Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

OM eist werkstraffen tegen schippers rondvaartboot en watertaxi

Door ANP
schedule 2 min
location_on [xx]km
OM eist werkstraffen tegen schippers rondvaartboot en watertaxi
Het Openbaar Ministerie heeft maandag werkstraffen geëist tegen de schippers van een rondvaartboot en een watertaxi die op de Nieuwe Maas in Rotterdam tegen elkaar aan zijn gevaren. Het OM vindt dat beide schippers het ongeluk hadden moeten voorkomen. Tegen de 75-jarige schipper van de Maastaxi is een taakstraf van 150 uur geëist en een boete van 1000 euro. Tegen de 51-jarige schipper van de rondvaartboot is 120 uur werkstraf geëist, naast een boete van 1000 euro.

De vaartuigen botsten op 21 juli 2022 op elkaar, waarna de watertaxi met zes mensen aan boord kapseisde. Het ging om de kapitein, vier volwassen passagiers en een kind. Ze lagen een kwartier in het water, waarvan negen minuten in de omgeslagen watertaxi.

Mensenlevens in gevaar

De schippers hebben in de visie van het OM onvoldoende uitgekeken en opgelet en hielden zich niet aan de vaarregels, waardoor ze mensenlevens in gevaar hebben gebracht. Volgens het OM had de watertaxi bovendien voorrang moeten verlenen aan het grote schip Marco Polo van rederij Spido. "Onoplettendheid op het water brengt grote risico's met zich mee, zeker op de Nieuwe Maas. Die risico's waren bij beide verdachten bekend", zei de aanklager. "Ze hebben eigen invulling gegeven aan de geldende regels."

21 februari '25 (14:45)

Handelsoorlog is sowieso nadeling voor haven Rotterdam, stelt topman Havenbedrijf Rotterdam

Als de dreiging met importheffingen door de Amerikaanse president Donald Trump uitmondt in een handelsoorlog, is dat sowieso nadelig voor de haven van Rotterdam. Handelsbarrières zijn slecht voor de wereldeconomie en benadelen daarmee ook de grootste zeehaven van Europa, zei topman Boudewijn Siemons van het Havenbedrijf Rotterdam in een toelichting op de jaarcijfers.

21 februari '25 (13:30)

Havenbedrijf Rotterdam denkt nadrukkelijker aan weerbaarheid

De haven van Rotterdam werkt de komende jaren nadrukkelijker aan weerbaarheid van handelsstromen in Noordwest-Europa. Door handelsspanningen dreigt de wereld uiteen te vallen in verschillende machtsblokken. In zijn strategie voor de komende vier jaar zoekt het Havenbedrijf Rotterdam daarom naar manieren om vervoersstromen minder kwetsbaar te maken, zegt topman Boudewijn Siemons.

21 februari '25 (10:45)

Overslag Rotterdamse haven gedaald door tanende vraag naar kolen

Via de haven in Rotterdam zijn vorig jaar opnieuw minder goederen vervoerd. De overslag daalde in 2024 met 0,7 procent. Dat kwam vooral doordat er minder kolen en ruwe aardolie via de grootste zeehaven van Europa werd verscheept.

21 februari '25 ( 8:16)

Havenbedrijf Rotterdam en gemeente Schiedam werken nog langer samen

Havenbedrijf Rotterdam en de gemeente Schiedam hebben dinsdag 18 februari 2025 een samenwerkingsovereenkomst ondertekend. Daarin hebben zij opnieuw uitgesproken belangrijke partners voor elkaar te zijn. De havens van Schiedam spelen binnen het Haven Industrieel Complex (HIC) een prominente rol. Een goede samenwerking is daarom volgens beide organisaties van groot belang. Daarover bericht Port of Rotterdam.

20 februari '25 (10:55)

Hinder voor havenverkeer door wegwerkzaamheden: ‘Werk thuis of reis buiten de spits’

Automobilisten en transporteurs in de Rotterdamse haven moeten de komende maanden rekening houden met flinke verkeershinder. Van maart tot en met mei worden verschillende wegen aangepakt, wat kan leiden tot vertragingen tot een uur. Rijkswaterstaat adviseert forenzen om indien mogelijk thuis te werken of buiten de spits te reizen. Dit meldt het AD.

19 februari '25 ( 9:23)

Binnenvaartschip botst tegen sluisdeuren in Lith: ernstige schade en scheepvaart gestremd

Dinsdagmiddag is een binnenvaartschip tegen de deuren van de sluis in Lith gevaren, waardoor de deuren zwaar beschadigd raakten. Dit ongeval heeft ervoor gezorgd dat de scheepvaart voor grotere en hogere schepen momenteel niet mogelijk is. Dit meldt het Brabants Dagblad

18 februari '25 (14:45)

Zeelandbrug volgend jaar twee maanden dicht voor reparatie scheuren

De ruim 5 kilometer lange Zeelandbrug gaat volgend najaar maximaal acht weken dicht voor noodzakelijk onderhoud. Beweegbare delen van de brug, die de Zeeuwse eilanden Noord-Beveland en Schouwen-Duiveland verbindt, moeten gerenoveerd worden omdat er scheuren in het staal zitten. "We moeten uiterlijk in 2026 de boel aanpakken, zodat we voor de toekomst de veiligheid kunnen garanderen. We kunnen het niet langer uitstellen", aldus gedeputeerde Harry van der Maas (infrastructuur en mobiliteit, SGP).

18 februari '25 (11:15)

Boete AFM voor SBM Offshore rond omkoopaffaire fiks lager

SBM Offshore krijgt een veel lagere boete voor het te laat informeren van beleggers over de gevolgen van omkopingszaken in Brazilië. De Autoriteit Financiële Markten (AFM) legde in 2019 een boete van 2 miljoen euro op, maar na verzet door de maritiem dienstverlener hebben rechters de geldstraf verlaagd naar 675.000 euro.

17 februari '25 (16:30)

Amsterdam-Rijnkanaal weer vrij voor scheepvaart

Het scheepvaartverkeer op het Amsterdam-Rijnkanaal is even voor 16.00 uur hervat, meldt Rijkswaterstaat. Sinds maandagochtend was een deel van het kanaal bij Diemen gestremd omdat er hoogspanningskabels in het water lagen. Dat kwam doordat een schip met daarop een te hoge kraan tegen de kabels was gevaren.

14 februari '25 ( 8:22)

Sluis 13 op Zuid-Willemsvaart langer gestremd voor scheepvaart

Sluis 13 op de Zuid-Willemsvaart kan sinds december vorig jaar niet worden bediend vanwege schade aan de sluisdeuren. Daardoor is de vaarweg tot aan de sluis gestremd voor alle scheepvaart. De stremming van Sluis 13 zou duren tot 1 maart 2025, maar is uitgesteld tot 1 juni 2025. Dat meldt Rijkswaterstaat.