Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Prijzen voor container van Shanghai naar Rotterdam stijgen naar nieuw record

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 5 min
location_on [xx]km
De kosten om een container van Shanghai naar Rotterdam te verschepen zijn tot een nieuwe recordhoogte gestegen. Vervoerders vragen op dit moment gemiddeld 13.787 dollar (11.721 euro) per container tussen de Chinese en Nederlandse havenstad. Dat is meer dan het zevenvoudige van de prijzen die een jaar geleden werden gerekend, berekende de Britse zeevaartconsultant Drewry.

Veel sectoren zuchten al maandenlang onder de explosief gestegen transportkosten. Er is grote schaarste aan containers en containerschepen op belangrijke zeeroutes nu het economisch herstel van de coronapandemie sneller doorzet dan verwacht. Ook ontstaan er opstoppingen in havens door de drukte en waren Chinese terminals tijdelijk gesloten door lokale corona-uitbraken.

Van het westen naar oosten kost een container overigens minder, doordat Azië veel meer naar Europa exporteert dan andersom. Een container van Rotterdam naar Shanghai kost 'slechts' 1651 dollar, wat overigens nog altijd 35 procent meer is dan een jaar geleden.

Nieuwe containerschepen

Winkelketen Action waarschuwde al voor hogere prijzen door de gestegen vervoerskosten en tuincentra verwachten dat onder andere tuinmeubelen duurder worden. Economen van ING houden rekening met blijvend hoge containerkosten, zo schreven ze eerder deze zomer. Grote rederijen hebben weliswaar veel nieuwe containerschepen besteld, maar die worden pas over twee jaar opgeleverd. In de tussentijd blijft het daarom dringen om de beperkte capaciteit voor zeetransport.

De problemen met het containervervoer zorgen ook voor toenemende irritatie bij klanten, zegt Roderick de la Houssaye, voorzitter van de ondernemersvereniging Fenex voor logistiek dienstverleners. "Het percentage op tijd geleverde containers is veel lager. Je bent dus duurder uit en de service is slechter", legt hij uit. Volgens De la Houssaye helpt het ook niet dat er nog maar weinig concurrentie is tussen rederijen. Door fusies en faillissementen zijn er nog maar drie grote containervervoerders overgebleven.

Kritisch over samenwerken

De Europese Unie heeft bovendien een regeling dat rederijen inniger mogen samenwerken dan concurrentieregels normaal gesproken zouden toestaan, omdat ze in het verleden kampten met overcapaciteit en lage winstmarges. Europese belangenorganisaties voor de logistiek zijn daar al langer kritisch over, weet de Fenex-voorzitter.

Door: ANP

31 december '24 ( 9:18)

Werkzaamheden Julianasluiscomplex in Gouda veroorzaken hinder voor verkeer en scheepvaart

Van maandag 13 tot vrijdag 17 januari vinden er reparatiewerkzaamheden plaats aan het Julianasluiscomplex in Gouda. Gedurende deze periode zal de westelijke sluiskolk gesloten zijn voor scheepvaart, en wordt één van de twee rijbanen tijdelijk afgesloten. Dit meldt het AD.

27 december '24 ( 9:30)

Boskalis denkt na over splitsing als Europese MVO-regels niet veranderen

Maritiem concern Boskalis denkt na over een splitsing van de onderneming als de voorgenomen EU-regels voor maatschappelijk verantwoord ondernemen niet veranderen. Dit heeft topman Peter Berdowski gezegd in een interview in De Telegraaf.

20 december '24 ( 8:41)

In maart opening van Portlantis op Maasvlakte 2

Zaterdag 22 maart 2025 gaan de deuren van Portlantis open voor bezoekers. In dit interactieve ervaringscentrum op Maasvlakte 2 kunnen zij de Rotterdamse haven ontdekken en beleven. Portlantis biedt nieuwe perspectieven op het haven- en industriegebied van Rotterdam. Dat meldt Port of Rotterdam.

17 december '24 ( 9:39)

Pilot geeft stimulans aan circulariteit in havengebied Rotterdam

Een pilot waarbij bedrijven hun afvalstromen in kaart brachten via het Afvalprofielplatform van geoFluxus heeft de circulaire economie in het Rotterdamse havengebied naar een hoger plan getild. Dit door Havenbedrijf Rotterdam gesponsorde project heeft bedrijven geholpen om hun afvalverwerking te optimaliseren. Dat meldt Havenbedrijf Rotterdam.

16 december '24 ( 6:00)

Havenbedrijf Rotterdam: vergroening moet van bedrijven zelf komen

Het Havenbedrijf Rotterdam doet er naar eigen zeggen alles aan om CO2-reductie bij gebruikers van de haven mogelijk te maken. Maar het zijn de bedrijven zelf die de benodigde investeringen in ombouw van fabrieken en in nieuwe productiefaciliteiten moeten doen om hun uitstoot terug te dringen. Dit stelt het havenbedrijf na het verschijnen van een nieuwe studie van onderzoeksbureau CE Delft.

13 december '24 (12:11)

Kans op brandstoftekorten door gebrek aan ontgassingsinstallaties

Vanaf 2026 kunnen tekorten aan benzine, brandstoffen en chemicaliën ontstaan door een verbod op de uitstoot van gevaarlijke restgassen. Binnenvaarttankers, cruciaal voor de brandstofvoorziening, raken hierdoor deels onbruikbaar. In Nederland is er momenteel slechts één locatie voor het ontgassen van schepen, namelijk in Moerdijk. Brancheorganisatie Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN) waarschuwt dat er tussen de acht en tien installaties nodig zijn, waaronder in Amsterdam en de Rijnmond. Dit meldt het Parool.

10 december '24 (15:30)

Binnenvaartbranche verwacht grote impact van stremming Moezel

De sluiting van de Moezel heeft naar verwachting grote impact op de binnenvaart, stelt Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN). "We kunnen geen exact bedrag noemen over de financiële impact van de sluiting, maar met tientallen schippers die in deze periode vastliggen en bedrijven in de regio die nu geen goederen ontvangen, is het duidelijk dat de kosten hoog zullen zijn", stelt een woordvoerder.

10 december '24 ( 7:32)

Vuurtorens voorzien van duurzame ledverlichting

Rijkswaterstaat werkt hard aan de verduurzaming van de verlichting van vuurtorens langs de kust van ons land. Inmiddels zijn verschillende vuurtorens voorzien van nieuwe, duurzame ledverlichting. Dat meldt Rijkswaterstaat.

06 december '24 (13:00)

Vrachtschip stuurloos op Noordzee door storm

Op de Noordzee is een vrachtschip in de problemen geraakt door de storm. Het 82 meter lange schip Valday drijft stuurloos richting het zuiden, meldt de Kustwacht. Pogingen om het schip vast te maken en te slepen zijn vooralsnog mislukt.

05 december '24 ( 8:15)

Bedrijven in haven Rotterdam: slot op stroomnet is 'hard gelag'

Bedrijven in de Rotterdamse haven noemen het een hard gelag dat het elektriciteitsnet in de provincie Zuid-Holland zo goed als vol is, waardoor een nog groter gebied in en rond de haven op slot gaat voor nieuwe aanvragen van grootverbruikers. Dat zegt Deltalinqs, de ondernemersvereniging voor bedrijven in het havengebied.