Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Weggehaalde bankjes op Rotterdam Centraal moeten van oppositie terug

Door ANP
schedule 4 min
location_on [xx]km
Weggehaalde bankjes op Rotterdam Centraal moeten van oppositie terug
Negen oppositiepartijen in de Rotterdamse gemeenteraad willen dat de bankjes die twee weken geleden uit de hal van het Centraal Station in Rotterdam zijn weggehaald, zo snel mogelijk teruggeplaatst worden. Ze zijn nog altijd niet te spreken over de maatregel van het gemeentebestuur en de Nederlandse Spoorwegen (NS).

Volgens het stadsbestuur zijn de bankjes weggehaald om de veiligheid van reizigers en treinpersoneel te waarborgen en overlast van rondhangende personen, met name dakloze Oost-Europeaanse stationsslapers, tegen te gaan. Het gaat om een groep van enkele tientallen mensen.

De oppositie erkent dat er overlast is. "Maar niet de grote overlast, zoals op het Gare du Nord in Parijs, die de burgemeester vorige week schetste. Het gaat om overlast door een kleine groep en op kleine schaal", aldus raadslid Tjalling Vonk. Hij verzocht het stadsbestuur dan ook om de overlast op te lossen en de bankjes zo snel mogelijk weer terug te plaatsen. "Als je het weghalen van de bankjes zou vergelijken met ons horecabeleid dan zou er geen café meer open zijn," aldus Vonk.

Symptoombestrijding

Ook de coalitiepartijen willen dat de bankjes op termijn terugkomen. De raad vraagt het gemeentebestuur ook om er voor te zorgen dat er voor alle daklozen opvang wordt geregeld. De meeste van de stationsslapers kunnen nu alleen terecht in de winterkoudeopvang.

Burgemeester Aboutaleb ziet naar eigen zeggen in dat het weghalen van de bankjes slechts symptoombestrijding is. Hij beloofde de raad de bankjes "in overleg met de NS" zo snel als mogelijk weer terug te zetten. "Maar we moeten niet willen dat het Centraal Station een opvangplek voor daklozen wordt", voegde hij er aan toe.

Het weghalen van de bankjes leidde tot veel ongenoegen. Vorige week voerden tientallen mensen, met zelf meegebrachte stoelen, een zitactie op het station tegen het besluit. Via sociale media werden veel afkeurende reacties geplaatst.

29 oktober '24 (15:56)

NS behoudt alleenrecht op Nederlands hoofdspoor

NS hoeft voorlopig nog geen concurrentie te vrezen op het Nederlandse hoofdspoor. Ook als de rechter de vervoervergunning voor de belangrijkste spoortrajecten terugdraait, mag NS nog gewoon treinen laten rijden. Dat hebben de regionale spoorbedrijven laten weten tijdens een zitting bij het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) waarin zij het monopolie van de NS op het hoofdrailnet aanvechten.

29 oktober '24 (14:57)

Dinner Train sluit definitief de deuren: 3.420 klanten met waardeloze tickets

Het concept van Dinner Train, dat luxe diners in een trein aanbiedt, komt tot een abrupt einde. De curator heeft bevestigd dat er geen mogelijkheden zijn voor een doorstart, wat betekent dat de 3.420 klanten met een gekocht ticket hun geld waarschijnlijk niet terug zullen zien. Dit meldt de NOS.

22 oktober '24 (15:30)

Tot eind oktober geen rechtstreekse intercity's naar Berlijn

Door werkzaamheden aan het spoor in Duitsland rijden er tot het eind van de maand geen rechtstreekse intercity's naar Berlijn. Reizigers naar de Duitse hoofdstad moeten gebruikmaken van vervangend vervoer of omreizen, meldt een woordvoerder van de NS.

22 oktober '24 ( 8:34)

Enkele dagen geen treinen tussen Breda en Tilburg

ProRail verbetert van dinsdag 29 oktober tot en met donderdag 31 oktober 2024 het spoor tussen Breda en Tilburg. Vanwege de werkzaamheden rijden deze dagen geen treinen tussen beide Noord-Brabantse steden. Dat meldt NS.

22 oktober '24 ( 6:00)

Twee weken minder of geen treinen op spoortraject Rotterdam-Den Haag

Door werk aan het spoor rijden er tussen 22 oktober en 4 november geen of minder treinen tussen Rotterdam Centraal en Den Haag Hollands Spoor (HS). Gedurende deze veertien dagen werkt ProRail aan het spoor. Er rijden geen nachttreinen en gedurende een groot deel van deze periode rijden er ook overdag geen treinen tussen Rotterdam Centraal en Delft Campus, meldt de spoorbeheerder.

18 oktober '24 ( 8:45)

Zuid-Hollandse politiek 'zeer ontstemd' over lange treinuitval tussen Leiden en Utrecht

De Zuid-Hollandse politiek is "zeer ontstemd" dat treinreizigers tussen Leiden en Utrecht een maandenlange stremming te wachten staat. ProRail kondigde onlangs aan de spoorbrug bij Alphen aan den Rijn eind 2026 te gaan vervangen, een project dat negen maanden duurt.

16 oktober '24 (12:30)

NS start vanaf december met nieuwe treindienst tussen Amsterdam en Brussel

De NS en de Belgische vervoerder NMBS gaan beginnen met een nieuwe treindienst van Amsterdam naar Brussel, genaamd EuroCity Direct. Deze trein gaat vanaf 15 december zestien keer per dag rijden tussen beide hoofdsteden. Onderweg wordt gestopt op Schiphol, Rotterdam en Antwerpen. De rit duurt iets meer dan 2 uur, aldus NS.

15 oktober '24 ( 8:56)

Werkzaamheden op station Den Helder Zuid: NS zet bussen in

Spoorwegbeheerder ProRail start deze herfst met het verbeteren van station Den Helder Zuid. Vanwege werkzaamheden rijden in de weekeinden van 19-20 oktober en 16-17 november 2024 geen treinen tussen de stations Den Helder en Schagen. Dat meldt Prorail.

11 oktober '24 (10:12)

Treinverkeer ligt stil door schip dat tegen spoorbrug Alphen aanvaart

Het is voorlopig niet mogelijk voor treinen om over de brug tussen Alphen en Bodegraven te rijden. Daarom ligt het treinverkeer stil. Reden hiervoor is een vrachtschip vol met grint dat tegen de spoorbrug is aangevaren en eronder vastzit. Dit meldt RTL.

10 oktober '24 (10:09)

Station Amsterdam Centraal viert dinsdag 135e verjaardag

Station Amsterdam Centraal viert dinsdag 15 oktober 2024 zijn 135e verjaardag. NS en ProRail nodigen reizigers en bezoekers uit om deze mijlpaal samen te vieren. Dat meldt NS.