Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Beroep klimaatzaak Shell en Milieudefensie op zijn vroegst in 2023

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 5 min
location_on [xx]km
Beroep klimaatzaak Shell en Milieudefensie op zijn vroegst in 2023
Shell en Milieudefensie staan op zijn vroegst in het voorjaar van 2023 weer tegenover elkaar in de rechtszaal. Wanneer precies, zal in november van dit jaar duidelijk worden, meldt Milieudefensie. De organisatie heeft over de planning overlegd met de advocaten van Shell en de planning voor het hoger beroep in de klimaatzaak gepubliceerd. Daaruit blijkt dat de eerste stap richting de behandeling van de zaak eind maart wordt gezet. Shell mag dan op papier uitleggen welke bezwaren het heeft tegen de uitspraak van de rechtbank.

In eerste aanleg wonnen Milieudefensie en de mede-eisers de zaak. De rechtbank in Den Haag droeg het olie- en gasbedrijf op de CO2-uitstoot die het veroorzaakt de komende jaren met 45 procent te verminderen ten opzichte van 2019. Die verlaging moet in 2030 zijn gerealiseerd. De rechter maakte daarbij een onderscheid tussen de uitstoot van Shell zelf en de uitstoot die voortkomt uit de producten die het bedrijf verkoopt. Voor de eigen uitstoot is 45 procent reductie een resultaatverplichting. Waar het gaat om de uitstoot van de klanten van Shell, bijvoorbeeld automobilisten die op benzine rijden, is het een "zwaarwegende inspanningsverplichting".

Het vonnis in de klimaatzaak was een wereldwijde primeur. De rechtbank wees in het vonnis op de grote risico's die klimaatverandering met zich meebrengt, ook voor de inwoners van Nederland. Zo kan de opwarming van de aarde het risico op overstromingen en extreem weer verhogen.

Niet effectief

Shell zelf onderschrijft de noodzaak om actie te ondernemen tegen klimaatverandering, maar het bedrijf vindt de rechtszaal daar niet de goede plek voor. Een uitspraak tegen één bedrijf is volgens CEO Ben van Beurden ook "niet effectief". Daarom ging Shell in beroep en komt de zaak voor het gerechtshof.

Volgens de planning zal Shell de zogeheten grieven tegen het eerdere vonnis uiterlijk 22 maart indienen. Milieudefensie reageert daar dan uiterlijk 18 oktober op. Dat alles gebeurt schriftelijk. Pas daarna is het tijd voor zittingen.

Uitstel

Milieudefensie was dik tevreden met de uitkomst van de zaak, maar heeft in theorie nog steeds de mogelijkheid om ook zelf beroep aan te tekenen. Bijvoorbeeld omdat de rechter niet alle eisen heeft toegewezen. Als Milieudefensie hiervoor zou kiezen, dan leidt dat wel tot verder uitstel: dan vinden de zittingsdagen waarschijnlijk pas in 2024 plaats, aldus de organisatie.

Door: ANP

12 maart '25 ( 9:46)

Nederlands marineschip schiet voor het eerst een kruisraket af

Een Nederlands marineschip heeft voor het eerst een kruisraket afgevuurd. Het luchtverdedigings- en commandofregat Zr. Ms. De Ruyter lanceerde voor de Amerikaanse oostkust nabij Norfolk een Tomahawk-raket.

11 maart '25 (14:08)

Boete en werkstraf na botsing rondvaartboot en watertaxi Rotterdam

De rechtbank in Rotterdam heeft dinsdag een werkstraf en een boete opgelegd aan de schippers van een rondvaartboot en een watertaxi die op de Nieuwe Maas in Rotterdam tegen elkaar aan zijn gevaren. De schipper van de watertaxi kreeg een werkstraf van tachtig uur, waarvan de helft voorwaardelijk. De bestuurder van de rondvaartboot kreeg een boete van 500 euro. Beide straffen vallen lager uit dan de eis van het Openbaar Ministerie.

11 maart '25 ( 9:24)

Boskalis krijgt opdracht voor berging lekkende tanker

Maritiem dienstverlener Boskalis heeft opdracht gekregen voor de berging van de Stena Immaculate, de lekkende tanker met kerosine voor de kust van het Britse Hull, heeft een woordvoerder gezegd. "We zijn volop aan het mobiliseren", aldus de zegsman.

11 maart '25 ( 8:20)

Startschot nieuwbouw Wilhelminakanaal Sluis II

Minister Barry Madlener van Infrastructuur en Waterstaat bracht afgelopen week een werkbezoek aan Tilburg. Samen met gedeputeerde Smeulders van de provincie Noord-Brabant en wethouder Grashoff van de gemeente Tilburg ondertekende hij de bestuursovereenkomst van het project Wilhelminakanaal Sluis II. Daarover bericht de provincie Noord-Brabant.

07 maart '25 ( 8:59)

Centrumgebied van Amsterdam wordt uitstootvrije zone voor pleziervaartuigen

Per 1 april 2025 is het centrumgebied van Amsterdam een uitstootvrije zone voor pleziervaartuigen. Men mag er varen op spierkracht, elektriciteit of waterstof. Er gelden overgangsregelingen voor booteigenaren. De uitstootvrije zone is het centrumgebied van Amsterdam inclusief de Singelgracht. Doorgaande vaarroutes vallen buiten de uitstootvrije zone. Hier mag men ook varen als de boot niet uitstootvrij is. Daarover bericht de gemeente Amsterdam.

05 maart '25 (12:15)

Ook Rotterdamse terminals ECT naar BlackRock na Panama-deal

Het in Hongkong gevestigde conglomeraat CK Hutchison verkoopt ook de containerterminals in Rotterdam van ECT en andere havenactiviteiten buiten China. Dat maakte het bedrijf gelijktijdig bekend met de aankondiging van een deal rond de havens bij het Panamakanaal.

26 februari '25 (16:00)

Havenondernemers dringen aan op snelle invoering industrieplannen

Bedrijven in de Rotterdamse haven dringen aan op het snel invoeren van de industrieplannen die de Europese Commissie heeft aangekondigd. De havenondernemers, verenigd in ondernemersorganisatie Deltalinqs, zeggen dat de plannen er goed uitzien om de Europese en Nederlandse industrie "weer op voorsprong te zetten".

21 februari '25 (14:45)

Handelsoorlog is sowieso nadeling voor haven Rotterdam, stelt topman Havenbedrijf Rotterdam

Als de dreiging met importheffingen door de Amerikaanse president Donald Trump uitmondt in een handelsoorlog, is dat sowieso nadelig voor de haven van Rotterdam. Handelsbarrières zijn slecht voor de wereldeconomie en benadelen daarmee ook de grootste zeehaven van Europa, zei topman Boudewijn Siemons van het Havenbedrijf Rotterdam in een toelichting op de jaarcijfers.

21 februari '25 (13:30)

Havenbedrijf Rotterdam denkt nadrukkelijker aan weerbaarheid

De haven van Rotterdam werkt de komende jaren nadrukkelijker aan weerbaarheid van handelsstromen in Noordwest-Europa. Door handelsspanningen dreigt de wereld uiteen te vallen in verschillende machtsblokken. In zijn strategie voor de komende vier jaar zoekt het Havenbedrijf Rotterdam daarom naar manieren om vervoersstromen minder kwetsbaar te maken, zegt topman Boudewijn Siemons.

21 februari '25 (10:45)

Overslag Rotterdamse haven gedaald door tanende vraag naar kolen

Via de haven in Rotterdam zijn vorig jaar opnieuw minder goederen vervoerd. De overslag daalde in 2024 met 0,7 procent. Dat kwam vooral doordat er minder kolen en ruwe aardolie via de grootste zeehaven van Europa werd verscheept.