Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Havenbedrijf in rapport: Havens Jemen in slechte staat

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 5 min
location_on [xx]km
De havencapaciteit in Jemen is sterk verminderd door de oorlog die daar woedt. Daardoor wordt de toevoer van primaire levensbehoeften als medicijnen, voedsel en brandstoffen steeds moeilijker en duurder. Dit blijkt uit een zogenoemde schade- en capaciteitsanalyse van de haveninfrastructuur en –operatie. Havenbedrijf Rotterdam voerde die uit in opdracht van de United Nations Development Programme (UNDP) en de RVO (Rijksdienst voor Ondernemend Nederland). Dit meldt Port of Rotterdam.

Havenbedrijf Rotterdam heeft in 2019 en eind 2020 in de havens van Aden, Hodeidah, Salif, Ras Issa en Mukalla een schade- en capaciteitsanalyse van de haveninfrastructuur en -operatie uitgevoerd. Op basis van de bevindingen zijn voorstellen gedaan voor operationele verbeteringen en het herstel van de haveninfrastuctuur . Ook zijn er voorstellen gedaan om het beheer en onderhoud van deze havens te verbeteren.

Uit de schade- en capaciteitsanalyses komt naar voren dat er sprake is van een sterke vermindering van de havencapaciteit, die wordt versterkt door gebrek aan onderhoud door het ontbreken van specialistische kennis op het gebied van havenoperaties, beheer en onderhoud. Door de langlopende oorlog zijn de benodigde reserve- onderdelen en de specialistische kennis die nodig is, niet of slechts mondjesmaat voorhanden.

Humanitaire ramp

In Jemen woedt sinds 2015 een oorlog, die ervoor heeft gezorgd dat de (haven)infrastructuur van het land zwaar is beschadigd, waardoor de toevoer van primaire levensbehoeften als medicijnen, voedsel en brandstoffen steeds moeilijker en duurder wordt. Inmiddels zijn er circa 22 miljoen inwoners afhankelijk van humanitaire hulp en lijden 16 miljoen mensen honger.

Import goederen stimuleren

De uitkomsten van de schade- en capaciteitsanalyse worden door de UNDP ingezet om autoriteiten te bewegen de kosten voor het importeren van voedsel te drukken en het aantrekken van kennis en kunde makkelijker te maken. Daarnaast worden de uitkomsten gebruikt om via de donorlanden van de VN fondsen te werven om de geadviseerde maatregelen uit te kunnen voeren.

Maatschappelijke verantwoordelijkheid

Vanuit haar maatschappelijke verantwoordelijkheid, werkt Havenbedrijf Rotterdam op verzoek van de Nederlandse overheid of organisaties als UNDP, mee aan humanitaire acties zoals die in Jemen. Het Havenbedrijf Rotterdam deelt maritieme kennis en expertise wereldwijd in verschillende rollen; soms als consultant, soms als leverancier, bestuurder of investeerder.

Door: Nationale Transportgids

04 februari '25 (16:30)

Rotterdamse haven: minder overslag bij importheffingen VS

Als de Verenigde Staten besluiten importheffingen op te leggen aan de Europese Unie, dan zal dat gevolgen hebben voor de Rotterdamse haven. Volgens het Havenbedrijf Rotterdam gaan vooral de verladende partijen dit merken. "Als het duurder wordt om producten te exporteren dan zullen we dat in de haven merken aan minder goederen die worden verscheept en dus minder overslag."

04 februari '25 (10:04)

Havenbedrijf Rotterdam en Boskalis werken samen aan groot onderhoud Vondelingenweg

Havenbedrijf Rotterdam en Boskalis Nederland voeren binnenkort groot onderhoud uit aan de Vondelingenweg in Rotterdam. Dat is een belangrijke verbinding tussen de A15 en de haven. Door toenemende slijtage en schade aan de verhardingsconstructies van de Vondelingenweg is levensduurverlengend onderhoud (LVO) nodig. De werkzaamheden staan gepland voor de periode tussen maart en november 2025. Dat meldt Port of Rotterdam.

03 februari '25 ( 9:15)

Onderzoek naar nieuwe klanten voor lng-terminal Eemshaven

EemsEnergyTerminal, de drijvende terminal voor de import van vloeibaar gemaakt aardgas (lng) in de Groningse Eemshaven, gaat de komende tijd onderzoek doen naar interesse van nieuwe klanten om ook na 2027 in gebruik te blijven. De terminal is voor ieder de helft in handen van Gasunie en Vopak. Een definitief besluit over het operationeel houden van de terminal na 2027 wordt eind dit jaar verwacht.

31 januari '25 ( 8:24)

Iets minder brandstof gebunkerd in Rotterdam: veel vraag naar LNG

Vorig jaar heeft de zeevaart in Rotterdam iets minder brandstof gebunkerd: 9,8 miljoen ton in 2024 tegenover 9,9 miljoen ton in 2023. Daarmee was de vraag naar stookolie, gasolie en andere brandstoffen 0,9 procent lager dan in 2023. Dat meldt Port of Rotterdam.

28 januari '25 ( 8:21)

Douane vindt grote partij cocaïne in haven van Vlissingen

Maandag 27 januari 2025 heeft de douane tijdens een reguliere controle in de haven van Vlissingen 428 kilo cocaïne gevonden. De drugs zaten verstopt in een lading met fruit afkomstig uit Peru met als eindbestemming een bedrijf in Duitsland. Daarover bericht het Openbaar Ministerie.

27 januari '25 (14:03)

Voorlopig beperkte doorgang sluis Bosscherveld

Sinds maandag 13 januari 2025 werkt de sluis Bosscherveld met bloktijden. Er is voorlopig alleen tussen bepaalde tijdstippen doorgang voor schepen mogelijk. Dat meldt Rijkswaterstaat.

27 januari '25 (13:30)

Maatregelen wenselijk om veiligheid Rotterdamse haven te waarborgen

 De Rotterdamse havenmeester René de Vries wil er met een serie maatregelen voor zorgen dat het op het water in de stad veiliger wordt. Voor de eerste, een snelheidsbeperking bij de Erasmusbrug, heeft De Vries al de goedkeuring van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. De wetswijziging moet in de loop van dit jaar ingaan.

23 januari '25 (12:45)

Fors minder drugs onderschept in haven Rotterdam dan in 2023

In de Rotterdamse haven is in afgelopen jaar een kleine 26.000 kilo drugs onderschept. Dat is fors minder dan in 2023 toen ruim 45.000 kilo werd ontdekt. Dat maakte het Hit And Run Cargo-team (HARC), een samenwerkingsverband van de douane, FIOD, zeehavenpolitie en het Openbaar Ministerie, bekend.

23 januari '25 (11:13)

Nieuwe dienstenhaven in Terneuzen krijgt drijvende steigers en een overnachtingsplek

Het laatste onderdeel voor de nieuwe dienstenhaven in Terneuzen wordt via drijvende steigers binnengebracht. Het zijn de laatste loodjes, want na bijna zes jaar bouwen is de haven nu bijna klaar. Dat meldt Omroep Zeeland.

22 januari '25 ( 9:45)

Einde werkonderbrekingen bij containeroverslagbedrijf Rotterdam

Aan de werkonderbrekingen bij Hutchison Ports ECT Rotterdam, het grootste containeroverslagbedrijf van Europa, komt een einde. Vakbond FNV meldt dat er na een intensief onderhandelingsproces alsnog een positief cao-akkoord is bereikt voor de werknemers van het bedrijf in het Rotterdamse havengebied.