Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Reserveringsplicht fiets in trein maakt Rover en Fietsersbond boos

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 8 min
location_on [xx]km
De Fietsersbond en Reizigersvereniging Rover willen dat NS afziet van het plan een reserveringsplicht in te voeren voor fietsen in de trein. In plaats daarvan zou NS juist voor meer fietsplekken moeten zorgen. Dit melden de Fietsersbond en Rover. 

NS wil vanaf 10 juli voor ten minste de hele zomer een reservering verplicht stellen voor reizigers die een fiets mee willen nemen in een NS-trein. Dit betekent dat fietsers voortaan bij NS zijn aangewezen op een vooraf gekozen trein via de NS-app of de klantenservice. NS stelt hiermee een oplossing te zoeken voor het gebrek aan fietsplaatsen in de trein en klachten die door fietsen veroorzaakt zouden worden. De maatregel stuit op groot onbegrip bij Rover en de Fietsersbond.

‘Spontaan instappen niet mogelijk’

“Het is onbegrijpelijk dat juist nu NS zo verlegen zit om reizigers, wordt besloten de fietser te weren”, stelt Esther van Garderen, directeur van de Fietsersbond. “Het is soms onmogelijk in te schatten hoe lang een fietstocht precies duurt, juist voor deze groep reizigers is het van belang spontaan de trein in te kunnen stappen”. Rover-directeur Freek Bos is het daar mee eens: “Sinds de coronacrisis zien we minder forenzen en juist meer recreatieve reizigers in de trein, hier liggen juist kansen voor NS.”

De organisaties vrezen bovendien voor lastige discussies tussen reizigers en personeel aangezien de fietsreservering bij andere treinvervoerders niet verplicht is. Ook wijzen ze op het probleem van overstappen bij een vertraagde trein. Daarnaast zullen ze de staatssecretaris vragen, of zij het met dit voorstel eens is.

Klantonvriendelijke maatregel

Rover en de Fietsersbond vinden het een vreemde logica en bijzonder klantonvriendelijk van NS om het tekort aan fietsplaatsen te willen oplossen door fietsers te weren. De consumentenorganisaties vragen NS om alternatieve oplossingen te onderzoeken zoals het creëren van meer fietsplekken in de trein, bijvoorbeeld middels ophangconstructies of demonteerbare banken. Betere informatie over aangewezen fietsplekken zouden klachten van reizigers kunnen voorkomen. Bovendien wijzen de organisaties NS erop dat er de komende jaren nieuwe treinen op het spoor komen met meer fietsplekken.

Onbegrijpelijk dat NS een reserveringsplicht voor de fiets wil invoeren, juist nu de terugkeer van de reiziger zo hard nodig is. Laat NS juist voor meer fietsplekken zorgen in plaats van fietsen te werenhttps://t.co/ta5ohSg112

— Reizigersver. ROVER (@ROVER_online) May 27, 2021

Door: Nationale Transportgids
Beeld: NS

Lees ook: Dienstregeling treinverkeer Noord-Holland aangepast na advies Rover

02 januari '25 (11:55)

Treinen rijden niet tussen Beilen en Assen

Er rijden geen treinen tussen Beilen en Assen. De NS zegt dat dit komt door een sein- en overwegstoring. Dat meldt RTV Drenthe.

31 december '24 (12:11)

Treinen rijden niet tussen 20.00 uur en 10.00 uur

Op oudejaarsavond rijden er, net als ieder jaar, geen treinen meer na 20.00 uur. Op dat tijdstip zijn de meeste mensen al op hun feestbestemming en anders zouden er treinen rijden die voornamelijk leeg zijn, aldus een woordvoerder van de NS. De dienstregeling wordt op nieuwjaarsdag vanaf 10.00 uur weer opgestart. Dat meldt Hart van Nederland.

30 december '24 (11:45)

Treinen tussen Groningen en Assen rijden weer

De treinen tussen Groningen en Assen rijden weer, nadat politieonderzoek het treinverkeer tussen beide provinciehoofdsteden enkele uren had stilgelegd. De NS meldde rond 11.30 uur dat de beperkingen op het spoor voorbij zijn en dat de vertraging op het traject afneemt.

30 december '24 ( 9:30)

Tussen Groningen en Assen geen treinen door politieonderzoek

Tussen Groningen en Assen rijden maandagochtend geen treinen in verband met een politieonderzoek. Naar verwachting duurt dat nog tot 12.00 uur, meldt NS in de reisplanner op basis van een prognose van ProRail.

20 december '24 ( 8:32)

Eerste lustrum station Zwolle Stadshagen: kerstkoeken voor reizigers

Vijf jaar geleden werd station Zwolle Stadshagen in gebruik genomen. Sindsdien maken steeds meer reizigers gebruik van dit station en wordt het als beste station van Overijssel gewaardeerd. NS, ProRail, Keolis, de provincie Overijssel en de gemeente Zwolle vonden dat reden voor een feestelijk gebaar. Dinsdag 17 december 2024 trakteerden zij reizigers 's ochtends op het station op kerstkoeken. Dat meldt NS.

19 december '24 (15:14)

Herinvoering spoorwegpolitie een stap dichterbij

Een pilot met het opnieuw invoeren van de spoorwegpolitie lijkt een stap dichterbij. JA21-Kamerlid Joost Eerdmans heeft onlangs voorgesteld om een proef te starten op het traject Zwolle – Emmen. De Tweede Kamer steunt dit voorstel. In het openbaar vervoer is de overlast sinds de afschaffing van de spoorwegpolitie in 2013 alleen maar toegenomen. Dat meldt Hart van Nederland.

19 december '24 (14:30)

Kamer blokkeert gebruik Lelylijn-geld voor Nedersaksenlijn

Het geld dat klaarstaat voor de aanleg van de Lelylijn, mag niet aan andere dingen worden besteed. Dat staat in een motie die donderdag steun heeft gekregen van een ruime meerderheid van de Tweede Kamer.

18 december '24 (14:45)

Storing bij informatieborden van NS verholpen

De storing bij NS die ervoor zorgde dat op borden geen actuele reisinformatie kon worden getoond op stations, is verholpen. Dat meldt de vervoerder ruim een uur nadat de technische storing rond 13.00 uur optrad.

17 december '24 ( 9:28)

NS luidt eerste rit Airport Sprinter feestelijk in

NS vierde maandag 16 december 2024 de start van de Airport Sprinter. Reizigers werden op de vertrekperrons op de stations Amsterdam Centraal en Schiphol Airport feestelijk ontvangen. Dat meldt NS.

16 december '24 (15:30)

Rover: hsl 'grote pijnpunt' in nieuwe dienstregeling

De hogesnelheidslijn (hsl) is het "grote pijnpunt" in de nieuwe dienstregeling waar de NS sinds zondag mee rijdt, meldde reizigersorganisatie Rover maandag. De Intercity direct gaat nu tot Lelystad of Amersfoort. Rover vindt het "mooi" dat de hsl-treinen nieuwe stations aandoen, maar zat "echt niet te wachten op nog meer paaltjes en nog meer onduidelijkheid".