Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Rotterdamse haven kan volgens Deltalinqs niet zonder arbeidsmigranten

Door ANP
schedule 3 min
location_on [xx]km
Rotterdamse haven kan volgens Deltalinqs niet zonder arbeidsmigranten
De haven van Rotterdam kan niet zonder arbeidsmigranten. Dat zegt Victor van der Chijs, voorzitter van Deltalinqs, de ondernemersvereniging voor bedrijven in het havengebied. Het is volgens hem "ontzettend lastig" voldoende mensen aan te trekken om de duizenden vacatures in de haven te vervullen. "Nederland moet ook in de toekomst arbeidsmigranten blijven verwelkomen."

Uit een onderzoek van marktonderzoeker Intelligence Group komt naar voren dat Nederland snel minder aantrekkelijk wordt voor kennis- en arbeidsmigranten uit Europa. Volgens Van der Chijs werken er veel internationale werknemers in de haven van Rotterdam, zowel op hoge, specifieke functies, als in de productie, zoals in de logistiek. "Op dit moment hebben we 6000 vacatures die moeilijk zijn in te vullen en we verwachten dat dit nog verder oploopt naar 10.000 tot 15.000", aldus de voorzitter. "Met name mensen voor hoog opgeleide specifieke functies, bijvoorbeeld als gevolg van de energietransitie, zijn lastig te vinden."

Gebrek aan huisvesting

Een van de problemen is volgens Van der Chijs het gebrek aan huisvesting, zowel voor Nederlandse als internationale werknemers. "Nederland is vol en Rotterdam al helemaal." Ook het politieke klimaat, waarin veel discussie is over migratie, speelt een rol. "Dat hoor je wel, al heb ik nog niemand gesproken die dat daadwerkelijk zegt. Maar de hele discussie an sich heeft wel invloed."

Niet voldoende gekwalificeerde mensen in Nederland

Het gebrek aan personeel is niet zonder arbeidsmigranten op te lossen, meent de voorzitter. "Je ziet nu al projecten die minder snel gaan dan bedrijven zouden willen." Volgens hem zijn er niet voldoende gekwalificeerde mensen beschikbaar in Nederland. "Het ligt er niet aan dat er niet goed wordt betaald, want dat is juist wel zo."

18 april '25 (12:18)

Visserij voorrang boven windenergie in nieuwe plannen Noordzee

Het kabinet heeft ruimte gereserveerd voor 21 gigawatt aan windenergie op zee - minder dan eerder mogelijk leek. Dat komt doordat het belang van de visserij nadrukkelijk is meegewogen bij de keuze van nieuwe windenergiegebieden, meldt minister Barry Madlener (Infrastructuur en Waterstaat) vrijdag in de nieuwe ontwerpwijziging van het Programma Noordzee.

18 april '25 ( 8:03)

Vandaag voorjaarsopening Buitenhuizerbrug

Vandaag is de eerder aangekondigde voorjaarsopening van de Buitenhuizerbrug. Aansluitend wordt de Brug in de A9 bij Spaarndam geopend om doorvaart in beide richtingen mogelijk te maken. Verder zorgt de provincie Noord-Holland vandaag tussen 13.30 en 14.30 uur voor extra bediening van de Cruquiusbrug. Dat meldt Rijkswaterstaat.

15 april '25 ( 8:11)

Winstwaarschuwing bodemonderzoeker Fugro door zwakte in VS

Bodemonderzoeker Fugro waarschuwt voor een zwakker eerste kwartaal van dit jaar vergeleken met vorig jaar, mede door een moeilijke Amerikaanse markt voor offshore windenergie. De verschuiving van het politieke landschap door de komst van president Donald Trump in het Witte Huis heeft volgens Fugro tot een pauze in nieuwe windprojecten op zee in de VS geleid.

11 april '25 (13:42)

Pontveer Westeinde paar dagen uit de vaart: tijdelijk pontveer

Vanwege onderhoudswerkzaamheden is het pontveer Westeinde, tussen Anna Paulowna/Breezand en Julianadorp, van maandag 28 april tot en met vrijdag 2 mei 2025 uit de vaart. Er vinden werkzaamheden plaats aan het pontveer zelf, maar ook aan de slagbomen, de slagboomkasten en de aanlanding. Daarover bericht de provincie Noord-Holland.

11 april '25 ( 8:43)

Scheepvaart bij Sluis Grave aan de Maas wekenlang gestremd

Vorig jaar werden de twee noordelijke sluisdeuren met toebehoren vervangen. De komende weken vinden onderhoudswerkzaamheden plaats aan de zuidkant van Sluis Grave. Gedurende deze werkzaamheden is Sluis Grave niet beschikbaar. Al het scheepvaartverkeer is van maandag 14 april tot uiterlijk vrijdag 23 mei 2025 gestremd. Schippers kunnen omvaren via Sluis Weurt-Heumen. Dat meldt Rijkswaterstaat.

09 april '25 ( 7:04)

OVV: laat duikers niet werken in zuurstofarme omgeving

De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) vindt dat bedrijven moeten stoppen met duikers te laten werken in zuurstofarme reactoren. Het gaat dan om raffinaderijen en industriële reinigingsbedrijven. Ook al zijn er veiligheidsinstructies, duikers in zuurstofarme reactoren lopen grote risico's. De raad bepleit dat na een fataal ongeval op 3 februari 2023.

07 april '25 (11:37)

Studie: miljarden aan projecten in Noordzeekanaalgebied in gevaar

Vele miljarden euro's aan nieuwe en gerealiseerde projecten in het Noordzeekanaalgebied lopen gevaar door een stikstofuitspraak van vorig jaar. Hiervoor waarschuwen bedrijvennetwerk ORAM en Port of Amsterdam na onderzoek onder zeventig bedrijven, onder meer in de maakindustrie, het transport en de energieproductie.

01 april '25 ( 8:24)

Cruiseschepen aan de stekker aan Wilhelminakade in Rotterdam

Cruiseschepen aan de Wilhelminakade in Rotterdam kunnen voortaan elektriciteit van de kade gebruiken. Deze walstroom gebruiken de schepen voor onder andere licht, airco en andere apparaten. Ze hoeven dan niet meer hun motoren te laten draaien om stroom te produceren. Dat betekent schonere lucht en minder geluid. Daarover bericht de gemeente Rotterdam.

31 maart '25 (12:43)

Advies Rijkswaterstaat en KBN: schroef uit in de sluis

Duizenden recreatieschippers gaan met de start van het nieuwe recreatieseizoen weer het water op. Daardoor wordt het drukker op de vaarwegen en in de sluizen. Een belangrijk aandachtspunt in sluizen is correct afmeren en de schroef uitzetten. Dat meldt Rijkswaterstaat.

28 maart '25 ( 8:40)

Havens Rotterdam en Singapore werken samen aan Green & Digital Shipping Corridor

Havenbedrijf Rotterdam en de Maritime and Port Authority of Singapore (MPA) gaan samenwerken. Ze gaan hun inspanningen voor de Rotterdam-Singapore Green & Digital Shipping Corridor verder versterken. Dit project was de voorgaande jaren een drijvende kracht achter de decarbonisatie en digitalisering van de containervaart. Dat meldt Port of Rotterdam.