Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Voor bereikbaarheid Ameland is 250 miljoen euro beschikbaar

Door Nationale Transportgids /Femke van Arendonk
schedule 4 min
location_on [xx]km
Voor bereikbaarheid Ameland is 250 miljoen euro beschikbaar
Er komt een onderzoek naar een oplossing voor de problemen met de vaargeul naar Ameland. Dat maakte minister Barry Madlener van Infrastructuur en Waterstaat bekend. Dat meldt Omroep Friesland.

De vaargeulverbinding is erg belangrijk voor inwoners en toeristen om van en naar Ameland te gaan. Daarom zijn de inwoners van het eiland ook erg blij met het besluit van Madlener. “Om de vaargeul op de lange termijn te behouden is dit een hele belangrijke stap naar een oplossing”, aldus burgemeester Leo Pieter Stoel van Ameland.

Uitbaggeren

De vaargeul wordt nu elke dag uitgebaggerd, want alleen dan kan de veerboot erdoorheen varen. De gemeente Ameland zocht al naar een oplossing waarbij er gebruik gemaakt wordt van natuurlijke geulen. 

Veerhaven verplaatsen

De veerhaven van Holwert naar Ferwert verplaatsen is ook nog een optie waarin het onderzoek van het ministerie over gesproken wordt. Volgens Stoel zijn er twee basisscenario’s en voor beide is er nog onderzoek noodzakelijk. “Het ene scenario is om de huidige veerhaven bij Holwert te optimaliseren en van daaruit de vaargeul te optimaliseren. De andere oplossing zou het verplaatsen van de veerhaven naar Ferwert zijn.” 

De verplaatsing van de veerhaven naar Ferwert zou volgens onderzoek van Rijkswaterstaat de beste oplossing zijn. Maar volgens Stoel is het nog lang niet zeker dat de veerhaven ook daadwerkelijk verplaatst wordt.

Toeristen naar Ameland

Jaarlijks worden er zo’n 700.000 mensen met Rederij Wagenborg vervoerd naar Ameland. Dat er een oplossing moet komen voor de vaarverbinding is volgens het eiland het allerbelangrijkste. Het Rijk is eigenaar van de vaargeul en de veerdammen en er is voor de Amelanders geen ander alternatief beschikbaar dan een veerboot.

Als er geen veerboot meer kan varen dan is dat een drama voor de eilanders en de toeristen, zo stelt Stoel. 

18 april '25 (12:18)

Visserij voorrang boven windenergie in nieuwe plannen Noordzee

Het kabinet heeft ruimte gereserveerd voor 21 gigawatt aan windenergie op zee - minder dan eerder mogelijk leek. Dat komt doordat het belang van de visserij nadrukkelijk is meegewogen bij de keuze van nieuwe windenergiegebieden, meldt minister Barry Madlener (Infrastructuur en Waterstaat) vrijdag in de nieuwe ontwerpwijziging van het Programma Noordzee.

18 april '25 ( 8:03)

Vandaag voorjaarsopening Buitenhuizerbrug

Vandaag is de eerder aangekondigde voorjaarsopening van de Buitenhuizerbrug. Aansluitend wordt de Brug in de A9 bij Spaarndam geopend om doorvaart in beide richtingen mogelijk te maken. Verder zorgt de provincie Noord-Holland vandaag tussen 13.30 en 14.30 uur voor extra bediening van de Cruquiusbrug. Dat meldt Rijkswaterstaat.

15 april '25 ( 8:11)

Winstwaarschuwing bodemonderzoeker Fugro door zwakte in VS

Bodemonderzoeker Fugro waarschuwt voor een zwakker eerste kwartaal van dit jaar vergeleken met vorig jaar, mede door een moeilijke Amerikaanse markt voor offshore windenergie. De verschuiving van het politieke landschap door de komst van president Donald Trump in het Witte Huis heeft volgens Fugro tot een pauze in nieuwe windprojecten op zee in de VS geleid.

11 april '25 (13:42)

Pontveer Westeinde paar dagen uit de vaart: tijdelijk pontveer

Vanwege onderhoudswerkzaamheden is het pontveer Westeinde, tussen Anna Paulowna/Breezand en Julianadorp, van maandag 28 april tot en met vrijdag 2 mei 2025 uit de vaart. Er vinden werkzaamheden plaats aan het pontveer zelf, maar ook aan de slagbomen, de slagboomkasten en de aanlanding. Daarover bericht de provincie Noord-Holland.

11 april '25 ( 8:43)

Scheepvaart bij Sluis Grave aan de Maas wekenlang gestremd

Vorig jaar werden de twee noordelijke sluisdeuren met toebehoren vervangen. De komende weken vinden onderhoudswerkzaamheden plaats aan de zuidkant van Sluis Grave. Gedurende deze werkzaamheden is Sluis Grave niet beschikbaar. Al het scheepvaartverkeer is van maandag 14 april tot uiterlijk vrijdag 23 mei 2025 gestremd. Schippers kunnen omvaren via Sluis Weurt-Heumen. Dat meldt Rijkswaterstaat.

09 april '25 ( 7:04)

OVV: laat duikers niet werken in zuurstofarme omgeving

De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) vindt dat bedrijven moeten stoppen met duikers te laten werken in zuurstofarme reactoren. Het gaat dan om raffinaderijen en industriële reinigingsbedrijven. Ook al zijn er veiligheidsinstructies, duikers in zuurstofarme reactoren lopen grote risico's. De raad bepleit dat na een fataal ongeval op 3 februari 2023.

07 april '25 (11:37)

Studie: miljarden aan projecten in Noordzeekanaalgebied in gevaar

Vele miljarden euro's aan nieuwe en gerealiseerde projecten in het Noordzeekanaalgebied lopen gevaar door een stikstofuitspraak van vorig jaar. Hiervoor waarschuwen bedrijvennetwerk ORAM en Port of Amsterdam na onderzoek onder zeventig bedrijven, onder meer in de maakindustrie, het transport en de energieproductie.

01 april '25 ( 8:24)

Cruiseschepen aan de stekker aan Wilhelminakade in Rotterdam

Cruiseschepen aan de Wilhelminakade in Rotterdam kunnen voortaan elektriciteit van de kade gebruiken. Deze walstroom gebruiken de schepen voor onder andere licht, airco en andere apparaten. Ze hoeven dan niet meer hun motoren te laten draaien om stroom te produceren. Dat betekent schonere lucht en minder geluid. Daarover bericht de gemeente Rotterdam.

31 maart '25 (12:43)

Advies Rijkswaterstaat en KBN: schroef uit in de sluis

Duizenden recreatieschippers gaan met de start van het nieuwe recreatieseizoen weer het water op. Daardoor wordt het drukker op de vaarwegen en in de sluizen. Een belangrijk aandachtspunt in sluizen is correct afmeren en de schroef uitzetten. Dat meldt Rijkswaterstaat.

28 maart '25 ( 8:40)

Havens Rotterdam en Singapore werken samen aan Green & Digital Shipping Corridor

Havenbedrijf Rotterdam en de Maritime and Port Authority of Singapore (MPA) gaan samenwerken. Ze gaan hun inspanningen voor de Rotterdam-Singapore Green & Digital Shipping Corridor verder versterken. Dit project was de voorgaande jaren een drijvende kracht achter de decarbonisatie en digitalisering van de containervaart. Dat meldt Port of Rotterdam.