Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

NS: we gaan het niet redden zonder extra financiële steun

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 5 min
location_on [xx]km
De NS heeft in de eerste helft van het jaar een nettoverlies geleden van 185 miljoen euro. Het vervoersbedrijf werd hard geraakt door de gekelderde reizigersaantallen en denkt dat deze ook volgend jaar fors achter zullen blijven. President-directeur Roger van Boxtel zegt dat de Nederlandse ov-sector zich moet aanpassen, maar het niet gaat redden zonder verdere steun.

De financiële verwachtingen voor het bedrijf zijn vanwege de coronacrisis volgens hem somber, maar realistisch. Het bedrijf heeft de doelstelling om in 2024 financieel weer gezond te zijn terwijl het treinkaartje betaalbaar blijft. Er wordt onder meer gekeken naar een besparingspakket van 1,4 miljard euro voor de periode tot aan 2025. Maar daarnaast is dus ook steun van de overheid nodig, benadrukt het bedrijf.

Operationeel verlies

Overigens komt het operationeel verlies van de NS, als de financiële steunmaatregelingen niet worden meegenomen, uit op meer dan 1 miljard euro. Dat was vorig jaar nog bijna 100 miljoen euro positief. De omzet van de NS daalde in de periode zonder de steunmaatregelen met 900 euro. Inclusief die vergoedingen, ook in bijvoorbeeld het Verenigd Koninkrijk, en de vervolgfase van een concessie in het buitenland, dikten de opbrengsten wel aan, tot ruim 3,3 miljard euro.

Coronavirus

De NS zag de reizigersaantallen na de maatregelen tegen het coronavirus halverwege maart kelderen, naar ongeveer 10 procent van de oorspronkelijke reizigers. Na de versoepeling van de maatregelen en terugkeer naar de reguliere dienstregeling is dit aantal toegenomen tot ongeveer 40 procent. Dit herstel was voornamelijk het gevolg van de terugkeer van de sociaal-recreatieve reizigers en in mindere mate van forensen, omdat een groot deel van hen nog thuis werkt. NS gaat ervan uit dat het aantal reizigers niet snel herstelt. De terugkeer van de forens is daarvoor namelijk cruciaal.

Abonnementen

Na de zomer komt het bedrijf met nieuwe abonnementen die aantrekkelijk zijn voor forensen die door corona voorlopig vaker thuiswerken. Voor een toename van het aantal reizigers, is gespreid reizen volgens Van Boxtel essentieel. Naast afspraken met het onderwijs, is de onderneming hierover met grote zakelijke klanten in gesprek.

Door: ANP

30 december '24 (11:45)

Treinen tussen Groningen en Assen rijden weer

De treinen tussen Groningen en Assen rijden weer, nadat politieonderzoek het treinverkeer tussen beide provinciehoofdsteden enkele uren had stilgelegd. De NS meldde rond 11.30 uur dat de beperkingen op het spoor voorbij zijn en dat de vertraging op het traject afneemt.

30 december '24 ( 9:30)

Tussen Groningen en Assen geen treinen door politieonderzoek

Tussen Groningen en Assen rijden maandagochtend geen treinen in verband met een politieonderzoek. Naar verwachting duurt dat nog tot 12.00 uur, meldt NS in de reisplanner op basis van een prognose van ProRail.

20 december '24 ( 8:32)

Eerste lustrum station Zwolle Stadshagen: kerstkoeken voor reizigers

Vijf jaar geleden werd station Zwolle Stadshagen in gebruik genomen. Sindsdien maken steeds meer reizigers gebruik van dit station en wordt het als beste station van Overijssel gewaardeerd. NS, ProRail, Keolis, de provincie Overijssel en de gemeente Zwolle vonden dat reden voor een feestelijk gebaar. Dinsdag 17 december 2024 trakteerden zij reizigers 's ochtends op het station op kerstkoeken. Dat meldt NS.

19 december '24 (15:14)

Herinvoering spoorwegpolitie een stap dichterbij

Een pilot met het opnieuw invoeren van de spoorwegpolitie lijkt een stap dichterbij. JA21-Kamerlid Joost Eerdmans heeft onlangs voorgesteld om een proef te starten op het traject Zwolle – Emmen. De Tweede Kamer steunt dit voorstel. In het openbaar vervoer is de overlast sinds de afschaffing van de spoorwegpolitie in 2013 alleen maar toegenomen. Dat meldt Hart van Nederland.

19 december '24 (14:30)

Kamer blokkeert gebruik Lelylijn-geld voor Nedersaksenlijn

Het geld dat klaarstaat voor de aanleg van de Lelylijn, mag niet aan andere dingen worden besteed. Dat staat in een motie die donderdag steun heeft gekregen van een ruime meerderheid van de Tweede Kamer.

18 december '24 (14:45)

Storing bij informatieborden van NS verholpen

De storing bij NS die ervoor zorgde dat op borden geen actuele reisinformatie kon worden getoond op stations, is verholpen. Dat meldt de vervoerder ruim een uur nadat de technische storing rond 13.00 uur optrad.

17 december '24 ( 9:28)

NS luidt eerste rit Airport Sprinter feestelijk in

NS vierde maandag 16 december 2024 de start van de Airport Sprinter. Reizigers werden op de vertrekperrons op de stations Amsterdam Centraal en Schiphol Airport feestelijk ontvangen. Dat meldt NS.

16 december '24 (15:30)

Rover: hsl 'grote pijnpunt' in nieuwe dienstregeling

De hogesnelheidslijn (hsl) is het "grote pijnpunt" in de nieuwe dienstregeling waar de NS sinds zondag mee rijdt, meldde reizigersorganisatie Rover maandag. De Intercity direct gaat nu tot Lelystad of Amersfoort. Rover vindt het "mooi" dat de hsl-treinen nieuwe stations aandoen, maar zat "echt niet te wachten op nog meer paaltjes en nog meer onduidelijkheid".

16 december '24 (11:25)

Kapotte liften op treinstations zorgen voor veel stress bij mensen met een beperking

Op verschillende treinstations in Nederland zijn de liften regelmatig stuk. Mensen met een beperking krijgen daar veel stress van. Het openbaar vervoer laten zij links liggen en reizen niet meer. Dat zorgt weer voor een sociaal isolement, aldus belangenorganisatie IederIn. Dat meldt RTL Nieuws.

16 december '24 ( 8:30)

Nieuwe dienstregeling: eerste spits verloopt goed op Utrecht CS

Op station Utrecht Centraal verloopt het treinverkeer op de eerste werkdag van de nieuwe dienstregeling grotendeels probleemloos. Er zijn nauwelijks vertragingen en reizigers weten de weg naar hun trein goed te vinden, ziet een ANP-verslaggever. Het is op het station niet drukker dan gebruikelijk op maandagochtend.