Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Minderheid gedupeerde reizigers veerdienst Holland Norway Lines valt onder garantiefonds

Door ANP
schedule 3 min
location_on [xx]km
Minderheid gedupeerde reizigers veerdienst Holland Norway Lines valt onder garantiefonds
Slechts een minderheid van de gedupeerde passagiers van Holland Norway Lines kan de kosten voor hun geboekte reis vergoed krijgen vanuit het garantiefonds SGR. Dat verwacht de curator van de failliete veerdienst, Hans Silvius. Hij is nog bezig met de volledige analyse van alle gegevens rond het bankroet van de aanbieder van ferrycruises naar Noorwegen, maar verwacht dat "slechts een beperkte groep onder SGR kan claimen".

Holland Norway Lines kwam naar eigen zeggen in de financiële problemen door het gedwongen vertrek uit de Eemshaven in Groningen, dat met veel annuleringen en extra kosten gepaard ging. Eind augustus vroeg het bedrijf uitstel van betaling aan en schrapte per direct alle afvaarten naar Noorwegen. Daarna bleek dat alleen een dochteronderneming voor pakketreizen was aangesloten bij het garantiefonds voor reisgelden van de SGR, dat bij een faillissement van een reisorganisatie hulp biedt.

Speciaal platform

Eerder werd al bekend dat ongeveer 75.000 reizigers gedupeerd zijn door het omvallen van Holland Norway Lines. De curator zet nu een speciaal platform op om alle meldingen van gedupeerde passagiers te kunnen behandelen. Op dit moment komen er zoveel e-mails binnen van mensen die een ticket bij de aanbieder van ferrycruises hadden geboekt, dat een vlotte afhandeling van hun vorderingen in de huidige opzet ondoenlijk is.

Eventuele doorstart

Silvius meldde onlangs dat meerdere partijen interesse hebben getoond in een eventuele doorstart van Holland Norway Lines. Maar zo'n nieuwe start is wel ingewikkeld, onder andere doordat er veel werkkapitaal nodig is voor bijvoorbeeld de huur van het schip, brandstof en de circa vierhonderd bemanningsleden die worden ingehuurd bij maritieme uitzendbureaus. Daardoor gaan er maanden overheen voordat de veerdienst echt wat oplevert.

05 februari '25 ( 8:15)

Deltalinqs: ondernemers Rotterdamse haven klem door stikstofuitspraken

Door recente stikstofuitspraken van de rechter is grote onzekerheid ontstaan in de haven van Rotterdam over miljarden aan investeringen in schone fabrieken en productieprocessen. Daarvoor waarschuwt Deltalinqs, de ondernemersvereniging voor bedrijven in het havengebied.

04 februari '25 (16:30)

Rotterdamse haven: minder overslag bij importheffingen VS

Als de Verenigde Staten besluiten importheffingen op te leggen aan de Europese Unie, dan zal dat gevolgen hebben voor de Rotterdamse haven. Volgens het Havenbedrijf Rotterdam gaan vooral de verladende partijen dit merken. "Als het duurder wordt om producten te exporteren dan zullen we dat in de haven merken aan minder goederen die worden verscheept en dus minder overslag."

04 februari '25 (10:04)

Havenbedrijf Rotterdam en Boskalis werken samen aan groot onderhoud Vondelingenweg

Havenbedrijf Rotterdam en Boskalis Nederland voeren binnenkort groot onderhoud uit aan de Vondelingenweg in Rotterdam. Dat is een belangrijke verbinding tussen de A15 en de haven. Door toenemende slijtage en schade aan de verhardingsconstructies van de Vondelingenweg is levensduurverlengend onderhoud (LVO) nodig. De werkzaamheden staan gepland voor de periode tussen maart en november 2025. Dat meldt Port of Rotterdam.

03 februari '25 ( 9:15)

Onderzoek naar nieuwe klanten voor lng-terminal Eemshaven

EemsEnergyTerminal, de drijvende terminal voor de import van vloeibaar gemaakt aardgas (lng) in de Groningse Eemshaven, gaat de komende tijd onderzoek doen naar interesse van nieuwe klanten om ook na 2027 in gebruik te blijven. De terminal is voor ieder de helft in handen van Gasunie en Vopak. Een definitief besluit over het operationeel houden van de terminal na 2027 wordt eind dit jaar verwacht.

31 januari '25 ( 8:24)

Iets minder brandstof gebunkerd in Rotterdam: veel vraag naar LNG

Vorig jaar heeft de zeevaart in Rotterdam iets minder brandstof gebunkerd: 9,8 miljoen ton in 2024 tegenover 9,9 miljoen ton in 2023. Daarmee was de vraag naar stookolie, gasolie en andere brandstoffen 0,9 procent lager dan in 2023. Dat meldt Port of Rotterdam.

28 januari '25 ( 8:21)

Douane vindt grote partij cocaïne in haven van Vlissingen

Maandag 27 januari 2025 heeft de douane tijdens een reguliere controle in de haven van Vlissingen 428 kilo cocaïne gevonden. De drugs zaten verstopt in een lading met fruit afkomstig uit Peru met als eindbestemming een bedrijf in Duitsland. Daarover bericht het Openbaar Ministerie.

27 januari '25 (14:03)

Voorlopig beperkte doorgang sluis Bosscherveld

Sinds maandag 13 januari 2025 werkt de sluis Bosscherveld met bloktijden. Er is voorlopig alleen tussen bepaalde tijdstippen doorgang voor schepen mogelijk. Dat meldt Rijkswaterstaat.

27 januari '25 (13:30)

Maatregelen wenselijk om veiligheid Rotterdamse haven te waarborgen

 De Rotterdamse havenmeester René de Vries wil er met een serie maatregelen voor zorgen dat het op het water in de stad veiliger wordt. Voor de eerste, een snelheidsbeperking bij de Erasmusbrug, heeft De Vries al de goedkeuring van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. De wetswijziging moet in de loop van dit jaar ingaan.

23 januari '25 (12:45)

Fors minder drugs onderschept in haven Rotterdam dan in 2023

In de Rotterdamse haven is in afgelopen jaar een kleine 26.000 kilo drugs onderschept. Dat is fors minder dan in 2023 toen ruim 45.000 kilo werd ontdekt. Dat maakte het Hit And Run Cargo-team (HARC), een samenwerkingsverband van de douane, FIOD, zeehavenpolitie en het Openbaar Ministerie, bekend.

23 januari '25 (11:13)

Nieuwe dienstenhaven in Terneuzen krijgt drijvende steigers en een overnachtingsplek

Het laatste onderdeel voor de nieuwe dienstenhaven in Terneuzen wordt via drijvende steigers binnengebracht. Het zijn de laatste loodjes, want na bijna zes jaar bouwen is de haven nu bijna klaar. Dat meldt Omroep Zeeland.