Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Overslag Rotterdamse haven gedaald door tanende vraag naar kolen

Door ANP
schedule 5 min
location_on [xx]km
Overslag Rotterdamse haven gedaald door tanende vraag naar kolen
Via de haven in Rotterdam zijn vorig jaar opnieuw minder goederen vervoerd. De overslag daalde in 2024 met 0,7 procent. Dat kwam vooral doordat er minder kolen en ruwe aardolie via de grootste zeehaven van Europa werd verscheept.

De vraag naar kolen in Nederland en het achterland van de Rotterdamse haven nam af omdat ze als brandstof voor stroomproductie relatief duur zijn geworden. Duurzame energiebronnen zijn vaak voordeliger en ook gas was dankzij gedaalde prijzen weer concurrerend. Dat er minder ruwe aardolie van en naar de haven ging had te maken met onderhoud aan raffinaderijen in Rotterdam. Ook de import van vloeibaar gemaakt aardgas (lng) daalde.

Ook in 2023 daalde de overslag. Die afname was met 6 procent veel forser dan het afgelopen jaar, maar dankzij de afgenomen inflatie en toegenomen koopkracht gaven consumenten vorig jaar weer meer uit. Dat leidde tot 2,8 procent meer containervervoer via de Rotterdamse haven.

Cijfers

Volgens topman Boudewijn Siemons van het Havenbedrijf Rotterdam is de achterblijvende economische groei van Europa terug te zien in de overslagcijfers. Duitsland, waar veel van de in Rotterdam overgeladen goederen naartoe gaan, kende het tweede jaar van economische krimp op rij.

In de woorden van Siemons is de Rotterdamse haven als "stabiele haven in woelig internationaal vaarwater terechtgekomen". "Geopolitieke spanningen en regionale conflicten hadden impact op de wereldeconomie, wat zorgde voor onzekerheid op de markten", stelt hij.

Houthi-rebellen

Voor het scheepsverkeer hadden aanvallen door Houthi-rebellen in Jemen op schepen in de Rode Zee opnieuw gevolgen. Reders besloten veelal om te varen om het zuidelijkste punt van Afrika, waardoor in Europa minder schepen aankwamen die wel voller beladen waren.

Op de financiële resultaten van het Havenbedrijf Rotterdam had dit geen grote impact. Dankzij hogere inkomsten uit de verhuur van haventerreinen steeg de omzet bijna 5 procent tot 882 miljoen euro. De havengelden daalden juist licht. De winst voor aftrek van belastingen, rentes en afschrijvingen steeg 2,7 procent tot 563,5 miljoen euro.

Het havenbedrijf investeerde ook 11 procent meer, in totaal 320,6 miljoen euro. Dat geld ging naar "traditionele" zaken zoals kademuren en steigers, maar ook naar infrastructuur voor verduurzaming. Zo steekt de haven geld in het CO2-opslagproject Porthos. Daarnaast investeerde het havenbedrijf meer in digitalisering.

21 februari '25 (14:45)

Handelsoorlog is sowieso nadeling voor haven Rotterdam, stelt topman Havenbedrijf Rotterdam

Als de dreiging met importheffingen door de Amerikaanse president Donald Trump uitmondt in een handelsoorlog, is dat sowieso nadelig voor de haven van Rotterdam. Handelsbarrières zijn slecht voor de wereldeconomie en benadelen daarmee ook de grootste zeehaven van Europa, zei topman Boudewijn Siemons van het Havenbedrijf Rotterdam in een toelichting op de jaarcijfers.

21 februari '25 (13:30)

Havenbedrijf Rotterdam denkt nadrukkelijker aan weerbaarheid

De haven van Rotterdam werkt de komende jaren nadrukkelijker aan weerbaarheid van handelsstromen in Noordwest-Europa. Door handelsspanningen dreigt de wereld uiteen te vallen in verschillende machtsblokken. In zijn strategie voor de komende vier jaar zoekt het Havenbedrijf Rotterdam daarom naar manieren om vervoersstromen minder kwetsbaar te maken, zegt topman Boudewijn Siemons.

21 februari '25 ( 8:16)

Havenbedrijf Rotterdam en gemeente Schiedam werken nog langer samen

Havenbedrijf Rotterdam en de gemeente Schiedam hebben dinsdag 18 februari 2025 een samenwerkingsovereenkomst ondertekend. Daarin hebben zij opnieuw uitgesproken belangrijke partners voor elkaar te zijn. De havens van Schiedam spelen binnen het Haven Industrieel Complex (HIC) een prominente rol. Een goede samenwerking is daarom volgens beide organisaties van groot belang. Daarover bericht Port of Rotterdam.

20 februari '25 (10:55)

Hinder voor havenverkeer door wegwerkzaamheden: ‘Werk thuis of reis buiten de spits’

Automobilisten en transporteurs in de Rotterdamse haven moeten de komende maanden rekening houden met flinke verkeershinder. Van maart tot en met mei worden verschillende wegen aangepakt, wat kan leiden tot vertragingen tot een uur. Rijkswaterstaat adviseert forenzen om indien mogelijk thuis te werken of buiten de spits te reizen. Dit meldt het AD.

19 februari '25 ( 9:23)

Binnenvaartschip botst tegen sluisdeuren in Lith: ernstige schade en scheepvaart gestremd

Dinsdagmiddag is een binnenvaartschip tegen de deuren van de sluis in Lith gevaren, waardoor de deuren zwaar beschadigd raakten. Dit ongeval heeft ervoor gezorgd dat de scheepvaart voor grotere en hogere schepen momenteel niet mogelijk is. Dit meldt het Brabants Dagblad

18 februari '25 (14:45)

Zeelandbrug volgend jaar twee maanden dicht voor reparatie scheuren

De ruim 5 kilometer lange Zeelandbrug gaat volgend najaar maximaal acht weken dicht voor noodzakelijk onderhoud. Beweegbare delen van de brug, die de Zeeuwse eilanden Noord-Beveland en Schouwen-Duiveland verbindt, moeten gerenoveerd worden omdat er scheuren in het staal zitten. "We moeten uiterlijk in 2026 de boel aanpakken, zodat we voor de toekomst de veiligheid kunnen garanderen. We kunnen het niet langer uitstellen", aldus gedeputeerde Harry van der Maas (infrastructuur en mobiliteit, SGP).

18 februari '25 (11:15)

Boete AFM voor SBM Offshore rond omkoopaffaire fiks lager

SBM Offshore krijgt een veel lagere boete voor het te laat informeren van beleggers over de gevolgen van omkopingszaken in Brazilië. De Autoriteit Financiële Markten (AFM) legde in 2019 een boete van 2 miljoen euro op, maar na verzet door de maritiem dienstverlener hebben rechters de geldstraf verlaagd naar 675.000 euro.

17 februari '25 (16:30)

Amsterdam-Rijnkanaal weer vrij voor scheepvaart

Het scheepvaartverkeer op het Amsterdam-Rijnkanaal is even voor 16.00 uur hervat, meldt Rijkswaterstaat. Sinds maandagochtend was een deel van het kanaal bij Diemen gestremd omdat er hoogspanningskabels in het water lagen. Dat kwam doordat een schip met daarop een te hoge kraan tegen de kabels was gevaren.

14 februari '25 ( 8:22)

Sluis 13 op Zuid-Willemsvaart langer gestremd voor scheepvaart

Sluis 13 op de Zuid-Willemsvaart kan sinds december vorig jaar niet worden bediend vanwege schade aan de sluisdeuren. Daardoor is de vaarweg tot aan de sluis gestremd voor alle scheepvaart. De stremming van Sluis 13 zou duren tot 1 maart 2025, maar is uitgesteld tot 1 juni 2025. Dat meldt Rijkswaterstaat.