voert in opdracht van Rijkswaterstaat het onderhoud uit. De twee deuren van het bovenhoofd van de sluis worden vervangen. Daartoe zal de sluis worden drooggezet met behulp van een droogzetkuip. Zo kan gewerkt worden aan de onderdelen onder water. Daarnaast voert de aannemer kleinere werkzaamheden uit in de bedienings- en besturingsinstallaties.
Vlot en veilig bevaarbaar
Rijkswaterstaat Zuid-Nederland werkt aan het beheren en onderhouden van de Maas en de kanalen in Noord-Brabant om de vaarwegen vlot en veilig bevaarbaar te houden voor de scheepvaart. Veel bruggen, tunnels, sluizen en viaducten zijn gebouwd in de jaren vijftig en zestig van de vorige eeuw. Intensieve belasting en zwaar(der) verkeer kunnen soms voor storingen in systemen zorgen en vragen om renovatie en vervanging van een groot aantal van deze objecten. Dat is ook het geval bij Sluis Grave aan de Maas.