Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Gebruiksverbod dreigt voor verschillende historische zeilschepen

Door ANP
schedule 5 min
location_on [xx]km
Gebruiksverbod dreigt voor verschillende historische zeilschepen
Verschillende historische zeilschepen hebben mogelijk voor 1 april niet de benodigde papieren om vanaf dan gebruikt te mogen worden. De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) meldt woensdag dat de schippers van circa tachtig schepen zich nog niet hebben gemeld voor een verplicht aanvullend onderzoek, dat voor die datum afgerond moet zijn. Bij de onderzoeken die al wel zijn gedaan, bleken in verschillende gevallen kostbare reparaties nodig.

Begin december werd bekend dat er een extra inspectie zou komen naar de mast en de tuigage van de boten van de historische bruine vloot. In totaal gaat het om 236 zeilschepen. Voor het nieuwe vaarseizoen begint, op 1 april, moet de controle zijn afgerond. Aanleiding voor de extra inspectie is een rapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid, die onderzoek deed na twee dodelijke ongevallen met zeilschepen in 2022. In beide gevallen brak een giek af.

Eind februari is van een derde van de schepen de onderzoeken afgerond en staat een derde gepland. Maar met de rest van de schippers moet er nog contact komen, aldus de projectleider bij de ILT, Lex Borst. "Die gaan we de komende tijd benaderen om te vragen wat de problemen zijn."

Achterstand

Blijven ze in gebreke, dan krijgen de betreffende schepen waarschijnlijk een gebruiksverbod per 1 april, zegt Borst. Dan mag het schip niet meer varen of worden gebruikt als Airbnb. Meerdere partijen kunnen controleren of deze schepen toch stiekem worden gebruikt, zoals de ILT, de waterpolitie en Rijkswaterstaat. Ieder schip heeft een uniek kenteken en wie er toch mee gaat varen, loopt het risico zijn certificaat kwijt te raken, aldus Borst. "En ik heb begrepen dat verzekeringsmaatschappijen het schip dan niet meer verzekeren."

Het slechte weer en de harde wind de afgelopen tijd hebben bij de ILT ook voor achterstand gezorgd. Voor de al ingeplande onderzoeken zal alles op tijd in orde zijn, maar voor de tachtig van wie nog niks is vernomen wordt het mogelijk "kielekiele: hoe langer ze wachten, hoe lastiger het wordt", zegt Borst. Zo is tijd nodig om het zogenoemde tuigboek te beoordelen. En gebreken die bij het onderzoek aan het licht komen, moeten ook tijdig zijn hersteld.

Van de schepen die al zijn gecontroleerd, bleken er volgens Borst tussen de tien en twintig kostbare reparaties nodig te hebben, zoals de vervanging van een mast of giek. Of dat betekent dat vorig jaar sprake was van levensgevaarlijke situaties, durft Borst niet zo te zeggen. "Maar we hebben wel een paar keer een giek moeten afkeuren", zegt hij.

27 december '24 ( 9:30)

Boskalis denkt na over splitsing als Europese MVO-regels niet veranderen

Maritiem concern Boskalis denkt na over een splitsing van de onderneming als de voorgenomen EU-regels voor maatschappelijk verantwoord ondernemen niet veranderen. Dit heeft topman Peter Berdowski gezegd in een interview in De Telegraaf.

20 december '24 ( 8:41)

In maart opening van Portlantis op Maasvlakte 2

Zaterdag 22 maart 2025 gaan de deuren van Portlantis open voor bezoekers. In dit interactieve ervaringscentrum op Maasvlakte 2 kunnen zij de Rotterdamse haven ontdekken en beleven. Portlantis biedt nieuwe perspectieven op het haven- en industriegebied van Rotterdam. Dat meldt Port of Rotterdam.

17 december '24 ( 9:39)

Pilot geeft stimulans aan circulariteit in havengebied Rotterdam

Een pilot waarbij bedrijven hun afvalstromen in kaart brachten via het Afvalprofielplatform van geoFluxus heeft de circulaire economie in het Rotterdamse havengebied naar een hoger plan getild. Dit door Havenbedrijf Rotterdam gesponsorde project heeft bedrijven geholpen om hun afvalverwerking te optimaliseren. Dat meldt Havenbedrijf Rotterdam.

16 december '24 ( 6:00)

Havenbedrijf Rotterdam: vergroening moet van bedrijven zelf komen

Het Havenbedrijf Rotterdam doet er naar eigen zeggen alles aan om CO2-reductie bij gebruikers van de haven mogelijk te maken. Maar het zijn de bedrijven zelf die de benodigde investeringen in ombouw van fabrieken en in nieuwe productiefaciliteiten moeten doen om hun uitstoot terug te dringen. Dit stelt het havenbedrijf na het verschijnen van een nieuwe studie van onderzoeksbureau CE Delft.

13 december '24 (12:11)

Kans op brandstoftekorten door gebrek aan ontgassingsinstallaties

Vanaf 2026 kunnen tekorten aan benzine, brandstoffen en chemicaliën ontstaan door een verbod op de uitstoot van gevaarlijke restgassen. Binnenvaarttankers, cruciaal voor de brandstofvoorziening, raken hierdoor deels onbruikbaar. In Nederland is er momenteel slechts één locatie voor het ontgassen van schepen, namelijk in Moerdijk. Brancheorganisatie Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN) waarschuwt dat er tussen de acht en tien installaties nodig zijn, waaronder in Amsterdam en de Rijnmond. Dit meldt het Parool.

10 december '24 (15:30)

Binnenvaartbranche verwacht grote impact van stremming Moezel

De sluiting van de Moezel heeft naar verwachting grote impact op de binnenvaart, stelt Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN). "We kunnen geen exact bedrag noemen over de financiële impact van de sluiting, maar met tientallen schippers die in deze periode vastliggen en bedrijven in de regio die nu geen goederen ontvangen, is het duidelijk dat de kosten hoog zullen zijn", stelt een woordvoerder.

10 december '24 ( 7:32)

Vuurtorens voorzien van duurzame ledverlichting

Rijkswaterstaat werkt hard aan de verduurzaming van de verlichting van vuurtorens langs de kust van ons land. Inmiddels zijn verschillende vuurtorens voorzien van nieuwe, duurzame ledverlichting. Dat meldt Rijkswaterstaat.

06 december '24 (13:00)

Vrachtschip stuurloos op Noordzee door storm

Op de Noordzee is een vrachtschip in de problemen geraakt door de storm. Het 82 meter lange schip Valday drijft stuurloos richting het zuiden, meldt de Kustwacht. Pogingen om het schip vast te maken en te slepen zijn vooralsnog mislukt.

05 december '24 ( 8:15)

Bedrijven in haven Rotterdam: slot op stroomnet is 'hard gelag'

Bedrijven in de Rotterdamse haven noemen het een hard gelag dat het elektriciteitsnet in de provincie Zuid-Holland zo goed als vol is, waardoor een nog groter gebied in en rond de haven op slot gaat voor nieuwe aanvragen van grootverbruikers. Dat zegt Deltalinqs, de ondernemersvereniging voor bedrijven in het havengebied.

03 december '24 (13:59)

Herstelwerkzaamheden Eembrug (N414) in Baarn: twee dagen geen scheepvaart

Zaterdag 14 en zondag 15 december 2024 voert de provincie Utrecht herstelwerkzaamheden uit aan de Eembrug in Baarn. Dit onderhoud is nodig om de brug over de Eem in een goede en veilige conditie te houden. Verkeer op de Bisschopsweg (N414) moet deze dagen rekening houden met lichte hinder. Dat meldt de provincie Utrecht.