Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Shell gaat grote fabriek voor biobrandstoffen bouwen in Pernis

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 5 min
location_on [xx]km
Olie- en gasbedrijf Shell gaat een grote fabriek voor biobrandstoffen bouwen op het terrein van zijn raffinaderij in Pernis. De fabriek in de Rotterdamse haven gaat 820.000 ton biobrandstoffen per jaar produceren, zoals duurzame vliegtuigbrandstof en biodiesel. Hoeveel Shell in de fabriek investeert, maakte het concern niet bekend.

Shell wil de hoeveelheid fossiele brandstoffen die het bedrijf produceert tegen 2030 met ruim de helft hebben teruggebracht. Daarvoor in de plaats moeten schonere brandstoffen komen zoals biobrandstoffen en waterstof. Om dat voor elkaar te krijgen bouwt het olie- en gasconcern zijn raffinaderijen om. De biobrandstoffabriek in Pernis moet in 2024 de eerste schonere brandstoffen produceren.

De biodiesel gaat Shell maken uit gebruikte kookolie, dierlijk vet en andere afvalstromen uit de industrie en landbouw. Dat kan eventueel worden aangevuld met koolzaadolie. Shell belooft geen palmolie te gebruiken voor zijn biobrandstoffen. Het bedrijf verwacht dat 55 procent van de capaciteit zal worden gebruikt voor duurzame luchtvaartbrandstof en de rest voor biodiesel.

CO2-uitstoot

Shell is al een tijdje bezig met de omvorming van de raffinaderij in Pernis. Zo bouwt het bedrijf ook een waterstoffabriek in de Rotterdamse haven en werkt het aan de afvang en opslag van CO2 die wordt uitgestoten bij de productie van brandstoffen en chemicaliën.

De rechtbank in Den Haag heeft Shell eind mei de plicht opgelegd om de CO2-uitstoot die het veroorzaakt drastisch te verminderen. Voor de rechtbank is duidelijk dat klimaatverandering gevaarlijk is en de mensenrechten bedreigt. In 2030 moet Shell daarom de eigen uitstoot per saldo met 45 procent hebben verminderd. Verder moet Shell zich inspannen om de uitstoot van leveranciers en klanten met hetzelfde percentage te doen dalen.

Verlies

Milieudefensie, dat de zaak tegen Shell had aangespannen, reageert niet enthousiast. De organisatie wijst erop dat ook biobrandstoffen nadelen hebben. "De gestegen vraag naar plantaardige olie leidt tot verdringing van voedselgewassen, verlies aan biodiversiteit en landroof." Of Shell echt minder CO2 gaat uitstoten, is volgens de milieuorganisatie ook niet duidelijk.

Shell stelt dat met de hoeveelheid hernieuwbare diesel die de fabriek gaat produceren 2,8 miljoen ton CO2-uitstoot per jaar kan worden vermeden. "Dit is gelijk aan het van de weg halen van ruim 1 miljoen auto’s in Europa." Volgens Milieudefensie is dat nog steeds maar 0,4 procent van de uitstoot die Shell veroorzaakt.

Door: ANP

05 februari '25 ( 8:15)

Deltalinqs: ondernemers Rotterdamse haven klem door stikstofuitspraken

Door recente stikstofuitspraken van de rechter is grote onzekerheid ontstaan in de haven van Rotterdam over miljarden aan investeringen in schone fabrieken en productieprocessen. Daarvoor waarschuwt Deltalinqs, de ondernemersvereniging voor bedrijven in het havengebied.

04 februari '25 (16:30)

Rotterdamse haven: minder overslag bij importheffingen VS

Als de Verenigde Staten besluiten importheffingen op te leggen aan de Europese Unie, dan zal dat gevolgen hebben voor de Rotterdamse haven. Volgens het Havenbedrijf Rotterdam gaan vooral de verladende partijen dit merken. "Als het duurder wordt om producten te exporteren dan zullen we dat in de haven merken aan minder goederen die worden verscheept en dus minder overslag."

04 februari '25 (10:04)

Havenbedrijf Rotterdam en Boskalis werken samen aan groot onderhoud Vondelingenweg

Havenbedrijf Rotterdam en Boskalis Nederland voeren binnenkort groot onderhoud uit aan de Vondelingenweg in Rotterdam. Dat is een belangrijke verbinding tussen de A15 en de haven. Door toenemende slijtage en schade aan de verhardingsconstructies van de Vondelingenweg is levensduurverlengend onderhoud (LVO) nodig. De werkzaamheden staan gepland voor de periode tussen maart en november 2025. Dat meldt Port of Rotterdam.

03 februari '25 ( 9:15)

Onderzoek naar nieuwe klanten voor lng-terminal Eemshaven

EemsEnergyTerminal, de drijvende terminal voor de import van vloeibaar gemaakt aardgas (lng) in de Groningse Eemshaven, gaat de komende tijd onderzoek doen naar interesse van nieuwe klanten om ook na 2027 in gebruik te blijven. De terminal is voor ieder de helft in handen van Gasunie en Vopak. Een definitief besluit over het operationeel houden van de terminal na 2027 wordt eind dit jaar verwacht.

31 januari '25 ( 8:24)

Iets minder brandstof gebunkerd in Rotterdam: veel vraag naar LNG

Vorig jaar heeft de zeevaart in Rotterdam iets minder brandstof gebunkerd: 9,8 miljoen ton in 2024 tegenover 9,9 miljoen ton in 2023. Daarmee was de vraag naar stookolie, gasolie en andere brandstoffen 0,9 procent lager dan in 2023. Dat meldt Port of Rotterdam.

28 januari '25 ( 8:21)

Douane vindt grote partij cocaïne in haven van Vlissingen

Maandag 27 januari 2025 heeft de douane tijdens een reguliere controle in de haven van Vlissingen 428 kilo cocaïne gevonden. De drugs zaten verstopt in een lading met fruit afkomstig uit Peru met als eindbestemming een bedrijf in Duitsland. Daarover bericht het Openbaar Ministerie.

27 januari '25 (14:03)

Voorlopig beperkte doorgang sluis Bosscherveld

Sinds maandag 13 januari 2025 werkt de sluis Bosscherveld met bloktijden. Er is voorlopig alleen tussen bepaalde tijdstippen doorgang voor schepen mogelijk. Dat meldt Rijkswaterstaat.

27 januari '25 (13:30)

Maatregelen wenselijk om veiligheid Rotterdamse haven te waarborgen

 De Rotterdamse havenmeester René de Vries wil er met een serie maatregelen voor zorgen dat het op het water in de stad veiliger wordt. Voor de eerste, een snelheidsbeperking bij de Erasmusbrug, heeft De Vries al de goedkeuring van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. De wetswijziging moet in de loop van dit jaar ingaan.

23 januari '25 (12:45)

Fors minder drugs onderschept in haven Rotterdam dan in 2023

In de Rotterdamse haven is in afgelopen jaar een kleine 26.000 kilo drugs onderschept. Dat is fors minder dan in 2023 toen ruim 45.000 kilo werd ontdekt. Dat maakte het Hit And Run Cargo-team (HARC), een samenwerkingsverband van de douane, FIOD, zeehavenpolitie en het Openbaar Ministerie, bekend.

23 januari '25 (11:13)

Nieuwe dienstenhaven in Terneuzen krijgt drijvende steigers en een overnachtingsplek

Het laatste onderdeel voor de nieuwe dienstenhaven in Terneuzen wordt via drijvende steigers binnengebracht. Het zijn de laatste loodjes, want na bijna zes jaar bouwen is de haven nu bijna klaar. Dat meldt Omroep Zeeland.