Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Centrumgebied van Amsterdam wordt uitstootvrije zone voor pleziervaartuigen

Door Nationale Transportgids / Richard Heeres
schedule 2 min
location_on [xx]km
Centrumgebied van Amsterdam wordt uitstootvrije zone voor pleziervaartuigen
Per 1 april 2025 is het centrumgebied van Amsterdam een uitstootvrije zone voor pleziervaartuigen. Men mag er varen op spierkracht, elektriciteit of waterstof. Er gelden overgangsregelingen voor booteigenaren. De uitstootvrije zone is het centrumgebied van Amsterdam inclusief de Singelgracht. Doorgaande vaarroutes vallen buiten de uitstootvrije zone. Hier mag men ook varen als de boot niet uitstootvrij is. Daarover bericht de gemeente Amsterdam.

Per 1 april mogen de volgende boten de uitstootvrije zone nog in: boten met een elektrische aandrijving, waterstofaandrijving of handmatige aandrijving (hybride boten mogen de zone ook in, zolang ze uitstootvrij varen) en boten op benzine of diesel die een geldig vignet van vóór 1 april 2025 hebben. Als men vóór 1 april geen geldig vignet heeft gekocht, mag men vanaf 1 april alleen met de boot het centrumgebied in als die boot uitstootvrij is.

Vignetten

Tot wanneer een boot de uitstootvrije zone in mag hangt af van het soort vignet dat men heeft en van de datum waarop het vignet is aangeschaft. Meer informatie over vignetten is te vinden op de website van de gemeente Amsterdam. Boten met een BHG-vignet dat gekocht is vóór 1 april 2025, mogen de zone in tot en met 31 december 2029. Dit vignet moet dan wel elk jaar worden verlengd.

05 maart '25 (12:15)

Ook Rotterdamse terminals ECT naar BlackRock na Panama-deal

Het in Hongkong gevestigde conglomeraat CK Hutchison verkoopt ook de containerterminals in Rotterdam van ECT en andere havenactiviteiten buiten China. Dat maakte het bedrijf gelijktijdig bekend met de aankondiging van een deal rond de havens bij het Panamakanaal.

26 februari '25 (16:00)

Havenondernemers dringen aan op snelle invoering industrieplannen

Bedrijven in de Rotterdamse haven dringen aan op het snel invoeren van de industrieplannen die de Europese Commissie heeft aangekondigd. De havenondernemers, verenigd in ondernemersorganisatie Deltalinqs, zeggen dat de plannen er goed uitzien om de Europese en Nederlandse industrie "weer op voorsprong te zetten".

21 februari '25 (14:45)

Handelsoorlog is sowieso nadeling voor haven Rotterdam, stelt topman Havenbedrijf Rotterdam

Als de dreiging met importheffingen door de Amerikaanse president Donald Trump uitmondt in een handelsoorlog, is dat sowieso nadelig voor de haven van Rotterdam. Handelsbarrières zijn slecht voor de wereldeconomie en benadelen daarmee ook de grootste zeehaven van Europa, zei topman Boudewijn Siemons van het Havenbedrijf Rotterdam in een toelichting op de jaarcijfers.

21 februari '25 (13:30)

Havenbedrijf Rotterdam denkt nadrukkelijker aan weerbaarheid

De haven van Rotterdam werkt de komende jaren nadrukkelijker aan weerbaarheid van handelsstromen in Noordwest-Europa. Door handelsspanningen dreigt de wereld uiteen te vallen in verschillende machtsblokken. In zijn strategie voor de komende vier jaar zoekt het Havenbedrijf Rotterdam daarom naar manieren om vervoersstromen minder kwetsbaar te maken, zegt topman Boudewijn Siemons.

21 februari '25 (10:45)

Overslag Rotterdamse haven gedaald door tanende vraag naar kolen

Via de haven in Rotterdam zijn vorig jaar opnieuw minder goederen vervoerd. De overslag daalde in 2024 met 0,7 procent. Dat kwam vooral doordat er minder kolen en ruwe aardolie via de grootste zeehaven van Europa werd verscheept.

21 februari '25 ( 8:16)

Havenbedrijf Rotterdam en gemeente Schiedam werken nog langer samen

Havenbedrijf Rotterdam en de gemeente Schiedam hebben dinsdag 18 februari 2025 een samenwerkingsovereenkomst ondertekend. Daarin hebben zij opnieuw uitgesproken belangrijke partners voor elkaar te zijn. De havens van Schiedam spelen binnen het Haven Industrieel Complex (HIC) een prominente rol. Een goede samenwerking is daarom volgens beide organisaties van groot belang. Daarover bericht Port of Rotterdam.

20 februari '25 (10:55)

Hinder voor havenverkeer door wegwerkzaamheden: ‘Werk thuis of reis buiten de spits’

Automobilisten en transporteurs in de Rotterdamse haven moeten de komende maanden rekening houden met flinke verkeershinder. Van maart tot en met mei worden verschillende wegen aangepakt, wat kan leiden tot vertragingen tot een uur. Rijkswaterstaat adviseert forenzen om indien mogelijk thuis te werken of buiten de spits te reizen. Dit meldt het AD.

19 februari '25 ( 9:23)

Binnenvaartschip botst tegen sluisdeuren in Lith: ernstige schade en scheepvaart gestremd

Dinsdagmiddag is een binnenvaartschip tegen de deuren van de sluis in Lith gevaren, waardoor de deuren zwaar beschadigd raakten. Dit ongeval heeft ervoor gezorgd dat de scheepvaart voor grotere en hogere schepen momenteel niet mogelijk is. Dit meldt het Brabants Dagblad

18 februari '25 (14:45)

Zeelandbrug volgend jaar twee maanden dicht voor reparatie scheuren

De ruim 5 kilometer lange Zeelandbrug gaat volgend najaar maximaal acht weken dicht voor noodzakelijk onderhoud. Beweegbare delen van de brug, die de Zeeuwse eilanden Noord-Beveland en Schouwen-Duiveland verbindt, moeten gerenoveerd worden omdat er scheuren in het staal zitten. "We moeten uiterlijk in 2026 de boel aanpakken, zodat we voor de toekomst de veiligheid kunnen garanderen. We kunnen het niet langer uitstellen", aldus gedeputeerde Harry van der Maas (infrastructuur en mobiliteit, SGP).