Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Nederlandse vakbonden niet gerust op massaontslag bij P&O Ferries

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 5 min
location_on [xx]km
Nederlandse vakbonden niet gerust op massa-ontslag bij P&O Ferries
Het massa-ontslag bij de Britse veerbootmaatschapij P&O Ferries zorgt voor veel boze reacties. Vanuit de Britse overheid is gezegd dat het onaanvaardbaar is dat er per direct 800 zeevarenden op straat zijn gezet. Die wil het bedrijf, dat ook van de Rotterdamse haven naar Hull vaart, vervangen door goedkope uitzendkrachten. Vakbonden in Nederland zijn niet gerust op de situatie. Intussen weigert het ontslagen personeel van boord te gaan, wordt er in Verenigd Koninkrijk al met juridische stappen gedreigd en liggen alle veerdiensten stil.

Een woordvoerder van de Britse premier Boris Johnson heeft gezegd dat de manier waarop P&O Ferries te werk is gegaan in de communicatie niet kan. Nederlandse vakbondsbestuurders van FNV en Nautilus hebben begrepen dat de vervangende krachten al klaarstonden om aan boord te gaan toen P&O bekendmaakte honderden mensen te ontslaan.

Marcel van Dam van Nautilus legt uit dat het bedrijf nu Britse zeevarenden ontslaat die werkten onder een Jersey-contract. In Nederland zou wat P&O heeft gedaan volgens hem helemaal niet mogen, temeer omdat vooraf geen vakbonden zijn geraadpleegd. In Rotterdam ligt momenteel het P&O-schip Pride of Rotterdam aan de kade. De bemanning daar leeft volgens Van Dam nu vooral mee met de Britse collega's.

130 Nederlandse personeelsleden

Het bedrijf heeft aangegeven dat de 2200 andere personeelsleden niet hoeven te vrezen voor hun baan. Dat zou dus ook gelden voor de 130 Nederlandse zeevarenden en de 150 havenwerkers en kantoorwerknemers in Nederland. Maar Van Dam weet niet wat die geruststellende woorden van P&O waard zijn.

FNV-bestuurder Niek Stam vindt de uitleg van P&O "lariekoek" en hij spreekt van een "asociale en onmenselijke boodschap". Volgens Stam is er al jaren sprake van mismanagement bij P&O. Vorig jaar werd meer dan 100 miljoen euro verlies geleden. De FNV'er is bang dat de huidige ingreep niet voldoende zal zijn om het tij bij het bedrijf te keren.

Ondernemersvereniging voor handel en logistiek evofenedex vreest de gevolgen van het abrupte stoppen met de veerdiensten. Dit zou zorgen voor grote ontregeling van het transport van en naar de Britse eilanden. Hierdoor is er kans op congestie en langere wachttijden bij de ferryterminals, waarschuwt de organisatie.

Stena Line

Branchegenoot Stena Line laat al weten dat er momenteel veel meer vraag is naar zijn afvaarten. Als alternatief kunnen vrachtwagenchauffeurs ook kiezen voor DFDS, die vanuit IJmuiden naar Newcastle vaart. Een andere optie is om naar het Franse Calais te gaan en daar een trein of ferry te nemen naar de overkant.

Door: ANP

17 oktober '24 (10:00)

Gestrand vrachtschip bij Maastricht ligt nog steeds vast

Ook de poging van woensdagavond om het bij Maastricht gestrande vrachtschip los te trekken, is niet gelukt. Laat in de avond is het werk gestaakt. De onderkant van het schip ligt nog steeds erg vast en het is niet gelukt er verdere beweging in te krijgen. Donderdagochtend volgt weer een poging, aldus Rijkswaterstaat. Een extra lier zal vanuit een andere hoek ook gaan meetrekken.

16 oktober '24 (19:15)

Woensdagavond nieuwe poging om schip bij Maastricht los te maken

Rijkswaterstaat gaat woensdagavond een nieuwe poging doen om het vrachtschip los te trekken dat zaterdag tegen de stuw bij Borgharen botste, zegt een woordvoerder. De eerste poging om het schip weg te halen mislukte dinsdag. Rijkswaterstaat heeft ondertussen verschillende stappen gezet om de tweede poging wel te laten slagen.

15 oktober '24 ( 9:08)

Baggerproject Lateraalkanaal op tijd afgerond

Het uitdiepen van de bodem van het Lateraalkanaal bij Linne-Buggenum is gereed. Daardoor blijft dit kanaal de komende jaren goed doorgankelijk voor de scheepvaart. Dat meldt Rijkswaterstaat.

09 oktober '24 ( 8:15)

Bedrijven Rotterdamse haven willen snellere verduurzaming

Bedrijven in de Rotterdamse haven dringen aan op "nieuwe onconventionele maatregelen" om de verduurzaming van de industrie in het havengebied te versnellen en de concurrentiekracht op niveau te houden. "Alleen zo kunnen we de klimaatdoelen halen en dreigende de-industrialisatie afwenden", waarschuwt ondernemersvereniging Deltalinqs in een brief aan de Tweede Kamer.

04 oktober '24 ( 9:00)

Workshops, tijdreis en meer bij FutureLand in herfstvakantie

Bij FutureLand, het informatiecentrum van Havenbedrijf Rotterdam op Maasvlakte 2, vinden ook tijdens de naderende herfstvakantie tal van activiteiten plaats. Van knutselworkshops tot een fossielenexpeditie. En van instappresentaties tot een reis door honderd jaar havenontwikkeling met de FutureLand Experience. Dat meldt Port of Rotterdam.

02 oktober '24 (12:15)

MSC Cruises moet reclames schrappen vanwege misleidende klimaatclaims

MSC Cruises mag in reclames geen omstreden beweringen over de duurzaamheid van cruisereizen doen. Claims dat passagiers op een verantwoorde en groene wijze kunnen cruisen, zijn volgens de Reclame Code Commissie (RCC) misleidend.

30 september '24 (15:15)

Nederland tekent voor nieuwe onderzeeboten

Nederland heeft het contract met het Franse Naval Group getekend voor de levering van vier nieuwe onderzeeboten. Die worden binnen tien jaar geleverd. Met het hele project is bijna 6 miljard euro gemoeid, waarvan ongeveer 1 miljard euro naar Nederlandse bedrijven gaat, aldus het ministerie van Defensie.

25 september '24 (10:30)

Raad van State: Amsterdam moet rondvaartbeleid aanpassen

Amsterdamse reders van rondvaartboten krijgen gelijk in hun verzet tegen het vergunningenstelsel van de gemeente. De Raad van State heeft in 28 zaken bepaald dat de wijziging van het systeem "onevenredig bezwarend" is voor met name kleine reders. De gemeente moet beter motiveren dat het stellen van een maximum aantal vergunningen voor de passagiersvaart noodzakelijk is, zo stelt de raad.

20 september '24 ( 8:45)

In Rotterdamse haven al vijfhonderdduizend containers vrijgegeven via Vertrouwensketen

Deze week is in de haven van Rotterdam de vijfhonderdduizendste importcontainer veilig en betrouwbaar digitaal vrijgegeven via de Vertrouwensketen. Een mijlpaal. Voor deze containers verstrekken rederijen geen fraudegevoelige pincodes meer. Dat meldt Port of Rotterdam.

18 september '24 (17:15)

Ook Nederlandse binnenvaartschippers vast in Oostenrijk door hoogwater

Tientallen binnenvaartschepen en riviercruiseschepen zitten vast in Oostenrijk door het hoge water in de Donau. Een deel van die rivier in Oostenrijk is afgesloten voor scheepvaart, meldt het Oostenrijkse ministerie voor Klimaatbescherming en Mobiliteit. Te hoge waterstanden kunnen voor gevaarlijke situaties zorgen in de scheepvaart, bijvoorbeeld doordat er te weinig ruimte onder bruggen blijft.