Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Afnemend vervoer bouwstoffen hangt dreigend boven markt

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 9 min
location_on [xx]km
De binnenvaart moet vanaf het vierde kwartaal van dit jaar mogelijk rekening houden met een afnemend ladingaanbod. Nederland krijgt dan naar verwachting te maken met een afnemende productie in de bouw, onder meer als gevolg van de stikstofcrisis. Bouwmaterialen zijn goed voor ongeveer de helft van het door de binnenvaart vervoerde gewicht. Dit meldt Schuttevaer.

Het vervoer van bouwmaterialen in de binnenvaart bleef volgens de economen van ABN-Amro de afgelopen maanden nog redelijk op peil. "Vermoedelijk doordat veel bouwprojecten doorgang konden vinden", meldt de bank in de onlangs gepubliceerde Sectorprognoses Transport en logistiek. "Ook hebben overheden infrastructuurprojecten eerder laten uitvoeren, omdat het op de wegen heel rustig was."

Met vertraging

Maar de bankeconomen denken niet dat het blijft meevallen en zien voortekenen van een dalende bouwproductie. Sectoreconoom Bart Banning van ABN-Amro legt uit hoe de bank bij die verwachting komt. "Over het algemeen volgt de bouwsector de conjunctuur met vertraging. Daardoor merken bedrijven en toeleveranciers in de keten dus ook de gevolgen hiervan met vertraging. Dit heeft veelal te maken met duur van de projecten. Veel projecten zijn reeds voor het uitbreken van de corona-pandemie begonnen en moeten worden afgerond. Als we kijken naar het aantal nieuwe projecten, dan zien we dat besluitvormingstrajecten vertraging oplopen vanwege onzekerheid voor de economische vooruitzichten en de PFAS-richtlijnen en wetgeving. Dat kan leiden tot een lager investeringsniveau. Er kan minder vraag ontstaan naar nieuwe woningen en utiliteitsbouw, zoals kantoren en fabrieken."

De bouwsector reageert volgens Banning altijd sterk op het vertrouwen van zowel  consumenten als producenten. ‘Omdat bouwmaterialen goed zijn voor een groot deel van het door de binnenvaart vervoerde ladinggewicht gaat een terugval hier gevoeld worden.’

Eerste schade

Overigens vinden de economen van ABN-Amro dat de eerste schade voor de binnenvaart door de Coronacrisis meevalt. De vervoerde tonnage nam in de eerste zes maanden van dit jaar af met zo’n 4,5 procent. Maar die daling was al eerder ingezet, vermoedelijk vooral door de structurele afname van kolenoverslag die samenhangt met de energietransitie. In juni herstelde het ladingaanbod alweer iets en kwam de daling uit op ruim 2 procent.

De daling kan volgens de bankeconomen vooral worden verklaard door een afname van droge bulk, zoals kolen, ertsen en chemische stoffen. Voornaamste oorzaak was de sluiting van de Duitse autoindustrie van half maart tot half mei. "De daling kan  vooral worden toegeschreven aan de problemen in de Duitse industrie", is de conclusie dan ook.

Vanaf maart kreeg ook de containervaart het moeilijk. In het tweede kwartaal lag het vervoerde ladinggewicht zo’n 5,5 procent lager. Het aantal teu daalde met zo’n 3,5 procent. De tankvaart deed in het tweede kwartaal daarentegen goede zaken, doordat tankschepen werden gebruikt als drijvende opslag voor de flink in prijs gedaalde ruwe olie.

Passagiersvaart

De passagiersvaart, een sector in de binnenvaart die hard is geraakt door de Coronacrisis, is niet opgenomen in de prognoses van ABN-Amro. ‘Wij beperken ons in de prognose tot het pure goederenvervoer’, zegt Banning. ‘Uiteraard heeft de passagiersvaart als onderdeel van de binnenvaartsector het al vanaf het begin van de lockdown erg moeilijk. En hoewel hier en daar in beperkte mate weer wordt opgestart, zal dit deel van de binnenvaart het moeilijk blijven houden.’

Advies

Volgens Banning is het in deze tijden, waarin onzekerheden groter zijn dan normaal, verstandig dat binnenvaartondernemers intensief blijven communiceren met hun opdrachtgevers. "Zij hebben een beter beeld van hun marktomstandigheden en de verwachtingen rond de voortgang van nieuwe projecten en eventuele overheidsmaatregelen die genomen kunnen gaan worden om de bouwsector te stimuleren."

Door: Schuttevaer

18 april '25 (12:18)

Visserij voorrang boven windenergie in nieuwe plannen Noordzee

Het kabinet heeft ruimte gereserveerd voor 21 gigawatt aan windenergie op zee - minder dan eerder mogelijk leek. Dat komt doordat het belang van de visserij nadrukkelijk is meegewogen bij de keuze van nieuwe windenergiegebieden, meldt minister Barry Madlener (Infrastructuur en Waterstaat) vrijdag in de nieuwe ontwerpwijziging van het Programma Noordzee.

18 april '25 ( 8:03)

Vandaag voorjaarsopening Buitenhuizerbrug

Vandaag is de eerder aangekondigde voorjaarsopening van de Buitenhuizerbrug. Aansluitend wordt de Brug in de A9 bij Spaarndam geopend om doorvaart in beide richtingen mogelijk te maken. Verder zorgt de provincie Noord-Holland vandaag tussen 13.30 en 14.30 uur voor extra bediening van de Cruquiusbrug. Dat meldt Rijkswaterstaat.

15 april '25 ( 8:11)

Winstwaarschuwing bodemonderzoeker Fugro door zwakte in VS

Bodemonderzoeker Fugro waarschuwt voor een zwakker eerste kwartaal van dit jaar vergeleken met vorig jaar, mede door een moeilijke Amerikaanse markt voor offshore windenergie. De verschuiving van het politieke landschap door de komst van president Donald Trump in het Witte Huis heeft volgens Fugro tot een pauze in nieuwe windprojecten op zee in de VS geleid.

11 april '25 (13:42)

Pontveer Westeinde paar dagen uit de vaart: tijdelijk pontveer

Vanwege onderhoudswerkzaamheden is het pontveer Westeinde, tussen Anna Paulowna/Breezand en Julianadorp, van maandag 28 april tot en met vrijdag 2 mei 2025 uit de vaart. Er vinden werkzaamheden plaats aan het pontveer zelf, maar ook aan de slagbomen, de slagboomkasten en de aanlanding. Daarover bericht de provincie Noord-Holland.

11 april '25 ( 8:43)

Scheepvaart bij Sluis Grave aan de Maas wekenlang gestremd

Vorig jaar werden de twee noordelijke sluisdeuren met toebehoren vervangen. De komende weken vinden onderhoudswerkzaamheden plaats aan de zuidkant van Sluis Grave. Gedurende deze werkzaamheden is Sluis Grave niet beschikbaar. Al het scheepvaartverkeer is van maandag 14 april tot uiterlijk vrijdag 23 mei 2025 gestremd. Schippers kunnen omvaren via Sluis Weurt-Heumen. Dat meldt Rijkswaterstaat.

09 april '25 ( 7:04)

OVV: laat duikers niet werken in zuurstofarme omgeving

De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) vindt dat bedrijven moeten stoppen met duikers te laten werken in zuurstofarme reactoren. Het gaat dan om raffinaderijen en industriële reinigingsbedrijven. Ook al zijn er veiligheidsinstructies, duikers in zuurstofarme reactoren lopen grote risico's. De raad bepleit dat na een fataal ongeval op 3 februari 2023.

07 april '25 (11:37)

Studie: miljarden aan projecten in Noordzeekanaalgebied in gevaar

Vele miljarden euro's aan nieuwe en gerealiseerde projecten in het Noordzeekanaalgebied lopen gevaar door een stikstofuitspraak van vorig jaar. Hiervoor waarschuwen bedrijvennetwerk ORAM en Port of Amsterdam na onderzoek onder zeventig bedrijven, onder meer in de maakindustrie, het transport en de energieproductie.

01 april '25 ( 8:24)

Cruiseschepen aan de stekker aan Wilhelminakade in Rotterdam

Cruiseschepen aan de Wilhelminakade in Rotterdam kunnen voortaan elektriciteit van de kade gebruiken. Deze walstroom gebruiken de schepen voor onder andere licht, airco en andere apparaten. Ze hoeven dan niet meer hun motoren te laten draaien om stroom te produceren. Dat betekent schonere lucht en minder geluid. Daarover bericht de gemeente Rotterdam.

31 maart '25 (12:43)

Advies Rijkswaterstaat en KBN: schroef uit in de sluis

Duizenden recreatieschippers gaan met de start van het nieuwe recreatieseizoen weer het water op. Daardoor wordt het drukker op de vaarwegen en in de sluizen. Een belangrijk aandachtspunt in sluizen is correct afmeren en de schroef uitzetten. Dat meldt Rijkswaterstaat.

28 maart '25 ( 8:40)

Havens Rotterdam en Singapore werken samen aan Green & Digital Shipping Corridor

Havenbedrijf Rotterdam en de Maritime and Port Authority of Singapore (MPA) gaan samenwerken. Ze gaan hun inspanningen voor de Rotterdam-Singapore Green & Digital Shipping Corridor verder versterken. Dit project was de voorgaande jaren een drijvende kracht achter de decarbonisatie en digitalisering van de containervaart. Dat meldt Port of Rotterdam.