Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Beroep klimaatzaak Shell en Milieudefensie op zijn vroegst in 2023

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 5 min
location_on [xx]km
Beroep klimaatzaak Shell en Milieudefensie op zijn vroegst in 2023
Shell en Milieudefensie staan op zijn vroegst in het voorjaar van 2023 weer tegenover elkaar in de rechtszaal. Wanneer precies, zal in november van dit jaar duidelijk worden, meldt Milieudefensie. De organisatie heeft over de planning overlegd met de advocaten van Shell en de planning voor het hoger beroep in de klimaatzaak gepubliceerd. Daaruit blijkt dat de eerste stap richting de behandeling van de zaak eind maart wordt gezet. Shell mag dan op papier uitleggen welke bezwaren het heeft tegen de uitspraak van de rechtbank.

In eerste aanleg wonnen Milieudefensie en de mede-eisers de zaak. De rechtbank in Den Haag droeg het olie- en gasbedrijf op de CO2-uitstoot die het veroorzaakt de komende jaren met 45 procent te verminderen ten opzichte van 2019. Die verlaging moet in 2030 zijn gerealiseerd. De rechter maakte daarbij een onderscheid tussen de uitstoot van Shell zelf en de uitstoot die voortkomt uit de producten die het bedrijf verkoopt. Voor de eigen uitstoot is 45 procent reductie een resultaatverplichting. Waar het gaat om de uitstoot van de klanten van Shell, bijvoorbeeld automobilisten die op benzine rijden, is het een "zwaarwegende inspanningsverplichting".

Het vonnis in de klimaatzaak was een wereldwijde primeur. De rechtbank wees in het vonnis op de grote risico's die klimaatverandering met zich meebrengt, ook voor de inwoners van Nederland. Zo kan de opwarming van de aarde het risico op overstromingen en extreem weer verhogen.

Niet effectief

Shell zelf onderschrijft de noodzaak om actie te ondernemen tegen klimaatverandering, maar het bedrijf vindt de rechtszaal daar niet de goede plek voor. Een uitspraak tegen één bedrijf is volgens CEO Ben van Beurden ook "niet effectief". Daarom ging Shell in beroep en komt de zaak voor het gerechtshof.

Volgens de planning zal Shell de zogeheten grieven tegen het eerdere vonnis uiterlijk 22 maart indienen. Milieudefensie reageert daar dan uiterlijk 18 oktober op. Dat alles gebeurt schriftelijk. Pas daarna is het tijd voor zittingen.

Uitstel

Milieudefensie was dik tevreden met de uitkomst van de zaak, maar heeft in theorie nog steeds de mogelijkheid om ook zelf beroep aan te tekenen. Bijvoorbeeld omdat de rechter niet alle eisen heeft toegewezen. Als Milieudefensie hiervoor zou kiezen, dan leidt dat wel tot verder uitstel: dan vinden de zittingsdagen waarschijnlijk pas in 2024 plaats, aldus de organisatie.

Door: ANP

05 februari '25 ( 8:15)

Deltalinqs: ondernemers Rotterdamse haven klem door stikstofuitspraken

Door recente stikstofuitspraken van de rechter is grote onzekerheid ontstaan in de haven van Rotterdam over miljarden aan investeringen in schone fabrieken en productieprocessen. Daarvoor waarschuwt Deltalinqs, de ondernemersvereniging voor bedrijven in het havengebied.

04 februari '25 (16:30)

Rotterdamse haven: minder overslag bij importheffingen VS

Als de Verenigde Staten besluiten importheffingen op te leggen aan de Europese Unie, dan zal dat gevolgen hebben voor de Rotterdamse haven. Volgens het Havenbedrijf Rotterdam gaan vooral de verladende partijen dit merken. "Als het duurder wordt om producten te exporteren dan zullen we dat in de haven merken aan minder goederen die worden verscheept en dus minder overslag."

04 februari '25 (10:04)

Havenbedrijf Rotterdam en Boskalis werken samen aan groot onderhoud Vondelingenweg

Havenbedrijf Rotterdam en Boskalis Nederland voeren binnenkort groot onderhoud uit aan de Vondelingenweg in Rotterdam. Dat is een belangrijke verbinding tussen de A15 en de haven. Door toenemende slijtage en schade aan de verhardingsconstructies van de Vondelingenweg is levensduurverlengend onderhoud (LVO) nodig. De werkzaamheden staan gepland voor de periode tussen maart en november 2025. Dat meldt Port of Rotterdam.

03 februari '25 ( 9:15)

Onderzoek naar nieuwe klanten voor lng-terminal Eemshaven

EemsEnergyTerminal, de drijvende terminal voor de import van vloeibaar gemaakt aardgas (lng) in de Groningse Eemshaven, gaat de komende tijd onderzoek doen naar interesse van nieuwe klanten om ook na 2027 in gebruik te blijven. De terminal is voor ieder de helft in handen van Gasunie en Vopak. Een definitief besluit over het operationeel houden van de terminal na 2027 wordt eind dit jaar verwacht.

31 januari '25 ( 8:24)

Iets minder brandstof gebunkerd in Rotterdam: veel vraag naar LNG

Vorig jaar heeft de zeevaart in Rotterdam iets minder brandstof gebunkerd: 9,8 miljoen ton in 2024 tegenover 9,9 miljoen ton in 2023. Daarmee was de vraag naar stookolie, gasolie en andere brandstoffen 0,9 procent lager dan in 2023. Dat meldt Port of Rotterdam.

28 januari '25 ( 8:21)

Douane vindt grote partij cocaïne in haven van Vlissingen

Maandag 27 januari 2025 heeft de douane tijdens een reguliere controle in de haven van Vlissingen 428 kilo cocaïne gevonden. De drugs zaten verstopt in een lading met fruit afkomstig uit Peru met als eindbestemming een bedrijf in Duitsland. Daarover bericht het Openbaar Ministerie.

27 januari '25 (14:03)

Voorlopig beperkte doorgang sluis Bosscherveld

Sinds maandag 13 januari 2025 werkt de sluis Bosscherveld met bloktijden. Er is voorlopig alleen tussen bepaalde tijdstippen doorgang voor schepen mogelijk. Dat meldt Rijkswaterstaat.

27 januari '25 (13:30)

Maatregelen wenselijk om veiligheid Rotterdamse haven te waarborgen

 De Rotterdamse havenmeester René de Vries wil er met een serie maatregelen voor zorgen dat het op het water in de stad veiliger wordt. Voor de eerste, een snelheidsbeperking bij de Erasmusbrug, heeft De Vries al de goedkeuring van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. De wetswijziging moet in de loop van dit jaar ingaan.

23 januari '25 (12:45)

Fors minder drugs onderschept in haven Rotterdam dan in 2023

In de Rotterdamse haven is in afgelopen jaar een kleine 26.000 kilo drugs onderschept. Dat is fors minder dan in 2023 toen ruim 45.000 kilo werd ontdekt. Dat maakte het Hit And Run Cargo-team (HARC), een samenwerkingsverband van de douane, FIOD, zeehavenpolitie en het Openbaar Ministerie, bekend.

23 januari '25 (11:13)

Nieuwe dienstenhaven in Terneuzen krijgt drijvende steigers en een overnachtingsplek

Het laatste onderdeel voor de nieuwe dienstenhaven in Terneuzen wordt via drijvende steigers binnengebracht. Het zijn de laatste loodjes, want na bijna zes jaar bouwen is de haven nu bijna klaar. Dat meldt Omroep Zeeland.