Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Aantal aanvragen saneringsregeling visserijkotters valt lager uit

Door Nationale Transportgids
schedule 8 min
location_on [xx]km
Aantal aanvragen saneringsregeling visserijkotters valt lager uit
Het aantal vissers dat daadwerkelijk heeft besloten zijn kotter te laten slopen om gebruik te kunnen maken van de saneringsregeling valt een stuk lager uit dan de 72 aanvragen die eerder zijn goedgekeurd. Uit de definitieve cijfers blijkt dat voor 54 kotters gebruik wordt gemaakt van de saneringssubsidie. Hierdoor zal de daling van de aanvoer van Noordzeevis door de Nederlandse visserijvloot vermoedelijk ook minder zijn dan is berekend. Dit meldt Rijksoverheid.

Dat valt af te leiden uit de definitieve aanvragen voor de saneringsregeling en een scenario-analyse van Wageningen Economic Research (WEcR), in opdracht van het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV). Om voor de saneringssubsidie in aanmerking te komen, hadden ondernemers tot 31 juli de tijd om de procedure te doorlopen. Een van de voorwaarden is dat zij hun schip hebben gesloopt of onklaar gemaakt. RVO controleert de komende weken of de aanvragers aan alle voorwaarden hebben voldaan.

Toekomstperspectief

De sanering van de visserijvloot is een gevolg van het vertrek van het Verenigd Koninkrijk uit de Europese Unie. Daardoor is Nederland een aanzienlijke hoeveelheid visquota kwijtgeraakt. Om de visserijvloot weer in balans te krijgen met de huidige visquota konden vissers die werden geraakt door de Brexit gebruik maken van de saneringsregeling. In totaal kwamen 146 Nederlandse visserijschepen daarvoor in aanmerking. Het overgrote deel bestaat uit kotters die op platvis, zoals tong en schol vissen.

De sector verkeert al langere tijd in economisch zwaar weer en staat bovendien voor een enorme opgave om de omslag te maken ecologisch duurzame en economische rendabele visserij. Minister Piet Adema van LNV heeft al diverse regelingen opengesteld die de sector financieel ondersteunen. Verder komen er verduurzamings- en innovatieregelingen beschikbaar en werkt de minister aan een visie op voedselwinning uit zee en grote wateren die het toekomstperspectief schetst voor de voedselwinning uit zee en grote wateren.

Scenariostudies kottervisserij

Om de sociaal-economische impact van de kottersanering in kaart te brengen, heeft WEcR diverse scenario’s onderzocht voor de visserijsector, de visketen en de visserijregio’s. Hierbij is gekeken naar de historische activiteit (2018-2021) van de 71 geregistreerde vaartuigen die op 1 april 2023 een goedgekeurde aanvraag hadden en gevarieerd met het aantal vissers dat daadwerkelijk van de regeling gebruik zou maken. Overigens is na de start van het onderzoek nog een schip in aanmerking gekomen voor de saneringssubsidie, waardoor het eindtotaal 31 juli op 72 schepen is gekomen.

Het scenario met de meeste effecten, waarbij alle 71 schepen in het onderzoek worden gesaneerd en resterende vissers hun inspanningen niet verhogen, leidt tot een afname van de visaanvoer met 63% voor tong, 62% voor schol en 29% voor kabeljauw.

Het minste effect heeft het scenario waarbij 80% van de 71 vissers wordt gesaneerd en de resterende vissers hun visserij-inspanningen verhogen. Dit leidt tot een afname van de aanvoer van 32% voor tong, 31% voor schol en 15% kabeljauw. Omdat nu blijkt dat minder schepen daadwerkelijk gebruik willen maken van de saneringsregeling dan in de scenario’s is onderzocht, zullen de gevolgen voor de aanvoer vermoedelijk kleiner zijn dan is berekend voor WEcR.

Visserijketen

Uit het onderzoek blijkt dat ook de rest van de visketen en visserijgemeenschappen gevolgen ondervinden van de afname van de aanvoer van Noordzeevis, zowel sociaal, economisch als cultureel. Demissionair minister Adema stelde onlangs al € 30 miljoen beschikbaar om de keten en gemeenschappen perspectief te bieden en zich aan te passen aan de veranderingen in de sector. Het Bestuurlijk Platform Visserij stelt in overleg met de betrokken partijen en het ministerie van LNV een Visserij ontwikkelplan op.

04 februari '25 (16:30)

Rotterdamse haven: minder overslag bij importheffingen VS

Als de Verenigde Staten besluiten importheffingen op te leggen aan de Europese Unie, dan zal dat gevolgen hebben voor de Rotterdamse haven. Volgens het Havenbedrijf Rotterdam gaan vooral de verladende partijen dit merken. "Als het duurder wordt om producten te exporteren dan zullen we dat in de haven merken aan minder goederen die worden verscheept en dus minder overslag."

04 februari '25 (10:04)

Havenbedrijf Rotterdam en Boskalis werken samen aan groot onderhoud Vondelingenweg

Havenbedrijf Rotterdam en Boskalis Nederland voeren binnenkort groot onderhoud uit aan de Vondelingenweg in Rotterdam. Dat is een belangrijke verbinding tussen de A15 en de haven. Door toenemende slijtage en schade aan de verhardingsconstructies van de Vondelingenweg is levensduurverlengend onderhoud (LVO) nodig. De werkzaamheden staan gepland voor de periode tussen maart en november 2025. Dat meldt Port of Rotterdam.

03 februari '25 ( 9:15)

Onderzoek naar nieuwe klanten voor lng-terminal Eemshaven

EemsEnergyTerminal, de drijvende terminal voor de import van vloeibaar gemaakt aardgas (lng) in de Groningse Eemshaven, gaat de komende tijd onderzoek doen naar interesse van nieuwe klanten om ook na 2027 in gebruik te blijven. De terminal is voor ieder de helft in handen van Gasunie en Vopak. Een definitief besluit over het operationeel houden van de terminal na 2027 wordt eind dit jaar verwacht.

31 januari '25 ( 8:24)

Iets minder brandstof gebunkerd in Rotterdam: veel vraag naar LNG

Vorig jaar heeft de zeevaart in Rotterdam iets minder brandstof gebunkerd: 9,8 miljoen ton in 2024 tegenover 9,9 miljoen ton in 2023. Daarmee was de vraag naar stookolie, gasolie en andere brandstoffen 0,9 procent lager dan in 2023. Dat meldt Port of Rotterdam.

28 januari '25 ( 8:21)

Douane vindt grote partij cocaïne in haven van Vlissingen

Maandag 27 januari 2025 heeft de douane tijdens een reguliere controle in de haven van Vlissingen 428 kilo cocaïne gevonden. De drugs zaten verstopt in een lading met fruit afkomstig uit Peru met als eindbestemming een bedrijf in Duitsland. Daarover bericht het Openbaar Ministerie.

27 januari '25 (14:03)

Voorlopig beperkte doorgang sluis Bosscherveld

Sinds maandag 13 januari 2025 werkt de sluis Bosscherveld met bloktijden. Er is voorlopig alleen tussen bepaalde tijdstippen doorgang voor schepen mogelijk. Dat meldt Rijkswaterstaat.

27 januari '25 (13:30)

Maatregelen wenselijk om veiligheid Rotterdamse haven te waarborgen

 De Rotterdamse havenmeester René de Vries wil er met een serie maatregelen voor zorgen dat het op het water in de stad veiliger wordt. Voor de eerste, een snelheidsbeperking bij de Erasmusbrug, heeft De Vries al de goedkeuring van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. De wetswijziging moet in de loop van dit jaar ingaan.

23 januari '25 (12:45)

Fors minder drugs onderschept in haven Rotterdam dan in 2023

In de Rotterdamse haven is in afgelopen jaar een kleine 26.000 kilo drugs onderschept. Dat is fors minder dan in 2023 toen ruim 45.000 kilo werd ontdekt. Dat maakte het Hit And Run Cargo-team (HARC), een samenwerkingsverband van de douane, FIOD, zeehavenpolitie en het Openbaar Ministerie, bekend.

23 januari '25 (11:13)

Nieuwe dienstenhaven in Terneuzen krijgt drijvende steigers en een overnachtingsplek

Het laatste onderdeel voor de nieuwe dienstenhaven in Terneuzen wordt via drijvende steigers binnengebracht. Het zijn de laatste loodjes, want na bijna zes jaar bouwen is de haven nu bijna klaar. Dat meldt Omroep Zeeland.

22 januari '25 ( 9:45)

Einde werkonderbrekingen bij containeroverslagbedrijf Rotterdam

Aan de werkonderbrekingen bij Hutchison Ports ECT Rotterdam, het grootste containeroverslagbedrijf van Europa, komt een einde. Vakbond FNV meldt dat er na een intensief onderhandelingsproces alsnog een positief cao-akkoord is bereikt voor de werknemers van het bedrijf in het Rotterdamse havengebied.