Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

In 2022 veel minder goederen uit Rusland in Nederlandse zeehavens

Door ANP
schedule 4 min
location_on [xx]km
In 2022 veel minder goederen uit Rusland in Nederlandse zeehavens
De aanvoer van goederen uit Rusland in Nederlandse zeehavens daalde vorig jaar hard. Vanuit de Verenigde Staten kwamen juist veel meer goederen Nederlandse havens binnen. Zo verdubbelde de hoeveelheid vloeibaar gemaakt aardgas (lng) uit dat land, heeft het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) becijferd.

De totale aanvoer van lng nam in 2022 met 60 procent toe tot 16 miljoen ton. Als gevolg van de oorlog in Oekraïne zijn sancties aan Rusland opgelegd. Hierdoor moesten alternatieven gevonden worden voor de aanvoer van verschillende grondstoffen uit Rusland, zoals aardgas. De gasaanvoer vanuit de VS verdubbelde mede hierdoor in het afgelopen jaar.

Extra sancties

Rusland voerde vorig jaar 32 procent minder goederen aan ten opzichte van 2021. Toch kwamen de meeste goederen die de Nederlandse haven binnenkwamen in 2022 daar wel vandaan. Met name in de eerste helft van het jaar was er nog altijd een grote goederenstroom vanuit Rusland. Na extra sancties van de Europese Unie kwam daar verandering in. In verschillende sanctiepakketten werd de invoer van steenkool en aardolie(-producten) uit Rusland naar de EU verboden.

622 miljoen ton

In het eerste kwartaal van dit jaar kwamen de meeste goederen uit de VS. Rusland stond in die periode op plaats zes van landen die goederen in onze havens lost, na het Verenigd Koninkrijk, Noorwegen, China en Brazilië.

Uit de cijfers van het CBS komt ook naar voren dat de totale aan- en afvoer van goederen in Nederlandse zeehavens vorig jaar met 1,2 procent steeg tot 622 miljoen ton. Er werd vooral meer gelost en juist minder geladen. Met name de aanvoer van zogeheten natte bulkgoederen, zoals gas en aardolie(-producten), nam toe. Veel van de aardolie en aardolieproducten waren afkomstig uit landen in het Midden-Oosten en uit Afrikaanse landen zoals Egypte en Angola.

14 januari '25 ( 9:28)

Spoorbrug over Oude Maas bij Dordrecht gestremd voor hoge schepen

De spoorbrug over de Oude Maas bij Dordrecht is van dinsdag 14 januari tot en met zondag 16 februari 2025 gestremd voor de hoge scheepvaart. Dat meldt ProRail. 

08 januari '25 (10:15)

Werkonderbrekingen bij Hutchinson Ports ECT Rotterdam wegens werk(on)zekerheid

Vakbond FNV kondigt werkonderbrekingen aan bij Hutchison Ports ECT Rotterdam, het grootste containeroverslagbedrijf van Europa. Volgens de vakbond weigert de onderneming akkoord te gaan met een werkzekerheidsgarantie voor het personeel, terwijl er de laatste jaren veel te weinig zou zijn geïnvesteerd in de locatie in het Rotterdamse havengebied.

08 januari '25 (10:14)

Van sabotage verdachte olietanker vertoonde ook verdacht gedrag boven Waddeneilanden

De olietanker Eagle S die eind vorig jaar mogelijk kabels in de Oostzee kapotmaakte, bevond zich eind 2023 ook boven de trans-Atlantische datakabel Atlantic Corssing 1 boven de Waddeneilanden. Deze kabel verbindt Nederland, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk met de Verenigde Staten. Volgens NRC was er sprake van verdachte activiteiten in de buurt, omdat de tanker ongeveer 2 uur lang heel langzaam boven de zeekabel bleef dobberen. Dit meldt NOS.

07 januari '25 ( 9:03)

Scheepvaart en wegverkeer moeten rekening houden met werkzaamheden aan Julianasluizencomplex in Gouda

Van maandag 13 januari tot en met vrijdag 17 januari 2025 voert de provincie Zuid-Holland werkzaamheden uit aan de brugdekken van het Julianasluizencomplex in Gouda. De scheepvaart en het wegverkeer ondervinden hiervan hinder. Dat meldt Gouweijsselnieuws.nl.

31 december '24 ( 9:18)

Werkzaamheden Julianasluiscomplex in Gouda veroorzaken hinder voor verkeer en scheepvaart

Van maandag 13 tot vrijdag 17 januari vinden er reparatiewerkzaamheden plaats aan het Julianasluiscomplex in Gouda. Gedurende deze periode zal de westelijke sluiskolk gesloten zijn voor scheepvaart, en wordt één van de twee rijbanen tijdelijk afgesloten. Dit meldt het AD.

27 december '24 ( 9:30)

Boskalis denkt na over splitsing als Europese MVO-regels niet veranderen

Maritiem concern Boskalis denkt na over een splitsing van de onderneming als de voorgenomen EU-regels voor maatschappelijk verantwoord ondernemen niet veranderen. Dit heeft topman Peter Berdowski gezegd in een interview in De Telegraaf.

20 december '24 ( 8:41)

In maart opening van Portlantis op Maasvlakte 2

Zaterdag 22 maart 2025 gaan de deuren van Portlantis open voor bezoekers. In dit interactieve ervaringscentrum op Maasvlakte 2 kunnen zij de Rotterdamse haven ontdekken en beleven. Portlantis biedt nieuwe perspectieven op het haven- en industriegebied van Rotterdam. Dat meldt Port of Rotterdam.

17 december '24 ( 9:39)

Pilot geeft stimulans aan circulariteit in havengebied Rotterdam

Een pilot waarbij bedrijven hun afvalstromen in kaart brachten via het Afvalprofielplatform van geoFluxus heeft de circulaire economie in het Rotterdamse havengebied naar een hoger plan getild. Dit door Havenbedrijf Rotterdam gesponsorde project heeft bedrijven geholpen om hun afvalverwerking te optimaliseren. Dat meldt Havenbedrijf Rotterdam.

16 december '24 ( 6:00)

Havenbedrijf Rotterdam: vergroening moet van bedrijven zelf komen

Het Havenbedrijf Rotterdam doet er naar eigen zeggen alles aan om CO2-reductie bij gebruikers van de haven mogelijk te maken. Maar het zijn de bedrijven zelf die de benodigde investeringen in ombouw van fabrieken en in nieuwe productiefaciliteiten moeten doen om hun uitstoot terug te dringen. Dit stelt het havenbedrijf na het verschijnen van een nieuwe studie van onderzoeksbureau CE Delft.

13 december '24 (12:11)

Kans op brandstoftekorten door gebrek aan ontgassingsinstallaties

Vanaf 2026 kunnen tekorten aan benzine, brandstoffen en chemicaliën ontstaan door een verbod op de uitstoot van gevaarlijke restgassen. Binnenvaarttankers, cruciaal voor de brandstofvoorziening, raken hierdoor deels onbruikbaar. In Nederland is er momenteel slechts één locatie voor het ontgassen van schepen, namelijk in Moerdijk. Brancheorganisatie Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN) waarschuwt dat er tussen de acht en tien installaties nodig zijn, waaronder in Amsterdam en de Rijnmond. Dit meldt het Parool.