Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Zorgen in de Rotterdamse haven over personeelstekorten

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 5 min
location_on [xx]km
Zorgen in de Rotterdamse haven over personeelstekorten
Bedrijven in de haven van Rotterdam maken zich grote zorgen over personeelstekorten. Er is bijvoorbeeld een gebrek aan technisch personeel om de energietransitie in goede banen te leiden, stelt voorzitter Victor van der Chijs van Deltalinqs, de ondernemersvereniging voor bedrijven in het havengebied. Hij geeft ook aan dat de haven vatbaar is voor verstoringen door het personeelsgebrek.

Van der Chijs wijst onder meer op grote onderhoudsprojecten. "Deze vragen gedurende het project enorm veel extra mensen en bedrijven die dat onderhoud plegen hebben grote moeite om personeel te vinden. Het is niet ondenkbaar dat fabrieken stilgelegd worden omdat er te weinig personeel is voor groot onderhoud."

Maar ook tekorten aan vrachtwagenchauffeurs kunnen voor problemen zorgen. "Rotterdam is logistiek geperfectioneerd, met strakke schema's voor vrachtwagens en schepen. Door het tekort aan truckers kan de boel bij containerterminals vastlopen, waardoor containers opstapelen. Om dat op te lossen heb je dan weer meer kraanoperators nodig. Het is een soort domino-effect."

Uitstroom

Volgens de meest recente cijfers zijn er zeker 8000 vacatures in de haven, maar dat zullen er volgens Van der Chijs waarschijnlijk wel veel meer zijn. Door de vergrijzing is er uitstroom. Daar staat een beperkte instroom van nieuwe werknemers tegenover, mede omdat weinig jongeren kiezen voor een technische studie. Daarnaast is er door grote personeelstekorten elders in Europa minder instroom van mensen buiten Nederland.

Van der Chijs geeft aan dat het personeelstekort bovenop de grote drukte komt. "De haven draait op volle toeren na corona. Er is veel inhaalvraag. Het is nu al superdruk en alle hens aan dek om alles rond te krijgen."

De voorzitter van Deltalinqs, dat ruim zevenhonderd bedrijven vertegenwoordigt, weet dat er vooral grote vraag is naar elektrotechnisch personeel door de aanleg van nieuwe infrastructuur en installaties voor de energietransitie. "We kijken daarom samen met scholen en overheid naar manieren om jongeren vaker voor een technische opleiding te laten kiezen." Maar er wordt ook ingezet op meer bij- of omscholing en het aantrekken van technisch personeel elders uit de wereld, aldus Van der Chijs. "We moeten breder zoeken. Niet alleen in Europa, maar ook in andere werelddelen."

Door: ANP

17 oktober '24 (10:00)

Gestrand vrachtschip bij Maastricht ligt nog steeds vast

Ook de poging van woensdagavond om het bij Maastricht gestrande vrachtschip los te trekken, is niet gelukt. Laat in de avond is het werk gestaakt. De onderkant van het schip ligt nog steeds erg vast en het is niet gelukt er verdere beweging in te krijgen. Donderdagochtend volgt weer een poging, aldus Rijkswaterstaat. Een extra lier zal vanuit een andere hoek ook gaan meetrekken.

16 oktober '24 (19:15)

Woensdagavond nieuwe poging om schip bij Maastricht los te maken

Rijkswaterstaat gaat woensdagavond een nieuwe poging doen om het vrachtschip los te trekken dat zaterdag tegen de stuw bij Borgharen botste, zegt een woordvoerder. De eerste poging om het schip weg te halen mislukte dinsdag. Rijkswaterstaat heeft ondertussen verschillende stappen gezet om de tweede poging wel te laten slagen.

15 oktober '24 ( 9:08)

Baggerproject Lateraalkanaal op tijd afgerond

Het uitdiepen van de bodem van het Lateraalkanaal bij Linne-Buggenum is gereed. Daardoor blijft dit kanaal de komende jaren goed doorgankelijk voor de scheepvaart. Dat meldt Rijkswaterstaat.

09 oktober '24 ( 8:15)

Bedrijven Rotterdamse haven willen snellere verduurzaming

Bedrijven in de Rotterdamse haven dringen aan op "nieuwe onconventionele maatregelen" om de verduurzaming van de industrie in het havengebied te versnellen en de concurrentiekracht op niveau te houden. "Alleen zo kunnen we de klimaatdoelen halen en dreigende de-industrialisatie afwenden", waarschuwt ondernemersvereniging Deltalinqs in een brief aan de Tweede Kamer.

04 oktober '24 ( 9:00)

Workshops, tijdreis en meer bij FutureLand in herfstvakantie

Bij FutureLand, het informatiecentrum van Havenbedrijf Rotterdam op Maasvlakte 2, vinden ook tijdens de naderende herfstvakantie tal van activiteiten plaats. Van knutselworkshops tot een fossielenexpeditie. En van instappresentaties tot een reis door honderd jaar havenontwikkeling met de FutureLand Experience. Dat meldt Port of Rotterdam.

02 oktober '24 (12:15)

MSC Cruises moet reclames schrappen vanwege misleidende klimaatclaims

MSC Cruises mag in reclames geen omstreden beweringen over de duurzaamheid van cruisereizen doen. Claims dat passagiers op een verantwoorde en groene wijze kunnen cruisen, zijn volgens de Reclame Code Commissie (RCC) misleidend.

30 september '24 (15:15)

Nederland tekent voor nieuwe onderzeeboten

Nederland heeft het contract met het Franse Naval Group getekend voor de levering van vier nieuwe onderzeeboten. Die worden binnen tien jaar geleverd. Met het hele project is bijna 6 miljard euro gemoeid, waarvan ongeveer 1 miljard euro naar Nederlandse bedrijven gaat, aldus het ministerie van Defensie.

25 september '24 (10:30)

Raad van State: Amsterdam moet rondvaartbeleid aanpassen

Amsterdamse reders van rondvaartboten krijgen gelijk in hun verzet tegen het vergunningenstelsel van de gemeente. De Raad van State heeft in 28 zaken bepaald dat de wijziging van het systeem "onevenredig bezwarend" is voor met name kleine reders. De gemeente moet beter motiveren dat het stellen van een maximum aantal vergunningen voor de passagiersvaart noodzakelijk is, zo stelt de raad.

20 september '24 ( 8:45)

In Rotterdamse haven al vijfhonderdduizend containers vrijgegeven via Vertrouwensketen

Deze week is in de haven van Rotterdam de vijfhonderdduizendste importcontainer veilig en betrouwbaar digitaal vrijgegeven via de Vertrouwensketen. Een mijlpaal. Voor deze containers verstrekken rederijen geen fraudegevoelige pincodes meer. Dat meldt Port of Rotterdam.

18 september '24 (17:15)

Ook Nederlandse binnenvaartschippers vast in Oostenrijk door hoogwater

Tientallen binnenvaartschepen en riviercruiseschepen zitten vast in Oostenrijk door het hoge water in de Donau. Een deel van die rivier in Oostenrijk is afgesloten voor scheepvaart, meldt het Oostenrijkse ministerie voor Klimaatbescherming en Mobiliteit. Te hoge waterstanden kunnen voor gevaarlijke situaties zorgen in de scheepvaart, bijvoorbeeld doordat er te weinig ruimte onder bruggen blijft.