Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Havenbedrijf Rotterdam komt met nieuwe overslagcijfers

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 3 min
location_on [xx]km
Het Havenbedrijf Rotterdam komt met overslagcijfers over de eerste helft van het jaar. Door het aantrekken van de wereldhandel was het in de Rotterdamse haven waarschijnlijk een stuk drukker dan in de vergelijkbare periode vorig jaar, toen de overslag nog flink daalde door de uitbraak van de coronacrisis. Toch zorgt de virusuitbraak nog steeds voor verstoringen van de scheepvaart. Het is nog de vraag in hoeverre dat zich laat voelen in Rotterdam.

Door strenge coronamaatregelen in Chinese havens is er de laatste tijd sprake van vertragingen in de leveringen uit China. Bovendien is er een tekort aan containers. Lege containers zijn vaak niet waar ze moeten zijn, en dat is erg lastig voor rederijen. Vanwege de problemen sprak de Nederlandse Vereniging van Inkoopmanagers (Nevi) onlangs al van de langste levertijden en grootste tekorten aan materialen ooit gemeten in de Nederlandse industrie. En kredietverzekeraar Euler Hermes voorspelde dat de wereldwijde handel via de scheepvaart waarschijnlijk nog tot in 2023 last blijft houden van verstoringen.

Problemen in China grotere strop dan blokkeerschip Ever Given

In de transportwereld is ook al gezegd dat de problemen in China waarschijnlijk een grotere strop betekenen dan de blokkade van het Suezkanaal eerder dit jaar. Containerschip Ever Given blokkeerde, nadat het dwars kwam te liggen, in maart zes dagen lang de belangrijkste vaarroute tussen Europa en Azië. Daardoor konden veel gestremde schepen die ook Rotterdam als bestemming hadden tijdelijk niet doorvaren.

Het herstel van de overslag in Rotterdam zette eerder dit jaar al in, maar er was nog geen sprake van een volledig herstel tot het niveau van voor de pandemie. In de eerste drie maanden van het jaar steeg de overslag met 3 procent op jaarbasis, naar 115,8 miljoen ton. Vorig jaar was in dezelfde periode nog sprake van een daling van ruim 9 procent door de impact van de coronacrisis.

Door: ANP

05 februari '25 ( 8:15)

Deltalinqs: ondernemers Rotterdamse haven klem door stikstofuitspraken

Door recente stikstofuitspraken van de rechter is grote onzekerheid ontstaan in de haven van Rotterdam over miljarden aan investeringen in schone fabrieken en productieprocessen. Daarvoor waarschuwt Deltalinqs, de ondernemersvereniging voor bedrijven in het havengebied.

04 februari '25 (16:30)

Rotterdamse haven: minder overslag bij importheffingen VS

Als de Verenigde Staten besluiten importheffingen op te leggen aan de Europese Unie, dan zal dat gevolgen hebben voor de Rotterdamse haven. Volgens het Havenbedrijf Rotterdam gaan vooral de verladende partijen dit merken. "Als het duurder wordt om producten te exporteren dan zullen we dat in de haven merken aan minder goederen die worden verscheept en dus minder overslag."

04 februari '25 (10:04)

Havenbedrijf Rotterdam en Boskalis werken samen aan groot onderhoud Vondelingenweg

Havenbedrijf Rotterdam en Boskalis Nederland voeren binnenkort groot onderhoud uit aan de Vondelingenweg in Rotterdam. Dat is een belangrijke verbinding tussen de A15 en de haven. Door toenemende slijtage en schade aan de verhardingsconstructies van de Vondelingenweg is levensduurverlengend onderhoud (LVO) nodig. De werkzaamheden staan gepland voor de periode tussen maart en november 2025. Dat meldt Port of Rotterdam.

03 februari '25 ( 9:15)

Onderzoek naar nieuwe klanten voor lng-terminal Eemshaven

EemsEnergyTerminal, de drijvende terminal voor de import van vloeibaar gemaakt aardgas (lng) in de Groningse Eemshaven, gaat de komende tijd onderzoek doen naar interesse van nieuwe klanten om ook na 2027 in gebruik te blijven. De terminal is voor ieder de helft in handen van Gasunie en Vopak. Een definitief besluit over het operationeel houden van de terminal na 2027 wordt eind dit jaar verwacht.

31 januari '25 ( 8:24)

Iets minder brandstof gebunkerd in Rotterdam: veel vraag naar LNG

Vorig jaar heeft de zeevaart in Rotterdam iets minder brandstof gebunkerd: 9,8 miljoen ton in 2024 tegenover 9,9 miljoen ton in 2023. Daarmee was de vraag naar stookolie, gasolie en andere brandstoffen 0,9 procent lager dan in 2023. Dat meldt Port of Rotterdam.

28 januari '25 ( 8:21)

Douane vindt grote partij cocaïne in haven van Vlissingen

Maandag 27 januari 2025 heeft de douane tijdens een reguliere controle in de haven van Vlissingen 428 kilo cocaïne gevonden. De drugs zaten verstopt in een lading met fruit afkomstig uit Peru met als eindbestemming een bedrijf in Duitsland. Daarover bericht het Openbaar Ministerie.

27 januari '25 (14:03)

Voorlopig beperkte doorgang sluis Bosscherveld

Sinds maandag 13 januari 2025 werkt de sluis Bosscherveld met bloktijden. Er is voorlopig alleen tussen bepaalde tijdstippen doorgang voor schepen mogelijk. Dat meldt Rijkswaterstaat.

27 januari '25 (13:30)

Maatregelen wenselijk om veiligheid Rotterdamse haven te waarborgen

 De Rotterdamse havenmeester René de Vries wil er met een serie maatregelen voor zorgen dat het op het water in de stad veiliger wordt. Voor de eerste, een snelheidsbeperking bij de Erasmusbrug, heeft De Vries al de goedkeuring van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. De wetswijziging moet in de loop van dit jaar ingaan.

23 januari '25 (12:45)

Fors minder drugs onderschept in haven Rotterdam dan in 2023

In de Rotterdamse haven is in afgelopen jaar een kleine 26.000 kilo drugs onderschept. Dat is fors minder dan in 2023 toen ruim 45.000 kilo werd ontdekt. Dat maakte het Hit And Run Cargo-team (HARC), een samenwerkingsverband van de douane, FIOD, zeehavenpolitie en het Openbaar Ministerie, bekend.

23 januari '25 (11:13)

Nieuwe dienstenhaven in Terneuzen krijgt drijvende steigers en een overnachtingsplek

Het laatste onderdeel voor de nieuwe dienstenhaven in Terneuzen wordt via drijvende steigers binnengebracht. Het zijn de laatste loodjes, want na bijna zes jaar bouwen is de haven nu bijna klaar. Dat meldt Omroep Zeeland.