Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Boskalis start met baggerwerkzaamheden Maas in Gelderland en Noord-Brabant

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 4 min
location_on [xx]km
Boskalis Nederland is in opdracht van Rijkswaterstaat gister gestart met baggerwerkzaamheden op de Maas in Gelderland en Noord-Brabant. Bij de werkzaamheden worden neergekomen zand, grind en slib opgezogen. Het zand en grind wordt als grondstof ingezet en het slib wordt gebruikt voor bijvoorbeeld herinrichting van zandwinputten. Het baggeren houdt de Maas bevaarbaar. Dit meldt Rijkswaterstaat.

De baggerwerkzaamheden maken onderdeel uit van het reguliere onderhoud van de Maas. In totaal worden er op 120 locaties in Zuid Nederland baggerwerkwerkzaamheden uitgevoerd. Deze werkzaamheden zijn door Rijkswaterstaat verdeeld over drie contracten met verschillende aannemers. Boskalis is de tweede aannemer die nu van start gaat en voert die werkzaamheden uit in samenwerking met Van Oord.

Wegnemen knelpunt Heerewaarden prioriteit

Boskalis start met baggeren bij Heerewaarden (gemeente Maasdriel) waar door verzanding de binnenbocht steeds ondieper is geworden en de vaargeul steeds smaller wordt. Bij laag water leidt dat op momenten tot een beperkte toegestane diepgang van de scheepvaart. Nadat dat knelpunt is verholpen gaan Boskalis en Van Oord baggeren bij de toegang naar Kanaal Wessem-Nederweert, tussen Velden en Lomm in Limburg en dan verder stroomafwaarts bij Grave, Ravenstein en Lith. In totaal wordt er 850.000 m3 zand weggebaggerd. Al het vrijkomende materiaal wordt circulair hergebruikt. Het zand en grind wordt als grondstof gebruikt en het slib wordt gebruikt voor herinrichting van zandwinputten. De werkzaamheden duren tot najaar 2022.

Onderhoud vaarwegen

Jaarrond werkt Rijkswaterstaat via meerdere projecten aan aanleg, beheer en onderhoud van de Maas en kanalen in Noord-Brabant, Zuid Gelderland en Limburg. Altijd met het streven om het dagelijks functioneren van vaarweggebruikers, weggebruikers en omwonenden zo min mogelijk te belemmeren, maar overlast is niet altijd te voorkomen. De werkzaamheden zijn nodig, soms vanwege incidenten en storingen, en soms om niet alleen nu, maar ook in de toekomst een vlotte en veilige doorstroming van water én van verkeer op en rond het water te kunnen waarborgen.

Door: Nationale Transportgids

05 februari '25 ( 8:15)

Deltalinqs: ondernemers Rotterdamse haven klem door stikstofuitspraken

Door recente stikstofuitspraken van de rechter is grote onzekerheid ontstaan in de haven van Rotterdam over miljarden aan investeringen in schone fabrieken en productieprocessen. Daarvoor waarschuwt Deltalinqs, de ondernemersvereniging voor bedrijven in het havengebied.

04 februari '25 (16:30)

Rotterdamse haven: minder overslag bij importheffingen VS

Als de Verenigde Staten besluiten importheffingen op te leggen aan de Europese Unie, dan zal dat gevolgen hebben voor de Rotterdamse haven. Volgens het Havenbedrijf Rotterdam gaan vooral de verladende partijen dit merken. "Als het duurder wordt om producten te exporteren dan zullen we dat in de haven merken aan minder goederen die worden verscheept en dus minder overslag."

04 februari '25 (10:04)

Havenbedrijf Rotterdam en Boskalis werken samen aan groot onderhoud Vondelingenweg

Havenbedrijf Rotterdam en Boskalis Nederland voeren binnenkort groot onderhoud uit aan de Vondelingenweg in Rotterdam. Dat is een belangrijke verbinding tussen de A15 en de haven. Door toenemende slijtage en schade aan de verhardingsconstructies van de Vondelingenweg is levensduurverlengend onderhoud (LVO) nodig. De werkzaamheden staan gepland voor de periode tussen maart en november 2025. Dat meldt Port of Rotterdam.

03 februari '25 ( 9:15)

Onderzoek naar nieuwe klanten voor lng-terminal Eemshaven

EemsEnergyTerminal, de drijvende terminal voor de import van vloeibaar gemaakt aardgas (lng) in de Groningse Eemshaven, gaat de komende tijd onderzoek doen naar interesse van nieuwe klanten om ook na 2027 in gebruik te blijven. De terminal is voor ieder de helft in handen van Gasunie en Vopak. Een definitief besluit over het operationeel houden van de terminal na 2027 wordt eind dit jaar verwacht.

31 januari '25 ( 8:24)

Iets minder brandstof gebunkerd in Rotterdam: veel vraag naar LNG

Vorig jaar heeft de zeevaart in Rotterdam iets minder brandstof gebunkerd: 9,8 miljoen ton in 2024 tegenover 9,9 miljoen ton in 2023. Daarmee was de vraag naar stookolie, gasolie en andere brandstoffen 0,9 procent lager dan in 2023. Dat meldt Port of Rotterdam.

28 januari '25 ( 8:21)

Douane vindt grote partij cocaïne in haven van Vlissingen

Maandag 27 januari 2025 heeft de douane tijdens een reguliere controle in de haven van Vlissingen 428 kilo cocaïne gevonden. De drugs zaten verstopt in een lading met fruit afkomstig uit Peru met als eindbestemming een bedrijf in Duitsland. Daarover bericht het Openbaar Ministerie.

27 januari '25 (14:03)

Voorlopig beperkte doorgang sluis Bosscherveld

Sinds maandag 13 januari 2025 werkt de sluis Bosscherveld met bloktijden. Er is voorlopig alleen tussen bepaalde tijdstippen doorgang voor schepen mogelijk. Dat meldt Rijkswaterstaat.

27 januari '25 (13:30)

Maatregelen wenselijk om veiligheid Rotterdamse haven te waarborgen

 De Rotterdamse havenmeester René de Vries wil er met een serie maatregelen voor zorgen dat het op het water in de stad veiliger wordt. Voor de eerste, een snelheidsbeperking bij de Erasmusbrug, heeft De Vries al de goedkeuring van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. De wetswijziging moet in de loop van dit jaar ingaan.

23 januari '25 (12:45)

Fors minder drugs onderschept in haven Rotterdam dan in 2023

In de Rotterdamse haven is in afgelopen jaar een kleine 26.000 kilo drugs onderschept. Dat is fors minder dan in 2023 toen ruim 45.000 kilo werd ontdekt. Dat maakte het Hit And Run Cargo-team (HARC), een samenwerkingsverband van de douane, FIOD, zeehavenpolitie en het Openbaar Ministerie, bekend.

23 januari '25 (11:13)

Nieuwe dienstenhaven in Terneuzen krijgt drijvende steigers en een overnachtingsplek

Het laatste onderdeel voor de nieuwe dienstenhaven in Terneuzen wordt via drijvende steigers binnengebracht. Het zijn de laatste loodjes, want na bijna zes jaar bouwen is de haven nu bijna klaar. Dat meldt Omroep Zeeland.