Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Rijkswaterstaat verwacht bouw nooddam Maastricht vanavond af te ronden

Door ANP
schedule 3 min
location_on [xx]km
Rijkswaterstaat verwacht bouw nooddam Maastricht vanavond af te ronden
Rijkswaterstaat (RWS) verwacht de bouw van een nooddam aan de Stuwweg in Maastricht aan het einde van de dag af te kunnen ronden. De dam in een waterloop bij de Maas in het Bosscherveld kan dan gesloten worden. Dat heeft RWS maandagochtend bekendgemaakt. De nooddam moet de stroming uit de waterloop halen. Een klein eindje stroomafwaarts brak vorige week woensdag een overlaat, waardoor een woonboot op drift raakte en tegen een brug botste. Sindsdien staat die brug op instorten en is afgesloten.

Een overlaat is een waterkering, die het mogelijk maakt dat erg hoog water over de rand weg kan stromen naar een groen achtergebied, zoals in het Maastrichtse Bosscherveld. Een soort overloopgebied, waarin een geul is gegraven die weer uitmondt in de Maas. Deze overlaat was door het woest stromende water van de afgelopen week echter voor twee derde deel weggeslagen.

Chinookhelikopters

Afgelopen weekend hebben Chinookhelikopters van Defensie het gat in de overlaat grotendeels opgevuld met zware stenen. Daardoor nam de stroomsnelheid van het water af. Zodra de nooddam gesloten is, wordt gewerkt aan het definitief herstel van de overlaat, aldus Rijkswaterstaat.

Vaarverbod

De aannemer werkt samen met Defensie aan twee oevers van het kanaaltje aan de opbouw van de nooddam. Op die manier groeien de twee damdelen van gestapelde keien als het ware naar elkaar toe en bereiken elkaar volgen RWS aan het eind van maandagmiddag. Materieel en stenen worden met een ponton van Defensie over de Maas aangevoerd. Om die reden geldt een vaarverbod op de Maas tussen Limmel en Ternaaien.

Aan de Stuwweg liggen ruim dertig woonboten. De bewoners zijn woensdag geëvacueerd en verblijven onder meer in hotels. In het gebied geldt een noodverordening, die de toegang verbiedt.

18 april '25 (12:18)

Visserij voorrang boven windenergie in nieuwe plannen Noordzee

Het kabinet heeft ruimte gereserveerd voor 21 gigawatt aan windenergie op zee - minder dan eerder mogelijk leek. Dat komt doordat het belang van de visserij nadrukkelijk is meegewogen bij de keuze van nieuwe windenergiegebieden, meldt minister Barry Madlener (Infrastructuur en Waterstaat) vrijdag in de nieuwe ontwerpwijziging van het Programma Noordzee.

18 april '25 ( 8:03)

Vandaag voorjaarsopening Buitenhuizerbrug

Vandaag is de eerder aangekondigde voorjaarsopening van de Buitenhuizerbrug. Aansluitend wordt de Brug in de A9 bij Spaarndam geopend om doorvaart in beide richtingen mogelijk te maken. Verder zorgt de provincie Noord-Holland vandaag tussen 13.30 en 14.30 uur voor extra bediening van de Cruquiusbrug. Dat meldt Rijkswaterstaat.

15 april '25 ( 8:11)

Winstwaarschuwing bodemonderzoeker Fugro door zwakte in VS

Bodemonderzoeker Fugro waarschuwt voor een zwakker eerste kwartaal van dit jaar vergeleken met vorig jaar, mede door een moeilijke Amerikaanse markt voor offshore windenergie. De verschuiving van het politieke landschap door de komst van president Donald Trump in het Witte Huis heeft volgens Fugro tot een pauze in nieuwe windprojecten op zee in de VS geleid.

11 april '25 (13:42)

Pontveer Westeinde paar dagen uit de vaart: tijdelijk pontveer

Vanwege onderhoudswerkzaamheden is het pontveer Westeinde, tussen Anna Paulowna/Breezand en Julianadorp, van maandag 28 april tot en met vrijdag 2 mei 2025 uit de vaart. Er vinden werkzaamheden plaats aan het pontveer zelf, maar ook aan de slagbomen, de slagboomkasten en de aanlanding. Daarover bericht de provincie Noord-Holland.

11 april '25 ( 8:43)

Scheepvaart bij Sluis Grave aan de Maas wekenlang gestremd

Vorig jaar werden de twee noordelijke sluisdeuren met toebehoren vervangen. De komende weken vinden onderhoudswerkzaamheden plaats aan de zuidkant van Sluis Grave. Gedurende deze werkzaamheden is Sluis Grave niet beschikbaar. Al het scheepvaartverkeer is van maandag 14 april tot uiterlijk vrijdag 23 mei 2025 gestremd. Schippers kunnen omvaren via Sluis Weurt-Heumen. Dat meldt Rijkswaterstaat.

09 april '25 ( 7:04)

OVV: laat duikers niet werken in zuurstofarme omgeving

De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) vindt dat bedrijven moeten stoppen met duikers te laten werken in zuurstofarme reactoren. Het gaat dan om raffinaderijen en industriële reinigingsbedrijven. Ook al zijn er veiligheidsinstructies, duikers in zuurstofarme reactoren lopen grote risico's. De raad bepleit dat na een fataal ongeval op 3 februari 2023.

07 april '25 (11:37)

Studie: miljarden aan projecten in Noordzeekanaalgebied in gevaar

Vele miljarden euro's aan nieuwe en gerealiseerde projecten in het Noordzeekanaalgebied lopen gevaar door een stikstofuitspraak van vorig jaar. Hiervoor waarschuwen bedrijvennetwerk ORAM en Port of Amsterdam na onderzoek onder zeventig bedrijven, onder meer in de maakindustrie, het transport en de energieproductie.

01 april '25 ( 8:24)

Cruiseschepen aan de stekker aan Wilhelminakade in Rotterdam

Cruiseschepen aan de Wilhelminakade in Rotterdam kunnen voortaan elektriciteit van de kade gebruiken. Deze walstroom gebruiken de schepen voor onder andere licht, airco en andere apparaten. Ze hoeven dan niet meer hun motoren te laten draaien om stroom te produceren. Dat betekent schonere lucht en minder geluid. Daarover bericht de gemeente Rotterdam.

31 maart '25 (12:43)

Advies Rijkswaterstaat en KBN: schroef uit in de sluis

Duizenden recreatieschippers gaan met de start van het nieuwe recreatieseizoen weer het water op. Daardoor wordt het drukker op de vaarwegen en in de sluizen. Een belangrijk aandachtspunt in sluizen is correct afmeren en de schroef uitzetten. Dat meldt Rijkswaterstaat.

28 maart '25 ( 8:40)

Havens Rotterdam en Singapore werken samen aan Green & Digital Shipping Corridor

Havenbedrijf Rotterdam en de Maritime and Port Authority of Singapore (MPA) gaan samenwerken. Ze gaan hun inspanningen voor de Rotterdam-Singapore Green & Digital Shipping Corridor verder versterken. Dit project was de voorgaande jaren een drijvende kracht achter de decarbonisatie en digitalisering van de containervaart. Dat meldt Port of Rotterdam.