Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Seinen op groen voor Drielandentrein tussen België, Nederland en Duitsland

Door Nationale Transportgids
schedule 6 min
location_on [xx]km
Seinen op groen voor Drielandentrein tussen België, Nederland en Duitsland
Staatssecretaris Vivianne Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat, de Belgische minister van Mobiliteit Georges Gilkinet en de Limburgse gedeputeerde Maarten van Gaans- Gijbels van Mobiliteit en Infrastructuur hebben een intentieovereenkomst voor de Drielandentrein getekend. Daarin staan afspraken die het mogelijk maken dat de trein in december van dit jaar kan gaan rijden tussen Luik, Maastricht en Aken. Dit meldt Rijkswaterstaat.

Nu de betrokken vervoerders (NMBS, NS, Arriva) aangeven dat het mogelijk is om de trein te laten rijden (op financieel en technisch vlak en voor wat betreft de capaciteit), geven de ministers via de intentieverklaring nu ook formeel de opdracht om de dienst op te starten.

De Drielandentrein is een uniek project omdat de trein elk uur rijdt tussen België, Nederland en Duitsland. De treinverbinding verbindt de drie grensregio’s zonder overstap met elkaar, waardoor het voor de inwoners gemakkelijker wordt om voor werk, school, familiebezoek of recreatie de trein te pakken.

Versterken economie

Binnen het Euregio-gebied Luik-Maastricht-Aken is veel onderlinge samenhang en zijn er dagelijks veel verkeersbewegingen van mensen die voor vrije tijd, onderwijs of werk de grens over gaan. Door betere verbindingen kan de economie in de regio nog verder groeien.

Momenteel rijdt er vanuit België tussen Luik en Maastricht eens per uur een trein. Vanuit Nederland rijdt er tussen Maastricht en Duitsland vanaf dit jaar tweemaal per uur een trein: één naar Aken en één naar Herzogenrath. De Drielandentrein koppelt beide verbindingen aan elkaar zodat een overstap op Maastricht niet meer nodig is als je tussen de steden van deze drie landen wil reizen. De nieuwe verbinding zorgt ervoor dat er nieuwe directe verbindingen bijkomen. Zo zal Luik bijvoorbeeld via de Drielandentrein verbonden worden met Maastricht Randwyck (Maastricht UMC+ en MECC) en Heerlen (Hogeschool Zuyd, Brightland Campus). Dankzij de drielandentrein kan je vanuit Nederland zonder overstap naar Luik en Aken. Op beide stations kan je op een hogesnelheidstrein stappen waardoor steden als Keulen, Frankfurt, Berlijn, Brussel, Londen en Parijs een stuk dichterbij komen. Daarmee draagt de Drielandentrein ook bij aan het aantrekkelijker maken van de trein als alternatief voor korte vluchten.

Samenwerking

In de aanloop om de Drielandentrein in december te laten rijden, werd er veel werk verricht. Zo zijn de treinen omgebouwd zodat ze ook op het Belgische spoor kunnen rijden en zijn er afspraken gemaakt over de inzet van zowel Nederlands als NMBS-personeel op het traject. Er blijven nog een aantal praktische punten aan te pakken, onder andere hoe de kaartverkoop en tarieven er precies uit gaan zien.

12 januari '25 ( 6:00)

NS: staking in België raakt internationale treinen Nederland

Een staking bij de Belgische Spoorwegen vanaf zondagavond raakt ook Nederlandse internationale treinverbindingen, meldt NS. Het gaat om de Eurocity, Eurocity Direct en de stoptreinen over de grens (via Roosendaal of Maastricht).

07 januari '25 ( 8:57)

Halve maantjes voor reizigers nachttreinen Arriva

Reizigers in de twee Arriva-nachttreinen vanuit Groningen en Maastricht naar Schiphol ontvingen in de nacht van 27 op 28 december 2024 een attentie: een half maantje. Beide treinverbindingen vierden namelijk hun tweejarig bestaan. Dat meldt Arriva.

07 januari '25 ( 7:15)

Komend weekend spoorwerkzaamheden rond Amsterdam en Schiphol

De NS waarschuwt voor werkzaamheden komend weekend rond Amsterdam en Schiphol. Bij de luchthaven wordt van vrijdag tot en met maandag 13 januari aan het spoor gewerkt, waardoor er minder sporen beschikbaar zijn. Daardoor rijden er minder treinen, en vertrekken treinen op station Schiphol ook van andere sporen.

06 januari '25 (10:12)

Weer treinverkeer tussen Bergen op Zoom en Kruiningen-Yerseke

De treinen tussen Bergen op Zoom en Kruiningen-Yerseke rijden weer. Door een aanrijding was enige tijd geen treinverkeer op dit traject mogelijk. Dat meldt Omroep Zeeland.

02 januari '25 (11:55)

Treinen rijden niet tussen Beilen en Assen

Er rijden geen treinen tussen Beilen en Assen. De NS zegt dat dit komt door een sein- en overwegstoring. Dat meldt RTV Drenthe.

31 december '24 (12:11)

Treinen rijden niet tussen 20.00 uur en 10.00 uur

Op oudejaarsavond rijden er, net als ieder jaar, geen treinen meer na 20.00 uur. Op dat tijdstip zijn de meeste mensen al op hun feestbestemming en anders zouden er treinen rijden die voornamelijk leeg zijn, aldus een woordvoerder van de NS. De dienstregeling wordt op nieuwjaarsdag vanaf 10.00 uur weer opgestart. Dat meldt Hart van Nederland.

30 december '24 (11:45)

Treinen tussen Groningen en Assen rijden weer

De treinen tussen Groningen en Assen rijden weer, nadat politieonderzoek het treinverkeer tussen beide provinciehoofdsteden enkele uren had stilgelegd. De NS meldde rond 11.30 uur dat de beperkingen op het spoor voorbij zijn en dat de vertraging op het traject afneemt.

30 december '24 ( 9:30)

Tussen Groningen en Assen geen treinen door politieonderzoek

Tussen Groningen en Assen rijden maandagochtend geen treinen in verband met een politieonderzoek. Naar verwachting duurt dat nog tot 12.00 uur, meldt NS in de reisplanner op basis van een prognose van ProRail.

20 december '24 ( 8:32)

Eerste lustrum station Zwolle Stadshagen: kerstkoeken voor reizigers

Vijf jaar geleden werd station Zwolle Stadshagen in gebruik genomen. Sindsdien maken steeds meer reizigers gebruik van dit station en wordt het als beste station van Overijssel gewaardeerd. NS, ProRail, Keolis, de provincie Overijssel en de gemeente Zwolle vonden dat reden voor een feestelijk gebaar. Dinsdag 17 december 2024 trakteerden zij reizigers 's ochtends op het station op kerstkoeken. Dat meldt NS.

19 december '24 (15:14)

Herinvoering spoorwegpolitie een stap dichterbij

Een pilot met het opnieuw invoeren van de spoorwegpolitie lijkt een stap dichterbij. JA21-Kamerlid Joost Eerdmans heeft onlangs voorgesteld om een proef te starten op het traject Zwolle – Emmen. De Tweede Kamer steunt dit voorstel. In het openbaar vervoer is de overlast sinds de afschaffing van de spoorwegpolitie in 2013 alleen maar toegenomen. Dat meldt Hart van Nederland.