Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Afnemend vervoer bouwstoffen hangt dreigend boven markt

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 9 min
location_on [xx]km
De binnenvaart moet vanaf het vierde kwartaal van dit jaar mogelijk rekening houden met een afnemend ladingaanbod. Nederland krijgt dan naar verwachting te maken met een afnemende productie in de bouw, onder meer als gevolg van de stikstofcrisis. Bouwmaterialen zijn goed voor ongeveer de helft van het door de binnenvaart vervoerde gewicht. Dit meldt Schuttevaer.

Het vervoer van bouwmaterialen in de binnenvaart bleef volgens de economen van ABN-Amro de afgelopen maanden nog redelijk op peil. "Vermoedelijk doordat veel bouwprojecten doorgang konden vinden", meldt de bank in de onlangs gepubliceerde Sectorprognoses Transport en logistiek. "Ook hebben overheden infrastructuurprojecten eerder laten uitvoeren, omdat het op de wegen heel rustig was."

Met vertraging

Maar de bankeconomen denken niet dat het blijft meevallen en zien voortekenen van een dalende bouwproductie. Sectoreconoom Bart Banning van ABN-Amro legt uit hoe de bank bij die verwachting komt. "Over het algemeen volgt de bouwsector de conjunctuur met vertraging. Daardoor merken bedrijven en toeleveranciers in de keten dus ook de gevolgen hiervan met vertraging. Dit heeft veelal te maken met duur van de projecten. Veel projecten zijn reeds voor het uitbreken van de corona-pandemie begonnen en moeten worden afgerond. Als we kijken naar het aantal nieuwe projecten, dan zien we dat besluitvormingstrajecten vertraging oplopen vanwege onzekerheid voor de economische vooruitzichten en de PFAS-richtlijnen en wetgeving. Dat kan leiden tot een lager investeringsniveau. Er kan minder vraag ontstaan naar nieuwe woningen en utiliteitsbouw, zoals kantoren en fabrieken."

De bouwsector reageert volgens Banning altijd sterk op het vertrouwen van zowel  consumenten als producenten. ‘Omdat bouwmaterialen goed zijn voor een groot deel van het door de binnenvaart vervoerde ladinggewicht gaat een terugval hier gevoeld worden.’

Eerste schade

Overigens vinden de economen van ABN-Amro dat de eerste schade voor de binnenvaart door de Coronacrisis meevalt. De vervoerde tonnage nam in de eerste zes maanden van dit jaar af met zo’n 4,5 procent. Maar die daling was al eerder ingezet, vermoedelijk vooral door de structurele afname van kolenoverslag die samenhangt met de energietransitie. In juni herstelde het ladingaanbod alweer iets en kwam de daling uit op ruim 2 procent.

De daling kan volgens de bankeconomen vooral worden verklaard door een afname van droge bulk, zoals kolen, ertsen en chemische stoffen. Voornaamste oorzaak was de sluiting van de Duitse autoindustrie van half maart tot half mei. "De daling kan  vooral worden toegeschreven aan de problemen in de Duitse industrie", is de conclusie dan ook.

Vanaf maart kreeg ook de containervaart het moeilijk. In het tweede kwartaal lag het vervoerde ladinggewicht zo’n 5,5 procent lager. Het aantal teu daalde met zo’n 3,5 procent. De tankvaart deed in het tweede kwartaal daarentegen goede zaken, doordat tankschepen werden gebruikt als drijvende opslag voor de flink in prijs gedaalde ruwe olie.

Passagiersvaart

De passagiersvaart, een sector in de binnenvaart die hard is geraakt door de Coronacrisis, is niet opgenomen in de prognoses van ABN-Amro. ‘Wij beperken ons in de prognose tot het pure goederenvervoer’, zegt Banning. ‘Uiteraard heeft de passagiersvaart als onderdeel van de binnenvaartsector het al vanaf het begin van de lockdown erg moeilijk. En hoewel hier en daar in beperkte mate weer wordt opgestart, zal dit deel van de binnenvaart het moeilijk blijven houden.’

Advies

Volgens Banning is het in deze tijden, waarin onzekerheden groter zijn dan normaal, verstandig dat binnenvaartondernemers intensief blijven communiceren met hun opdrachtgevers. "Zij hebben een beter beeld van hun marktomstandigheden en de verwachtingen rond de voortgang van nieuwe projecten en eventuele overheidsmaatregelen die genomen kunnen gaan worden om de bouwsector te stimuleren."

Door: Schuttevaer

12 maart '25 ( 9:46)

Nederlands marineschip schiet voor het eerst een kruisraket af

Een Nederlands marineschip heeft voor het eerst een kruisraket afgevuurd. Het luchtverdedigings- en commandofregat Zr. Ms. De Ruyter lanceerde voor de Amerikaanse oostkust nabij Norfolk een Tomahawk-raket.

11 maart '25 (14:08)

Boete en werkstraf na botsing rondvaartboot en watertaxi Rotterdam

De rechtbank in Rotterdam heeft dinsdag een werkstraf en een boete opgelegd aan de schippers van een rondvaartboot en een watertaxi die op de Nieuwe Maas in Rotterdam tegen elkaar aan zijn gevaren. De schipper van de watertaxi kreeg een werkstraf van tachtig uur, waarvan de helft voorwaardelijk. De bestuurder van de rondvaartboot kreeg een boete van 500 euro. Beide straffen vallen lager uit dan de eis van het Openbaar Ministerie.

11 maart '25 ( 9:24)

Boskalis krijgt opdracht voor berging lekkende tanker

Maritiem dienstverlener Boskalis heeft opdracht gekregen voor de berging van de Stena Immaculate, de lekkende tanker met kerosine voor de kust van het Britse Hull, heeft een woordvoerder gezegd. "We zijn volop aan het mobiliseren", aldus de zegsman.

11 maart '25 ( 8:20)

Startschot nieuwbouw Wilhelminakanaal Sluis II

Minister Barry Madlener van Infrastructuur en Waterstaat bracht afgelopen week een werkbezoek aan Tilburg. Samen met gedeputeerde Smeulders van de provincie Noord-Brabant en wethouder Grashoff van de gemeente Tilburg ondertekende hij de bestuursovereenkomst van het project Wilhelminakanaal Sluis II. Daarover bericht de provincie Noord-Brabant.

07 maart '25 ( 8:59)

Centrumgebied van Amsterdam wordt uitstootvrije zone voor pleziervaartuigen

Per 1 april 2025 is het centrumgebied van Amsterdam een uitstootvrije zone voor pleziervaartuigen. Men mag er varen op spierkracht, elektriciteit of waterstof. Er gelden overgangsregelingen voor booteigenaren. De uitstootvrije zone is het centrumgebied van Amsterdam inclusief de Singelgracht. Doorgaande vaarroutes vallen buiten de uitstootvrije zone. Hier mag men ook varen als de boot niet uitstootvrij is. Daarover bericht de gemeente Amsterdam.

05 maart '25 (12:15)

Ook Rotterdamse terminals ECT naar BlackRock na Panama-deal

Het in Hongkong gevestigde conglomeraat CK Hutchison verkoopt ook de containerterminals in Rotterdam van ECT en andere havenactiviteiten buiten China. Dat maakte het bedrijf gelijktijdig bekend met de aankondiging van een deal rond de havens bij het Panamakanaal.

26 februari '25 (16:00)

Havenondernemers dringen aan op snelle invoering industrieplannen

Bedrijven in de Rotterdamse haven dringen aan op het snel invoeren van de industrieplannen die de Europese Commissie heeft aangekondigd. De havenondernemers, verenigd in ondernemersorganisatie Deltalinqs, zeggen dat de plannen er goed uitzien om de Europese en Nederlandse industrie "weer op voorsprong te zetten".

21 februari '25 (14:45)

Handelsoorlog is sowieso nadeling voor haven Rotterdam, stelt topman Havenbedrijf Rotterdam

Als de dreiging met importheffingen door de Amerikaanse president Donald Trump uitmondt in een handelsoorlog, is dat sowieso nadelig voor de haven van Rotterdam. Handelsbarrières zijn slecht voor de wereldeconomie en benadelen daarmee ook de grootste zeehaven van Europa, zei topman Boudewijn Siemons van het Havenbedrijf Rotterdam in een toelichting op de jaarcijfers.

21 februari '25 (13:30)

Havenbedrijf Rotterdam denkt nadrukkelijker aan weerbaarheid

De haven van Rotterdam werkt de komende jaren nadrukkelijker aan weerbaarheid van handelsstromen in Noordwest-Europa. Door handelsspanningen dreigt de wereld uiteen te vallen in verschillende machtsblokken. In zijn strategie voor de komende vier jaar zoekt het Havenbedrijf Rotterdam daarom naar manieren om vervoersstromen minder kwetsbaar te maken, zegt topman Boudewijn Siemons.

21 februari '25 (10:45)

Overslag Rotterdamse haven gedaald door tanende vraag naar kolen

Via de haven in Rotterdam zijn vorig jaar opnieuw minder goederen vervoerd. De overslag daalde in 2024 met 0,7 procent. Dat kwam vooral doordat er minder kolen en ruwe aardolie via de grootste zeehaven van Europa werd verscheept.