Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Binnenvaartbranche verwacht grote impact van stremming Moezel

Door ANP
schedule 5 min
location_on [xx]km
Binnenvaartbranche verwacht grote impact van stremming Moezel
De sluiting van de Moezel heeft naar verwachting grote impact op de binnenvaart, stelt Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN). "We kunnen geen exact bedrag noemen over de financiële impact van de sluiting, maar met tientallen schippers die in deze periode vastliggen en bedrijven in de regio die nu geen goederen ontvangen, is het duidelijk dat de kosten hoog zullen zijn", stelt een woordvoerder.

De Moezel blijft naar verwachting tot eind maart afgesloten voor scheepvaart, nadat een vrachtschip zondagmiddag een sluis had beschadigd. Het ongeluk gebeurde bij het binnenvaren van de sluis bij Müden, in de Duitse deelstaat Rijnland-Palts.

Belangrijke vaarweg

De branchevereniging brengt op dit moment in kaart welke schippers getroffen zijn en onderzoekt of zij iets voor hen kan betekenen. "Het is een belangrijke vaarweg, waar wekelijks zo'n 100.000 ton aan goederen wordt vervoerd", legt de woordvoerder uit. "Als de sluis pas eind maart gerepareerd zou zijn, waar nu vanuit wordt gegaan, dan zal dit gaan om 1,5 miljoen ton goederen die niet over het water vervoerd kunnen worden."

Alternatief

Bovendien zijn er geen mogelijkheden voor binnenvaartschippers om te varen en ook het vervoer van goederen over de weg of het spoor als alternatief is niet eenvoudig. KBN wijst daarbij onder meer op werkzaamheden aan het spoor, waardoor goederenvervoer via de Betuwelijn vrijwel niet mogelijk is.

Verderop in de rivier wordt wel gewerkt aan verbetering van de sluizen. Daarbij wordt gekeken naar het bouwen van twee sluiskolken in plaats van een, zodat er in ieder geval een operationeel blijft wanneer de ander uitvalt. "Dit incident laat hiervan ook het belang zien", aldus de zegsman.

Aanlegplaatsen

Maandagochtend lagen zeventig schepen voor de sluis te wachten. KBN onderzoekt nu hoeveel daarvan leden van de branchevereniging zijn. Ook wordt gekeken of er voldoende aanlegplaatsen in Duitsland beschikbaar zijn, zodat schippers zo nodig met de auto naar Nederland kunnen rijden. "De kerstperiode komt er natuurlijk aan en dat is vaak een periode dat schippers van boord gaan om de feestdagen te vieren met het gezin", besluit de woordvoerder.

Verschillende aanbieders van cruisereizen over de Moezel lieten eerder op de dag weten geen hinder te ervaren van de stremming. Op dit moment en de komende periode bieden zij namelijk geen reizen aan doordat het laagseizoen is.

04 februari '25 (16:30)

Rotterdamse haven: minder overslag bij importheffingen VS

Als de Verenigde Staten besluiten importheffingen op te leggen aan de Europese Unie, dan zal dat gevolgen hebben voor de Rotterdamse haven. Volgens het Havenbedrijf Rotterdam gaan vooral de verladende partijen dit merken. "Als het duurder wordt om producten te exporteren dan zullen we dat in de haven merken aan minder goederen die worden verscheept en dus minder overslag."

04 februari '25 (10:04)

Havenbedrijf Rotterdam en Boskalis werken samen aan groot onderhoud Vondelingenweg

Havenbedrijf Rotterdam en Boskalis Nederland voeren binnenkort groot onderhoud uit aan de Vondelingenweg in Rotterdam. Dat is een belangrijke verbinding tussen de A15 en de haven. Door toenemende slijtage en schade aan de verhardingsconstructies van de Vondelingenweg is levensduurverlengend onderhoud (LVO) nodig. De werkzaamheden staan gepland voor de periode tussen maart en november 2025. Dat meldt Port of Rotterdam.

03 februari '25 ( 9:15)

Onderzoek naar nieuwe klanten voor lng-terminal Eemshaven

EemsEnergyTerminal, de drijvende terminal voor de import van vloeibaar gemaakt aardgas (lng) in de Groningse Eemshaven, gaat de komende tijd onderzoek doen naar interesse van nieuwe klanten om ook na 2027 in gebruik te blijven. De terminal is voor ieder de helft in handen van Gasunie en Vopak. Een definitief besluit over het operationeel houden van de terminal na 2027 wordt eind dit jaar verwacht.

31 januari '25 ( 8:24)

Iets minder brandstof gebunkerd in Rotterdam: veel vraag naar LNG

Vorig jaar heeft de zeevaart in Rotterdam iets minder brandstof gebunkerd: 9,8 miljoen ton in 2024 tegenover 9,9 miljoen ton in 2023. Daarmee was de vraag naar stookolie, gasolie en andere brandstoffen 0,9 procent lager dan in 2023. Dat meldt Port of Rotterdam.

28 januari '25 ( 8:21)

Douane vindt grote partij cocaïne in haven van Vlissingen

Maandag 27 januari 2025 heeft de douane tijdens een reguliere controle in de haven van Vlissingen 428 kilo cocaïne gevonden. De drugs zaten verstopt in een lading met fruit afkomstig uit Peru met als eindbestemming een bedrijf in Duitsland. Daarover bericht het Openbaar Ministerie.

27 januari '25 (14:03)

Voorlopig beperkte doorgang sluis Bosscherveld

Sinds maandag 13 januari 2025 werkt de sluis Bosscherveld met bloktijden. Er is voorlopig alleen tussen bepaalde tijdstippen doorgang voor schepen mogelijk. Dat meldt Rijkswaterstaat.

27 januari '25 (13:30)

Maatregelen wenselijk om veiligheid Rotterdamse haven te waarborgen

 De Rotterdamse havenmeester René de Vries wil er met een serie maatregelen voor zorgen dat het op het water in de stad veiliger wordt. Voor de eerste, een snelheidsbeperking bij de Erasmusbrug, heeft De Vries al de goedkeuring van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. De wetswijziging moet in de loop van dit jaar ingaan.

23 januari '25 (12:45)

Fors minder drugs onderschept in haven Rotterdam dan in 2023

In de Rotterdamse haven is in afgelopen jaar een kleine 26.000 kilo drugs onderschept. Dat is fors minder dan in 2023 toen ruim 45.000 kilo werd ontdekt. Dat maakte het Hit And Run Cargo-team (HARC), een samenwerkingsverband van de douane, FIOD, zeehavenpolitie en het Openbaar Ministerie, bekend.

23 januari '25 (11:13)

Nieuwe dienstenhaven in Terneuzen krijgt drijvende steigers en een overnachtingsplek

Het laatste onderdeel voor de nieuwe dienstenhaven in Terneuzen wordt via drijvende steigers binnengebracht. Het zijn de laatste loodjes, want na bijna zes jaar bouwen is de haven nu bijna klaar. Dat meldt Omroep Zeeland.

22 januari '25 ( 9:45)

Einde werkonderbrekingen bij containeroverslagbedrijf Rotterdam

Aan de werkonderbrekingen bij Hutchison Ports ECT Rotterdam, het grootste containeroverslagbedrijf van Europa, komt een einde. Vakbond FNV meldt dat er na een intensief onderhandelingsproces alsnog een positief cao-akkoord is bereikt voor de werknemers van het bedrijf in het Rotterdamse havengebied.