Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Ondanks flinke brand bij haven Mannheim waterkwaliteit Rijn niet in gevaar

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 4 min
location_on [xx]km
Ondanks flinke brand bij haven Mannheim waterkwaliteit Rijn niet in gevaar
In de haven van Mannheim (Duitsland) staat sinds dinsdagmiddag een container met 21,5 ton natriumhydrosulfiet in brand. De brand is door zelfontsteking ontstaan en ging gepaard met een flinke rookontwikkeling waardoor zeventien mensen ademhalingsproblemen kregen, waaronder zestien politieagenten en een kraanmachinist. De stof die het ongeval heeft veroorzaakt wordt als bleekmiddel in de textielindustrie gebruikt en is erg reactief. Dat meldt ANP Expert Support. 

De waterkwaliteit van de Rijn is vooralsnog niet in gevaar. De drinkwaterbedrijven werden woensdagmiddag geïnformeerd via het internationale waarschuwings- en alarmplan (IWAP) van de internationale Rijncommissie. Wel werd in de afvalwaterzuivering van Mannheim aanwijzingen gevonden voor de aanwezigheid van deze stoffen.

Zwaveldioxide 

Bij verbranding komt voornamelijk zwavel en zwaveldioxide vrij. Deze laatste stof is erg irriterend en kan ademhalingsproblemen veroorzaken. De container met de bijna 200 vaten had als bestemming Turkije, verklaarde BASF. BASF heeft vooralsnog geen verklaring voor hoe het tot dit ongeluk kon komen.

Blusboot 

De brand is op dinsdag ontstaan en de brandweer heeft de container nog niet kunnen openen. Door de container te koelen hoopt men de temperatuur tot 50 graden te verminderen alvorens men de container kan openen. Dit doet men met een blusboot water uit het havenbekken te pompen. Men houdt er rekening mee dat dit nog enkele dagen kan duren.

IWAP-melding 

De drinkwaterbedrijven zijn tevreden over de tijdige melding van het incident via het IWAP, ook als de waterkwaliteit van de Rijn niet direct in gevaar is. Vorig jaar zagen we dat bij grote incidenten, zoals bij de explosie bij Currenta in Leverkusen en de nasleep daarvan, er door de lokale autoriteiten geen IWAP-melding werd gedaan. Dan ben je erg afhankelijk van mediaberichten om een inschatting te maken van de risico’s voor onze waterinname uit de Rijn. Nu kunnen we de mogelijke impact veel beter en, nog belangrijker, tijdig inschatten.

Door: Nationale Transportgids 

05 februari '25 ( 8:15)

Deltalinqs: ondernemers Rotterdamse haven klem door stikstofuitspraken

Door recente stikstofuitspraken van de rechter is grote onzekerheid ontstaan in de haven van Rotterdam over miljarden aan investeringen in schone fabrieken en productieprocessen. Daarvoor waarschuwt Deltalinqs, de ondernemersvereniging voor bedrijven in het havengebied.

04 februari '25 (16:30)

Rotterdamse haven: minder overslag bij importheffingen VS

Als de Verenigde Staten besluiten importheffingen op te leggen aan de Europese Unie, dan zal dat gevolgen hebben voor de Rotterdamse haven. Volgens het Havenbedrijf Rotterdam gaan vooral de verladende partijen dit merken. "Als het duurder wordt om producten te exporteren dan zullen we dat in de haven merken aan minder goederen die worden verscheept en dus minder overslag."

04 februari '25 (10:04)

Havenbedrijf Rotterdam en Boskalis werken samen aan groot onderhoud Vondelingenweg

Havenbedrijf Rotterdam en Boskalis Nederland voeren binnenkort groot onderhoud uit aan de Vondelingenweg in Rotterdam. Dat is een belangrijke verbinding tussen de A15 en de haven. Door toenemende slijtage en schade aan de verhardingsconstructies van de Vondelingenweg is levensduurverlengend onderhoud (LVO) nodig. De werkzaamheden staan gepland voor de periode tussen maart en november 2025. Dat meldt Port of Rotterdam.

03 februari '25 ( 9:15)

Onderzoek naar nieuwe klanten voor lng-terminal Eemshaven

EemsEnergyTerminal, de drijvende terminal voor de import van vloeibaar gemaakt aardgas (lng) in de Groningse Eemshaven, gaat de komende tijd onderzoek doen naar interesse van nieuwe klanten om ook na 2027 in gebruik te blijven. De terminal is voor ieder de helft in handen van Gasunie en Vopak. Een definitief besluit over het operationeel houden van de terminal na 2027 wordt eind dit jaar verwacht.

31 januari '25 ( 8:24)

Iets minder brandstof gebunkerd in Rotterdam: veel vraag naar LNG

Vorig jaar heeft de zeevaart in Rotterdam iets minder brandstof gebunkerd: 9,8 miljoen ton in 2024 tegenover 9,9 miljoen ton in 2023. Daarmee was de vraag naar stookolie, gasolie en andere brandstoffen 0,9 procent lager dan in 2023. Dat meldt Port of Rotterdam.

28 januari '25 ( 8:21)

Douane vindt grote partij cocaïne in haven van Vlissingen

Maandag 27 januari 2025 heeft de douane tijdens een reguliere controle in de haven van Vlissingen 428 kilo cocaïne gevonden. De drugs zaten verstopt in een lading met fruit afkomstig uit Peru met als eindbestemming een bedrijf in Duitsland. Daarover bericht het Openbaar Ministerie.

27 januari '25 (14:03)

Voorlopig beperkte doorgang sluis Bosscherveld

Sinds maandag 13 januari 2025 werkt de sluis Bosscherveld met bloktijden. Er is voorlopig alleen tussen bepaalde tijdstippen doorgang voor schepen mogelijk. Dat meldt Rijkswaterstaat.

27 januari '25 (13:30)

Maatregelen wenselijk om veiligheid Rotterdamse haven te waarborgen

 De Rotterdamse havenmeester René de Vries wil er met een serie maatregelen voor zorgen dat het op het water in de stad veiliger wordt. Voor de eerste, een snelheidsbeperking bij de Erasmusbrug, heeft De Vries al de goedkeuring van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. De wetswijziging moet in de loop van dit jaar ingaan.

23 januari '25 (12:45)

Fors minder drugs onderschept in haven Rotterdam dan in 2023

In de Rotterdamse haven is in afgelopen jaar een kleine 26.000 kilo drugs onderschept. Dat is fors minder dan in 2023 toen ruim 45.000 kilo werd ontdekt. Dat maakte het Hit And Run Cargo-team (HARC), een samenwerkingsverband van de douane, FIOD, zeehavenpolitie en het Openbaar Ministerie, bekend.

23 januari '25 (11:13)

Nieuwe dienstenhaven in Terneuzen krijgt drijvende steigers en een overnachtingsplek

Het laatste onderdeel voor de nieuwe dienstenhaven in Terneuzen wordt via drijvende steigers binnengebracht. Het zijn de laatste loodjes, want na bijna zes jaar bouwen is de haven nu bijna klaar. Dat meldt Omroep Zeeland.