Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

'Vertrouwen dat NS voldoende personeel kan werven'

Door ANP
schedule 6 min
location_on [xx]km
'Vertrouwen dat NS voldoende personeel kan werven'
Wouter Koolmees, president-directeur van de NS, heeft er vertrouwen in dat zijn spoorbedrijf dit jaar in staat is voldoende personeel te werven. Wel neemt hij een slag om de arm: de vergrijzing blijft boven de markt hangen, waardoor de NS rekening houdt met uitstroom. Bij de NS staan nog iets minder dan 2000 vacatures open.

"Het afgelopen jaar hebben we gezien dat er veel interesse is in werken voor de NS. We hebben meer dan 50.000 sollicitanten ontvangen, daarvan zijn ongeveer 5000 mensen aan het werk gegaan", legt Koolmees uit. De focus lag daarbij met name op het aannemen van hoofdconducteurs en machinisten. "Die kunnen niet per direct aan de slag. Zo duurt de opleiding tot machinist 11 maanden en tot hoofdconducteur 15 tot 18 weken", aldus Koolmees.

Als gevolg van het personeelstekort probeerde de NS het afgelopen jaar dagelijks bij te sturen. Om dat te doen moest het spoorbedrijf ook ritten schrappen. Ook werden treinen ingekort, maar dat leidde tot grote drukte in de spits op sommige trajecten. Ook lukte het op een zeker moment niet meer om treinen en personeel op de juiste plaatsen in te plannen. Tegelijkertijd kwam de druk op een steeds kleinere groep conducteurs en machinisten te liggen. Voor hen werd de druk "onacceptabel hoog", stelt Koolmees.

Tekort aan beveiligingsmedewerkers

Naast een tekort aan machinisten en conducteurs, is het spoorbedrijf ook op zoek naar beveiligingsmedewerkers. Eerder deze maand sprak Koolmees zich al uit over de toegenomen agressie tegen NS-personeel. "Onacceptabel", noemde hij het, waarbij hij de oproep deed om de bevoegdheden van beveiligers verder uit te breiden. Toch ziet Koolmees in het tekort aan beveiligers geen oorzaak voor de toegenomen agressie. "Die aanleiding is echt een andere. Mensen lijken tegenwoordig ook een steeds korter lontje te hebben."

Personeel dat al in dienst is van de NS, klaagde de afgelopen tijd over een hoge werkdruk. Met meer personeel wordt die werkdruk verlicht. Maar Koolmees merkt ook dat de veranderende dienstregeling mogelijkheden biedt. "Mensen zijn heel anders gaan reizen dan voorheen." Zo merkt hij dat het op dinsdag en donderdag erg druk is, op maandagen, woensdagen en vrijdagen wat minder. "Dat biedt ruimte in de planning om vast personeel verlof op te laten nemen, en kunnen we buffers in de roosters opnemen", legt Koolmees uit.

Bredere inzet kantoorpersoneel

Om de werkdruk verder te verlichten, wordt vanaf 1 april ook kantoorpersoneel ingezet in treinen. Dat project is er gekomen in overleg met de vakbonden, en zal in eerste instantie een jaar duren. Koolmees: "Die mensen leiden we nu op, en de eerste ervaringen worden al opgedaan. Ook die tijdelijke maatregel kan zorgen voor stabiliteit en rust voor het personeel."

29 oktober '24 (15:56)

NS behoudt alleenrecht op Nederlands hoofdspoor

NS hoeft voorlopig nog geen concurrentie te vrezen op het Nederlandse hoofdspoor. Ook als de rechter de vervoervergunning voor de belangrijkste spoortrajecten terugdraait, mag NS nog gewoon treinen laten rijden. Dat hebben de regionale spoorbedrijven laten weten tijdens een zitting bij het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) waarin zij het monopolie van de NS op het hoofdrailnet aanvechten.

29 oktober '24 (14:57)

Dinner Train sluit definitief de deuren: 3.420 klanten met waardeloze tickets

Het concept van Dinner Train, dat luxe diners in een trein aanbiedt, komt tot een abrupt einde. De curator heeft bevestigd dat er geen mogelijkheden zijn voor een doorstart, wat betekent dat de 3.420 klanten met een gekocht ticket hun geld waarschijnlijk niet terug zullen zien. Dit meldt de NOS.

22 oktober '24 (15:30)

Tot eind oktober geen rechtstreekse intercity's naar Berlijn

Door werkzaamheden aan het spoor in Duitsland rijden er tot het eind van de maand geen rechtstreekse intercity's naar Berlijn. Reizigers naar de Duitse hoofdstad moeten gebruikmaken van vervangend vervoer of omreizen, meldt een woordvoerder van de NS.

22 oktober '24 ( 8:34)

Enkele dagen geen treinen tussen Breda en Tilburg

ProRail verbetert van dinsdag 29 oktober tot en met donderdag 31 oktober 2024 het spoor tussen Breda en Tilburg. Vanwege de werkzaamheden rijden deze dagen geen treinen tussen beide Noord-Brabantse steden. Dat meldt NS.

22 oktober '24 ( 6:00)

Twee weken minder of geen treinen op spoortraject Rotterdam-Den Haag

Door werk aan het spoor rijden er tussen 22 oktober en 4 november geen of minder treinen tussen Rotterdam Centraal en Den Haag Hollands Spoor (HS). Gedurende deze veertien dagen werkt ProRail aan het spoor. Er rijden geen nachttreinen en gedurende een groot deel van deze periode rijden er ook overdag geen treinen tussen Rotterdam Centraal en Delft Campus, meldt de spoorbeheerder.

18 oktober '24 ( 8:45)

Zuid-Hollandse politiek 'zeer ontstemd' over lange treinuitval tussen Leiden en Utrecht

De Zuid-Hollandse politiek is "zeer ontstemd" dat treinreizigers tussen Leiden en Utrecht een maandenlange stremming te wachten staat. ProRail kondigde onlangs aan de spoorbrug bij Alphen aan den Rijn eind 2026 te gaan vervangen, een project dat negen maanden duurt.

16 oktober '24 (12:30)

NS start vanaf december met nieuwe treindienst tussen Amsterdam en Brussel

De NS en de Belgische vervoerder NMBS gaan beginnen met een nieuwe treindienst van Amsterdam naar Brussel, genaamd EuroCity Direct. Deze trein gaat vanaf 15 december zestien keer per dag rijden tussen beide hoofdsteden. Onderweg wordt gestopt op Schiphol, Rotterdam en Antwerpen. De rit duurt iets meer dan 2 uur, aldus NS.

15 oktober '24 ( 8:56)

Werkzaamheden op station Den Helder Zuid: NS zet bussen in

Spoorwegbeheerder ProRail start deze herfst met het verbeteren van station Den Helder Zuid. Vanwege werkzaamheden rijden in de weekeinden van 19-20 oktober en 16-17 november 2024 geen treinen tussen de stations Den Helder en Schagen. Dat meldt Prorail.

11 oktober '24 (10:12)

Treinverkeer ligt stil door schip dat tegen spoorbrug Alphen aanvaart

Het is voorlopig niet mogelijk voor treinen om over de brug tussen Alphen en Bodegraven te rijden. Daarom ligt het treinverkeer stil. Reden hiervoor is een vrachtschip vol met grint dat tegen de spoorbrug is aangevaren en eronder vastzit. Dit meldt RTL.

10 oktober '24 (10:09)

Station Amsterdam Centraal viert dinsdag 135e verjaardag

Station Amsterdam Centraal viert dinsdag 15 oktober 2024 zijn 135e verjaardag. NS en ProRail nodigen reizigers en bezoekers uit om deze mijlpaal samen te vieren. Dat meldt NS.