Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Personeel veerdienst Wagenborg bezorgd over inkomen

Door ANP
schedule 3 min
location_on [xx]km
Personeel veerdienst Wagenborg bezorgd over inkomen
Het personeel van Wagenborg Passagiersdiensten is bezorgd over hun inkomen, als het plan om veel veerdiensten naar Ameland te schrappen doorgaat. De circa 150 werknemers worden betaald voor het aantal uren dat zij werken. Als er vanaf 20 juni veel minder veren gaan varen, kunnen zij minder uren werken en verdienen ze veel minder. CNV Vakmensen wil garanties van Wagenborg voor de huidige arbeidsvoorwaarden, laat de bond vrijdag weten.

Wagenborg heeft het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat begin juni laten weten dat de veerdienst van en naar Ameland eenrichtingsverkeer wordt. Dat is volgens het bedrijf noodzakelijk, omdat de vaargeul naar Ameland zo dichtslibt dat vaker varen levensgevaarlijk en onverantwoord is. "We opereren al lang op de grens van het verantwoorde", stelt de rederij. Vorig najaar werd na een gesprek op het ministerie besloten dat Rijkswaterstaat de vaargeul dagelijks zou gaan baggeren, maar dat heeft niet voldoende geholpen volgens Wagenborg.

Ongelegen

CNV Vakmensen en burgemeester Leo Pieter Stoel van Ameland zien de problemen van de rederij. "Maar dit besluit komt wel heel ongelegen, zo aan het begin van het vakantieseizoen", aldus de vakbond. "Voor de werknemers is het heel vervelend dat zij de boodschap moeten overbrengen aan teleurgestelde vakantiegangers die niet aan boord kunnen." Burgemeester Stoel is bezorgd over de leefbaarheid op het eiland, aangezien veel eilanders elke dag met de veerdienst naar de vaste wal reizen voor werk of opleiding.

CNV Vakmensen wil dat de overheid snel een besluit neemt over afdoende maatregelen voor een blijvend veilige vaargeul.

17 oktober '24 (10:00)

Gestrand vrachtschip bij Maastricht ligt nog steeds vast

Ook de poging van woensdagavond om het bij Maastricht gestrande vrachtschip los te trekken, is niet gelukt. Laat in de avond is het werk gestaakt. De onderkant van het schip ligt nog steeds erg vast en het is niet gelukt er verdere beweging in te krijgen. Donderdagochtend volgt weer een poging, aldus Rijkswaterstaat. Een extra lier zal vanuit een andere hoek ook gaan meetrekken.

16 oktober '24 (19:15)

Woensdagavond nieuwe poging om schip bij Maastricht los te maken

Rijkswaterstaat gaat woensdagavond een nieuwe poging doen om het vrachtschip los te trekken dat zaterdag tegen de stuw bij Borgharen botste, zegt een woordvoerder. De eerste poging om het schip weg te halen mislukte dinsdag. Rijkswaterstaat heeft ondertussen verschillende stappen gezet om de tweede poging wel te laten slagen.

15 oktober '24 ( 9:08)

Baggerproject Lateraalkanaal op tijd afgerond

Het uitdiepen van de bodem van het Lateraalkanaal bij Linne-Buggenum is gereed. Daardoor blijft dit kanaal de komende jaren goed doorgankelijk voor de scheepvaart. Dat meldt Rijkswaterstaat.

09 oktober '24 ( 8:15)

Bedrijven Rotterdamse haven willen snellere verduurzaming

Bedrijven in de Rotterdamse haven dringen aan op "nieuwe onconventionele maatregelen" om de verduurzaming van de industrie in het havengebied te versnellen en de concurrentiekracht op niveau te houden. "Alleen zo kunnen we de klimaatdoelen halen en dreigende de-industrialisatie afwenden", waarschuwt ondernemersvereniging Deltalinqs in een brief aan de Tweede Kamer.

04 oktober '24 ( 9:00)

Workshops, tijdreis en meer bij FutureLand in herfstvakantie

Bij FutureLand, het informatiecentrum van Havenbedrijf Rotterdam op Maasvlakte 2, vinden ook tijdens de naderende herfstvakantie tal van activiteiten plaats. Van knutselworkshops tot een fossielenexpeditie. En van instappresentaties tot een reis door honderd jaar havenontwikkeling met de FutureLand Experience. Dat meldt Port of Rotterdam.

02 oktober '24 (12:15)

MSC Cruises moet reclames schrappen vanwege misleidende klimaatclaims

MSC Cruises mag in reclames geen omstreden beweringen over de duurzaamheid van cruisereizen doen. Claims dat passagiers op een verantwoorde en groene wijze kunnen cruisen, zijn volgens de Reclame Code Commissie (RCC) misleidend.

30 september '24 (15:15)

Nederland tekent voor nieuwe onderzeeboten

Nederland heeft het contract met het Franse Naval Group getekend voor de levering van vier nieuwe onderzeeboten. Die worden binnen tien jaar geleverd. Met het hele project is bijna 6 miljard euro gemoeid, waarvan ongeveer 1 miljard euro naar Nederlandse bedrijven gaat, aldus het ministerie van Defensie.

25 september '24 (10:30)

Raad van State: Amsterdam moet rondvaartbeleid aanpassen

Amsterdamse reders van rondvaartboten krijgen gelijk in hun verzet tegen het vergunningenstelsel van de gemeente. De Raad van State heeft in 28 zaken bepaald dat de wijziging van het systeem "onevenredig bezwarend" is voor met name kleine reders. De gemeente moet beter motiveren dat het stellen van een maximum aantal vergunningen voor de passagiersvaart noodzakelijk is, zo stelt de raad.

20 september '24 ( 8:45)

In Rotterdamse haven al vijfhonderdduizend containers vrijgegeven via Vertrouwensketen

Deze week is in de haven van Rotterdam de vijfhonderdduizendste importcontainer veilig en betrouwbaar digitaal vrijgegeven via de Vertrouwensketen. Een mijlpaal. Voor deze containers verstrekken rederijen geen fraudegevoelige pincodes meer. Dat meldt Port of Rotterdam.

18 september '24 (17:15)

Ook Nederlandse binnenvaartschippers vast in Oostenrijk door hoogwater

Tientallen binnenvaartschepen en riviercruiseschepen zitten vast in Oostenrijk door het hoge water in de Donau. Een deel van die rivier in Oostenrijk is afgesloten voor scheepvaart, meldt het Oostenrijkse ministerie voor Klimaatbescherming en Mobiliteit. Te hoge waterstanden kunnen voor gevaarlijke situaties zorgen in de scheepvaart, bijvoorbeeld doordat er te weinig ruimte onder bruggen blijft.