Arriva zet nieuwe WINK-treinen in op Noordelijke lijnen
De WINK ontleend zijn naam aan de afkorting “Wandelbarer Innovativer Nahverkehrs-Kurzzug”, vrij vertaald naar het Nederlands betekent dat flexibele innovatieve korte afstandstrein. De WINK-treinen rijden op Hydrotreated Vegetable Oil (HVO), een synthetische diesel. HVO is gemaakt van 100 procent afgewerkte keuken oliën die niet meer voor de voedselketen bruikbaar zijn. HVO heeft een CO2 reductie van 90 procent.
Op weg naar zero-emissie
De treinen zijn voorzien van accu’s die energie opslaan en afgeven. De energie die vrijkomt tijdens het remmen, wordt opgeslagen in grote batterijen en vervolgens gebruikt om de systemen in de trein te laten draaien op stations, zonder dat de trein daarvoor stationair hoeft te draaien. Daardoor zijn de treinen stiller. Ook zijn de treinen voorbereid om in de toekomst elektrisch te kunnen rijden op een (deels) geëlektrificeerd spoor.
Meer comfort en reisbeleving
De nieuwe WINK-treinen en de vernieuwde GTW-treinen zijn voorzien van alle gemakken voor een comfortabele treinreis. "Zo zie je al aan de buitenkant met de zitplaatsindicator of er nog zitplaats is in de trein. Binnen in de trein zie je op de dubbele reisinformatieschermen altijd de voortgang van je reis. En laad je gemakkelijk je telefoon of laptop op, gebruiken we overal LED-verlichting en zijn de hoofdsteunen gemaakt van e-leather", laat Arriva weten.
Op pad met de Oerol en Hongerige Wolf-treinen
Alle 18 WINK-treinen hebben een unieke naam van een bestemming gekregen. Samen met de reizigers zijn deze namen uitgezocht. Reizigers vertrekken straks met bijvoorbeeld de Noorderzon, Oerol of Hongerige Wolf-trein.
Door: Nationale Transportgids